22.07.2011 г.

Нови протести за скъпите горива

Пазарът и при ниско потребление и при повече продажби повишавал цените, оплете се енергийния министър

Отново започват протести срещу високите цени на горивата. След два-три месеца затишие в социалната мрежа Фейсбук се появиха призиви към водачите да спрат от движение колите си в петък по обяд и да не зареждат гориво между 13,00 и 13,30 часа. "Всеки, който се чувства засегнат от постоянното покачване на цените на горивата - да спре своята кола, микробус, автобус, камион, машина за 30 минути на 22 юли, да не заредим и капка гориво”, призовават от Фейсбук гневни граждани.
Подобни протести бяха организирани у нас през март и април при по-ниски крайни цени на горивата. Тогава по бензиностанциите се струпваха автомобили, а в почти всички големи градове се провеждаха протестни шествия. В края на миналата седмица цената на масовия бензин А95 се повиши рекордно до 2,52 лв. за литър, а в някои вериги – дори 2,53 лв. за литър.
Дизелът пък се скочи до 2,51 лв. за литър. Скокът на цените стана само ден, след като „Лукойл България” увеличи заводските цени с 4 стотинки на литър при плавно повишаване на цените почти всеки ден в рамките на две седмици. Така поскъпването, натрупано от началото на годината, достигна 40%.
Властта съвсем се оплете за начина на формиране на цените на горивата и причините за повишението им.
Според "ЛУКойл" и правителството от март насам бензинът и дизелът у нас чупят рекорди и когато търсенето е свито, както бе пред няколко месеца, и когато потреблението расте заради отпускарския сезон.
"По-високите цени се дължат на пазарните сили. Част от увеличението в последния месец може да се обясни с цената на долара, която расте, и повишението в цената на петрола. Друга част от увеличението е чисто търговски ефект, който е предизвикан от по-голяма консумация. Това не е хубаво, но донякъде е резултат и на пазарните сили, защото рафинериите, които са в региона, откъдето може да се внасят конкурентни горива, вдигат цените по същата причина", рече енергийният министър Трайчо Трайков.
От няколко месеца обаче слушаме други аргументи. Статистиката например обяви, че продажбите на дизелово гориво през февруари са спаднали наполовина спрямо същия месец на 2010 г. и са опрели най-ниските си нива за последните 6 г. Тогава от "ЛУКойл Нефтохим" се оплакаха, че това се дължи на увеличение на сивия сектор и контрабандата, които им крадат пазара, заради слабото търсене рафинерията не може да си натовари мощностите, това оскъпява производството на бензин и дизел и ако не вдига цените, ще излезе на загуба. На 21 март лично премиерът Борисов даде рамо на нефтохима. "Когато е изградена по социалистическо време, рафинерията е разчетена да преработва 12 млн. тона суров петрол, сега преработва 5 млн., а експлоатационните разходи (ток, работни заплати и т.н.) са едни и същи", обясни премиерът, цитирайки буквално думи на шефа на "ЛУКойл Нефтохим" Валентин Златев.
Преди ден икономисти и петролни експерти прогнозираха, че стойностите на бензина ще се вдигнат в близките 2 седмици заради повишените котировки на петрола и на долара. Но няма обяснение защо цените у нас пораснаха повече, отколкото в други страни от ЕС.
Вчера от "Синята коалиция" заподозряха рафинерията и кабинета в комбина. "Правителството и "ЛУКойл" в комбина изпразват джоба на българските граждани", заяви депутатът Михаил Михайлов от СДС. Той напомни, че на световните пазари цената на петрола пада, а у нас в последните 2 седмици бензинът е достигнал рекордните 2.60 лв. С високите стойности на горивата според него кабинетът си пълни бюджета, а "ЛУКойл" генерира печалба. "Това, което се случва в последните 2 седмици е безпрецедентно. Какво се случи, че поскъпват горивата - доларът да не е 1.45 - 1.50 лв., петролът да не 122 долара за барел, както беше допреди 1-2 месеца", възмути се депутатът.

Няма коментари:

Публикуване на коментар