На 23-ти януари,
сряда от 19 ч., в Камерна зала „България”, любителите на музиката и
поезията, специалисти музиканти, поети и любители, могат да видят необикновен концерт, в чиято програма в пълен вид се
изявява изконната връзка между музиката и поезията. В епохата на Английския
ренесанс музиката присъства във всеки театър – известните нам монолози, стихове
от драми, рефлективни фрази от Шекспир са изпълнявани като песни, а сонети и
поеми звучат в мадригали и балади, претворени нееднократно от различни
композитори-поети. В страната ни досега рядко имахме възможност да чуем музика
от подобен род и първите изпълнения ставаха от самостоятелни музиканти, един
вид възрожденци на старата музика в България,
но сега истинско събитие е, че
инициативата е от професионални музиканти от институтция с дълга история -
Национален филхармоничен хор „Светослав Обретенов” с диригент Илия Михайлов и
специално поканените участници Бисер Генев (клавесин), Иво Паунов (блокфлейта,
китара), както и актьорите Христо Чешмеджиев и Янита Кирова.
Известната в цяла ренесансова Англия „Балада на Краля”
(Pastime with Good Company) е написана от самия Хенри VIII, малко преди
неговото короноване и вдъхновена от Катерина Арагонска – неговата първа жена.
Мадригалът от Томас Морли - Now is the month of maying
(публикуван 1595), е подкана към пролетен танц, която с метафори прикрито
ни повежда към еротични наслади. Днес музиката му е неотменна част от
честването на May Morning в Оксфорд, когато хорът на Magdalen College изпявя
тези стихове от покрива на кулата на колежа.
За английските музиканти и поети от Ренесанса в пълна сила
важи казаното от Франсис Бейкън в неговите „Опити” (1597), в началото на
знаменитото есе „За странстването” (Of Travel): „Пътешествието при по-младите е
път към образованието, а при по-зрелите - към опита.” Културата на Англия от
това време не само се учи „пътувайки” из Европа и след това претворява в
обогатен вид наученото (английската мадригална и поетична школа е свързана с
италианската, но и се различава от нея), но при сакралната полифония имаме
чувство, че тя не само следва, но изпреварва и „антиципира” други народи. Такъв
пример са творбите на Томас Талис, които сякаш предсказват монументалната
италианска полихорална музика, а стилизираната полифония на Уилям Бърд сякаш
кореспондира с „образеца-идеал” на римската школа за църковно многогласие –
Джовани Палестрина.
Но за да узнаете пълната програма елате на концерта
„Английски ренесанс: Музика и поезия” - 23ти януари, сряда от 19 ч., Камерна
зала България, когато съчетани със сонетите на Томас Уайът (1503-1542), Едмънд
Спенсър (1552-1599), Кристофър Марлоу (1564- 1593), Бен Джонсън (1572-1637) и
стихове от пиесите на Уилям Шекспир ще чуете не само творби на споменатите
Хенри VIII, Томас Морли, Томас Талис и Уилям Бърд, но и на Томас Форд, Toмас
Томкинс, Джон Бартлет и любимия на
кралица Елизабет лютнист Джон Дауланд.
Билети на цена от 8 и 12 лева може да закупите на касата на
зала „България”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар