5.09.2012 г.

"За любовта и други демони" на Маркес е новото класическо предложение в книжарниците


Гариел Гарсия Маркес е роден в Аракатака, Колумбия, и е един от най-значителните и влиятелни автори в световната литература. Той е и най-видният представител на течението и стила "магически реализъм". Носител е на Нобелова награда за литература за 1982 г. Освен писател е също журналист и сценарист. Част от произведенията му са филмирани.
Най-известните негови творби са "Сто години самота", "Любов по време на холера", "Хроника на една предизвестена смърт", "За любовта и други демони", "Няма кой да пише на полковника", "Есента на патриарха" и "Генералът в своя лабиринт".
Маркес вече не пише, но в книжарниците отново може да се намери негова книга – „За любовта и други демони", след като години наред писателят бе забранил да се издават негови творби на български, заради нарушения на авторските му права.
Къде започва тази история? В църквата, където младият Маркес, вадещ хляба си като журналист, е изпратен да отрази събарянето на гробници и където сред купчини кости от един гроб избликва водопад от коси? Или започва с бясното куче, ухапало Сиерва Мария двеста години по-рано?
Сиерва Мария (обърнете внимание на бележката на преводача Елена Дичева в края на книгата, много информативна е относно значенията на имената на героите, а и лично на мен ми стана ужасно хубаво от присъствието й) е девойка, която никога не е рязала косите си – обет, направен от бавачката й, за да оцелее недоносеното бебе. Родителите й – един безхарактерен маркиз и хитра плебейка – са абсолютно абдикирали от задълженията и правата си на родители. И докато бащата е просто инертен глупак, който се страхува от самия живот, то майката питае дива омраза към момичето.
Ухапването на бясното куче променя живота на Сиерва Мария. Ако не беше то вероятно щяха да я оженят на петнайсет, продавайки я на този, който предложи най-добрата сделка, и според обета сключен между християнския бог и бавачката, щяха да я изпратят подстригана в леглото на някой непознат.  Страхът от бесът, от заразата връща фокуса на тази пародия на семейство върху детето. Само че вече е много късно – Сиерва Мария не е детето, което тези двама нещастници са създали, тя е момичето, което са изоставили – отгледана от робите, говореща свободно техните езици, срасната с техните вярвания, танци и ритуали, тя е една малка християнска езичница…

Няма коментари:

Публикуване на коментар