Сложна ли е програмата в началната
степен в училищата – не, тя може да стане и по-сложна! Умни думички и евфемизми
няма да могат да променят съдържанието на някои предмети, които ще станат все
по-объркани и неразбираеми за децата.
Учениците от I до VII клас ще изучават технологии и
предприемачество. Новият предмет ще замени досегашните домашен бит и техника за
децата в началните класове и домашна техника и икономика за учениците до VII
клас.
Проектите на учебните програми по новия предмет от I до VII
клас бяха представени вчера пред учители и експерти от инспекторатите по
образование. Предприемачество вече се изучава като избираем предмет от 80% от
учениците в начален етап. Само през 2012 г. са обучени 1500 учители от I до IV
клас и 120 учители от прогимназиален етап. Нормативно обаче предметът ще бъде
въведен с влизането в сила на новия закон за училищно образование, който все
още се обсъжда в парламента.
Децата до IV клас ще учат по 1 час седмично. Учебният предмет е разделен на четири подтеми - конструиране и моделиране, материали и технологии, техника и предприемачество. Например първокласниците няма да учат как се използва радиокасетофон и електрическо фенерче, но за сметка на това ще знаят, че някои уреди работят с електричество. Във II клас ще познават и спазват правила за пестене на енергия при използване на някои електроуреди. В програмата на третокласниците се предвижда да изброяват начини за пестене на енергията, за отопление и осветление на сградите и жилищата. В края на началния етап учениците вече трябва да разбират необходимостта от преработване на отпадъчни материали за получаване на енергия.
Децата до IV клас ще учат по 1 час седмично. Учебният предмет е разделен на четири подтеми - конструиране и моделиране, материали и технологии, техника и предприемачество. Например първокласниците няма да учат как се използва радиокасетофон и електрическо фенерче, но за сметка на това ще знаят, че някои уреди работят с електричество. Във II клас ще познават и спазват правила за пестене на енергия при използване на някои електроуреди. В програмата на третокласниците се предвижда да изброяват начини за пестене на енергията, за отопление и осветление на сградите и жилищата. В края на началния етап учениците вече трябва да разбират необходимостта от преработване на отпадъчни материали за получаване на енергия.
По предприемачество децата ще учат, че за изработването и
закупуването на изделие са необходими финансови средства, ще разбират, че
парите в семейството се изразходват за потребности и за желания, че парите
могат да се съхраняват в банка. "Считам, че е немислимо едно дете, което
още на две години знае как се пуска компютърът, тепърва да го учим в I клас как
да си пусне електрическото фенерче. Още в I клас говорим вече що е то цена,
пари от гледна точка на това, че децата трябва да разбират, че за изработването
на всяко едно изделие са необходими финансови средства", обясни
зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.
В V и VI клас е предвидено по 1.5 часа седмично, а в VII клас по 1 час на седмица. Учебният материал е разделен на няколко теми - проектиране и конструиране, техника, технологии, комуникации и контрол, икономика и природата в дома. Например по подтемата бюджет се предвижда петокласниците да познават различните видове доходи, получавани от членовете на семейството, да разграничават видовете разходи и изготвят личен бюджет. Година по-късно учениците трябва да познават елементите на семейния бюджет, да разграничават и групират доходите и разходите в семейния бюджет, да изготвят и аргументират варианти на семеен бюджет. Програмата предвижда в VI клас учениците да определят и предлагат варианти за свой принос за увеличаване на доходите в семейството. В края на основното образование учениците вече трябва да познават елементите на бюджета на фирмата, да разпознават приходите и разходите в бюджета на фирмата и да разработват бюджет на малка фирма.
ЕДНО КЪМ ЕДНО
Според презентациите на МОМН на новия предмет пред учителите:
"Учебният предмет технологии и предприемачество е интегрален по своя характер и предоставя комплекс от основни технологични знания и методи на познание, обвързани с практиката на хората и житейския опит на учениците."
"Предприемчивост - съчетанието между желание, действие и умствено усилие за създаване на нещо ново и полезно за живота на човека и обществото."
"Обособяването на тема предприемачество очертава нов приоритет върху умението за превръщане на идеите в действия, личната инициативност, организираност, креативност и мотивация за успех, върху умението за работа в екип."
В V и VI клас е предвидено по 1.5 часа седмично, а в VII клас по 1 час на седмица. Учебният материал е разделен на няколко теми - проектиране и конструиране, техника, технологии, комуникации и контрол, икономика и природата в дома. Например по подтемата бюджет се предвижда петокласниците да познават различните видове доходи, получавани от членовете на семейството, да разграничават видовете разходи и изготвят личен бюджет. Година по-късно учениците трябва да познават елементите на семейния бюджет, да разграничават и групират доходите и разходите в семейния бюджет, да изготвят и аргументират варианти на семеен бюджет. Програмата предвижда в VI клас учениците да определят и предлагат варианти за свой принос за увеличаване на доходите в семейството. В края на основното образование учениците вече трябва да познават елементите на бюджета на фирмата, да разпознават приходите и разходите в бюджета на фирмата и да разработват бюджет на малка фирма.
ЕДНО КЪМ ЕДНО
Според презентациите на МОМН на новия предмет пред учителите:
"Учебният предмет технологии и предприемачество е интегрален по своя характер и предоставя комплекс от основни технологични знания и методи на познание, обвързани с практиката на хората и житейския опит на учениците."
"Предприемчивост - съчетанието между желание, действие и умствено усилие за създаване на нещо ново и полезно за живота на човека и обществото."
"Обособяването на тема предприемачество очертава нов приоритет върху умението за превръщане на идеите в действия, личната инициативност, организираност, креативност и мотивация за успех, върху умението за работа в екип."
Няма коментари:
Публикуване на коментар