Децата научават това, което преживяват на практика. Разделете децата в класове и те ще изживеят живота си в невидима клетка, изолирани от общността; прекъсвайте децата със звънци през цялото време и те ще се научат, че няма нищо важно; накарайте ги да се молят за естественото си право да ходят до тоалетна и те ще станат лъжци и подлизурковци; подигравайте им се и те ще се откажат да създават тесни връзки с хората; засрамвайте ги и те ще изнамерят хиляди начини да ви го върнат. ... Школуването се крепи на византийската тактика на наградите и заплахите, моркова и тоягата. Благоволението на властимеющите, оценките и другите дрънкалки на подчинението нямат никаква връзка с образованието; те са аксесоари на робията, не на свободата.
След като преподавах училищен манталитет през целия си съзнателен живот, стигнах до заключението, че единственото учебно съдържание на масовото образование се крие в неговия метод. Школуването се крепи на византийската тактика на наградите и заплахите, моркова и тоягата. Благоволението на властимеющите, оценките и другите дрънкалки на подчинението нямат никаква връзка с образованието; те са аксесоари на робията, не на свободата, пише авторът на книгата „Затъпяване: скритата цел на държавното образование” Джон Гатоу
След като преподавах училищен манталитет през целия си съзнателен живот, стигнах до заключението, че единственото учебно съдържание на масовото образование се крие в неговия метод. Школуването се крепи на византийската тактика на наградите и заплахите, моркова и тоягата. Благоволението на властимеющите, оценките и другите дрънкалки на подчинението нямат никаква връзка с образованието; те са аксесоари на робията, не на свободата, пише авторът на книгата „Затъпяване: скритата цел на държавното образование” Джон Гатоу
Училището осигурява професионални кадри, които няма да се опълчват (най-големият страх в началото на 20-ти век); ще са физически, интелектуално и емоционално зависими от корпоративните институции по отношение на доходите, самооценката и стимулите си; ще се чувстват социално значими в живота единствено благодарение на производството и консумацията на материални блага – споделя във въведението на книгата Дейвид Албърт
„ ... въпреки нежеланието си започнах да се чудя нещо: дали самото им присъствие в училище не бе причината, поради която затъпяват?“
След трийсет години преподаване в държавните училища на град Ню Йорк и след като получава няколко награди за висок професионализъм, Джон Гатоу стига до печалното заключение, че задължителното държавно училище няма нищо общо с образованието. То не постига почти нищо, освен да обучи младите да се нагаждат към социалния и икономически ред. „Затъпяване“ разкрива шокиращата истина за днешната училищна система и носи надежда за родителите, които търсят алтернативно решение. Тази книга отпразнува факта, че предписанията на тази книга за основна ревизия на начина, по който образоваме децата си, а също и на причините, поради които правим това, продължават да са изключително актуални. Джон Гатоу е учителства в държавните училища в град Ню Йорк повече от трийсет години. Той е удостоен с наградите „Учител на годината на град Ню Йорк“ и „Учител на годината на щат Ню Йорк“. Гатоу е изключително търсен лектор в областта на образованието. Другите му книги са: „Един различен учител“, „Неофициалната история на американското образование“ и „Оръжия за масово образование“. Новата му книга е за щатското образование, но ни кара да се замислим и за сегашното състояние на нашите училища…
Няма коментари:
Публикуване на коментар