22.01.2013 г.

„Английски ренесанс: Музика и поезия” представят в зала „България”


На 23-ти януари, сряда от 19 ч., в Камерна зала „България”, любителите на музиката и поезията, специалисти музиканти, поети и любители, могат да видят необикновен концерт, в чиято програма в пълен вид се изявява изконната връзка между музиката и поезията. В епохата на Английския ренесанс музиката присъства във всеки театър – известните нам монолози, стихове от драми, рефлективни фрази от Шекспир са изпълнявани като песни, а сонети и поеми звучат в мадригали и балади, претворени нееднократно от различни композитори-поети. В страната ни досега рядко имахме възможност да чуем музика от подобен род и първите изпълнения ставаха от самостоятелни музиканти, един вид възрожденци на старата музика в България,  но сега истинско  събитие е, че инициативата е от професионални музиканти от институтция с дълга история - Национален филхармоничен хор „Светослав Обретенов” с диригент Илия Михайлов и специално поканените участници Бисер Генев (клавесин), Иво Паунов (блокфлейта, китара), както и актьорите Христо Чешмеджиев и Янита Кирова.
Известната в цяла ренесансова Англия „Балада на Краля” (Pastime with Good Company) е написана от самия Хенри VIII, малко преди неговото короноване и вдъхновена от Катерина Арагонска – неговата първа жена.
Мадригалът от Томас Морли - Now is the month of maying (публикуван 1595),  е подкана към пролетен танц, която с метафори прикрито ни повежда към еротични наслади. Днес музиката му е неотменна част от честването на May Morning в Оксфорд, когато хорът на Magdalen College изпявя тези стихове от покрива на кулата на колежа.
За английските музиканти и поети от Ренесанса в пълна сила важи казаното от Франсис Бейкън в неговите „Опити” (1597), в началото на знаменитото есе „За странстването” (Of Travel): „Пътешествието при по-младите е път към образованието, а при по-зрелите - към опита.” Културата на Англия от това време не само се учи „пътувайки” из Европа и след това претворява в обогатен вид наученото (английската мадригална и поетична школа е свързана с италианската, но и се различава от нея), но при сакралната полифония имаме чувство, че тя не само следва, но изпреварва и „антиципира” други народи. Такъв пример са творбите на Томас Талис, които сякаш предсказват монументалната италианска полихорална музика, а стилизираната полифония на Уилям Бърд сякаш кореспондира с „образеца-идеал” на римската школа за църковно многогласие – Джовани Палестрина.
Но за да узнаете пълната програма елате на концерта „Английски ренесанс: Музика и поезия” - 23ти януари, сряда от 19 ч., Камерна зала България, когато съчетани със сонетите на Томас Уайът (1503-1542), Едмънд Спенсър (1552-1599), Кристофър Марлоу (1564- 1593), Бен Джонсън (1572-1637) и стихове от пиесите на Уилям Шекспир ще чуете не само творби на споменатите Хенри VIII, Томас Морли, Томас Талис и Уилям Бърд, но и на Томас Форд, Toмас Томкинс, Джон Бартлет  и любимия на кралица Елизабет лютнист Джон Дауланд.
Билети на цена от 8 и 12 лева може да закупите на касата на зала „България”. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар