Апелът на популярните български актьори Юлиян Вергов и
Силвия Лулчева към българите да ваксинират дъщерите си срещу рак на маточната
шийка в рекламен клип за ваксината „Цервариск” е определен като едностранчив, непълен и заблуждаващ от
Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация. Препоръката е
рекламата да бъде спряна, става ясно от становището на съвета, който е създаден
от организации на рекламодатели, рекламни агенции и радио и тв оператори, които
ги разпространяват. Решението е в резултат на серия от жалби и сигнали, сред
които е и отворено писмо от март от 120 физически лица и неправителствени
организации до омбудсмана, СЕМ, дори до Агенцията за закрила на детето.
Според писмото клипът внушава, че ваксината предпазва 100% от рак на маточната шийка, а това не е вярно - тя е само една част от превенцията, която включва още специални редовни изследвания.
Според писмото клипът внушава, че ваксината предпазва 100% от рак на маточната шийка, а това не е вярно - тя е само една част от превенцията, която включва още специални редовни изследвания.
Родителите не са съгласни и с останалите методи от
информационната кампания, подкрепяна и от МЗ, която включва агитационни
материали и информационни беседи в училищата по неподходящ начин. "Децата
се травмират психически, плашат се, стават неспокойни, защото на учениците се
раздават листовки, които са предназначени за родителите, провеждат се лекции,
използват се различни методи, чрез които се внушава, че задължително ще настъпи
тежко заболяване и смърт, в случай че момичетата не се ваксинират с тази
ваксина", се твърди в писмото. С решението си съветът за саморегулация на
практика потвърждава притесненията на родителите. Според членовете на етичната
комисия към него рекламното послание съвсем преднамерено предизвиква страх и
дори умерена паника, които да мотивират потребителско поведение. От
производителя на ваксината GlaxoSmithKline твърдят, че са съобразили посланието
си с всички закони у нас.
Истината е, че серумът действа само срещу част от щамовете на папилома
вируса, който причинява рака. Това го пише и в листовката на фармацевтичния
продукт. Редовните цитонамазки са най-добрата профилактика, тъй като при
ранната диагностика терапията е достатъчно ефективна и предотвратява появата на
рака, твърдят специалистите. Затова рекламната кампания може да обърка хората и
дори да навреди, смятат медиците.Още по темата:
Безплатното ваксиниране на момичетата на 12 г. и информационната кампания, свързана с това, на практика е единствената реална дейност от Националната програма за борба с рака. За целта в бюджета на НЗОК за 2012 г. бяха заделени 2 млн. лв. за плащане на ваксината след интензивното лобиране за нея на депутата от ГЕРБ Лъчезар Иванов. Парите бяха пренасочени от сумата за прегледи на неосигурените бременни. Същевременно в повечето европейски страни финансирането от здравните фондове на тази ваксина е спряно, след като е преценено, че цената е прекалено висока, а ефектът недостатъчно обоснован. У нас интересът към ваксината, макар и безплатна, също е изключително нисък. В същото време държавата не дава почти никакви средства за финансиране на доказано ефективни средства за ранна диагностика на рака като скрининговите програми. Проектът "Спри и се прегледай", който е за 20 млн. лв. по ОП "Развитие на човешките ресурси", вече пета година не може да стигне до извършване на реални прегледи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар