28.03.2013 г.

Най-добрите акварели от фонда показват в Софийската галерия

За първи път от много години Софийската градска художествена галерия (СГХГ) извади от своята съкровищница колекцията си акварели, дело на най-големите майстори на тази техника. До 28 април в столичния арт салон може да се видят 80 избрани произведения от края на ХIХ до края на ХХ век. В колекцията на СГХГ акварелните творби заемат значимо и самостойно място. Обичана и усъвършенствана от редица български творци, акварелната техника носи особено очарование и въздействие. Произведенията, изпълнени в нея - било то спонтанни, леки, въздушни ескизи или майсторски изградени завършени портрети, пейзажи, композиции или артистични импресии, привличат със своята непосредственост и поетичност.
Без да претендира за изчерпателна хронология, експозицията проследява развитието на акварелната техника в българското изкуство от ранните образци - творбите на Йозеф Обербауер, Георги Канела и Ярослав Вешин през произведенията на най-изтъкнатите майстори на техниката Никола Маринов, Константин Щъркелов, Йордан Гешев, Дечко Узунов и Васил Стоилов до модерни автори като Генко Генков, Симеон Венов, Васил Чакъров, Александър Поплилов, Любен Зидаров, Михаил Деянов, Ненко Токмакчиев, Захари Каменов, Нина Ковачева и др. Освен че бележат различни посоки и стилове, характерни за времето, творбите демонстрират и разнообразните изразни възможности и поетичната красота на водните бои.
Познат още от древността, акварелът се развива в Китай след откриването на хартията и значително по-късно се разпространява в Европа. Предшественик на акварелната техника е живописта върху влажна мазилка (мокро фреско), при която се получават сходни ефекти. Първоначално в европейската живопис акварелът играе роля на спомагателна техника при изработването на ескизи, проекти или бързи зарисовки от натура. Едва през ХVIII-XIX век акварелът се развива като самостоятелно изкуство. Присъщата му лекота и ефирност, богатите възможности за различни ефекти - от бегло докосване на листа до дълбоко колоритно напластяване, го правят предпочитана техника за редица художници.

Няма коментари:

Публикуване на коментар