Министерството на отбраната спусна пълна
информационна завеса около продажбата на щурмови бомбардировачи Су-25, които
преди дни са били подготвени за износ в чужбина. За сделката, от която
ведомството е спечелило около 6 млн. лв., се разбра от "Фейсбук"
групата на авиобаза "Безмер", където бяха публикувани снимки от
разглобените и подготвени за изнасяне самолети, пише в. „Сега”.
Продадени са шест Су-25. На 28 юни е бил
проведен търг за тях. Сделката е била особено изгодна за Министерството на
отбраната, тъй като първоначално обявената цена на самолет е била около 100
хил. лв. Фирмата купувач, която е българска и притежава пълен лиценз за
търговия със стоки с двойна употреба, обаче изненадала всички на търга, като
предложила по 1 млн. лв. на бройка и така спечелила тръжната процедура. Засега
участниците в нея се пазят в тайна. От МО отказаха да дадат информация около
стойността на сделката и коя е фирмата купувач, като насочиха въпросите към
"Снабдяване и търговия". Именно военната фирма, която се занимава с
търговия на въоръжение, е продала самолетите.
Разглобяването на самолетите е започнало в
средата на миналия месец. Сайтът "Бесове" пусна в петък снимки с
натоварените части на кораба Pera, който пътува за Грузия. Справка в сайта
marinetraffic.com показва, че корабът плава под флага на Сиера Леоне, а
крайната му дестинация е пристанище Поти. Разглобените самолети ще бъдат
доставени в авиационния завод Tbilisi Aircraft Manufacturing в Тбилиси, където
ще претърпят капиталов ремонт, за да могат да летят отново, разказали източници
от оръжейния бранш.
Според неофициална информация обаче крайната дестинация вероятно не е Грузия, а държава в Африка, където самолетите ще бъдат изпратени след ремонта. Твърди се, че краен купувач е Република Мали. На 29 октомври в специализирания авиационен сайт aviationsmilitaires.net е публикувана снимка на бомбардировач Су-25, за който е обяснено, че е част от военновъздушните сили на Мали. Наскоро списанието Combat Aircraft Monthly съобщи за два самолета Су-25, които са били ремонтирани и ще бъдат доставени от Украйна на Мали. Допуска се, че отново тези самолети са били купени преди ремонта от България. Върху африканската държава няма наложено оръжейно ембарго, въпреки че там беше извършен преврат. През март президентът на Мали Амаду Тумани Туре и неговото правителство бяха свалени от военни начело с капитан Амаду Саного.
Мълчанието на българското военно министерство около сделката вероятно е свързано и с опасенията, че ако Грузия е крайната дестинация, то Русия ще реагира остро. Това вече се е случвало няколко пъти, когато става дума за оръжейни доставки от София за Грузия. През 2008 г. Москва обвини няколко натовски държави, сред които и България, че снабдяват Тбилиси с оръжие, което нарушавало постигнати досега договорки. По мнение на руската дипломация България е продала на Грузия четири изтребителя, два военни кораба и различни видове боеприпаси. Две години по-късно РИА "Новости" съобщи, че разполага с доклад на Центъра за анализ на световната търговия с оръжие, според който през 2009 г. България е доставила на Грузия 12 броя 122-милиметрови оръдия от полевата артилерия Д-20 и 12 броя 122-милиметрови РСЗО RM-70. В същото време България е водеща държава на Тбилиси по отношение на подготовката й за членство в НАТО.
България имаше 38 самолета Су-25, голяма част от които през последните години бяха разпродадени. Някои от тях купиха колекционери в САЩ, но по-голямата се използват от авиацията на африкански държави. В момента авиобаза "Безмер" разполага с една ескадрила Су-25, но нито един от самолетите не лети от 6 юни. Причината е, че на няколко пъти се провали търгът за доставка на пиропатрони за катапултните седалки на самолетите. На третия опит конкурсът за доставката е бил спечелен от компанията "Армар корпорейшан дженерал техникал кооперейшан", в която дялове има Веска Порожанова - съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов. Според военния министър Аню Ангелов крайният срок за доставка на пиропатроните за катапултите на Су-25 е 3 януари 2013 г. Ведомството обаче преговаря с "Армар" частите за самолетите да бъдат доставени още този месец.
Според неофициална информация обаче крайната дестинация вероятно не е Грузия, а държава в Африка, където самолетите ще бъдат изпратени след ремонта. Твърди се, че краен купувач е Република Мали. На 29 октомври в специализирания авиационен сайт aviationsmilitaires.net е публикувана снимка на бомбардировач Су-25, за който е обяснено, че е част от военновъздушните сили на Мали. Наскоро списанието Combat Aircraft Monthly съобщи за два самолета Су-25, които са били ремонтирани и ще бъдат доставени от Украйна на Мали. Допуска се, че отново тези самолети са били купени преди ремонта от България. Върху африканската държава няма наложено оръжейно ембарго, въпреки че там беше извършен преврат. През март президентът на Мали Амаду Тумани Туре и неговото правителство бяха свалени от военни начело с капитан Амаду Саного.
Мълчанието на българското военно министерство около сделката вероятно е свързано и с опасенията, че ако Грузия е крайната дестинация, то Русия ще реагира остро. Това вече се е случвало няколко пъти, когато става дума за оръжейни доставки от София за Грузия. През 2008 г. Москва обвини няколко натовски държави, сред които и България, че снабдяват Тбилиси с оръжие, което нарушавало постигнати досега договорки. По мнение на руската дипломация България е продала на Грузия четири изтребителя, два военни кораба и различни видове боеприпаси. Две години по-късно РИА "Новости" съобщи, че разполага с доклад на Центъра за анализ на световната търговия с оръжие, според който през 2009 г. България е доставила на Грузия 12 броя 122-милиметрови оръдия от полевата артилерия Д-20 и 12 броя 122-милиметрови РСЗО RM-70. В същото време България е водеща държава на Тбилиси по отношение на подготовката й за членство в НАТО.
България имаше 38 самолета Су-25, голяма част от които през последните години бяха разпродадени. Някои от тях купиха колекционери в САЩ, но по-голямата се използват от авиацията на африкански държави. В момента авиобаза "Безмер" разполага с една ескадрила Су-25, но нито един от самолетите не лети от 6 юни. Причината е, че на няколко пъти се провали търгът за доставка на пиропатрони за катапултните седалки на самолетите. На третия опит конкурсът за доставката е бил спечелен от компанията "Армар корпорейшан дженерал техникал кооперейшан", в която дялове има Веска Порожанова - съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов. Според военния министър Аню Ангелов крайният срок за доставка на пиропатроните за катапултите на Су-25 е 3 януари 2013 г. Ведомството обаче преговаря с "Армар" частите за самолетите да бъдат доставени още този месец.
Няма коментари:
Публикуване на коментар