13.11.2013 г.

Става все по-хубаво в Зарата, а за цената не питаме!

“Ние сме община, която има най-ниските данъци в страната. От догодина обаче ще се повиши данък сгради и такса смет – както за гражданите, така и за бизнеса”, съобщи преди време старозагорският градоначалник Живко Тодоров, който наскоро спечели и приза за кмет на гражданите. За заралии такса смет от 1,2 става 1,5 промила, а за бизнеса – от 3 на 3,5. Увеличаването се налага заради тежките отчисления, които общината продължава да изплаща към екоминистерството, тъй като все още не е изградено Регионалното депо за битови отпадъци. Строителството му ще започне догодина, а напролет ще започне изграждането на общинска сепарираща инсталация. Предстои да бъдат поставени нови 600 контейнера за разделно събиране на отпадъци.
Градинката пред "Св. Никола" отдавна трябваше да бъде готова
Вдигането на данъците вече е факт, но едва ли ще намали неговата популярност, защото в града кипи буйно строителство по т. нар. интегриран план за развитие, отделно са другите проекти – все скъпи и амбициозни – реконструкцията на пазара, новата многофункционална спортна зала, градинката пред храма „Свети Никола”, пречиствателната станция и т.н. Всичко това за близо 200 млн. лева.
Вярно, строителните срокове поизостават, но нали става хубаво? Хубаво, но за цената никой не пита! Например, защо сметката за централния пазар набъбна от милион и половина (според първият проект по времето на проф. Светлин Танчев), на близо три милиона? Никой не пита и за това как се правят уличните ремонти, защо се изсичат дървета по бул. „Столетов”, защо отново не се предвиждат места за паркиране, защо единствената промяна на транспортната схема я прави бургазлия и защо в нея основната мярка е поставяне на светофари (цената на един светофар си я бива, проверете ако не вярвате) ? Другата идея, която отлежава е евентуалното отваряне на централния булевард – пешеходната зона. Защото можело да се наложи, като мярка за разтоварване на трафика?! Това обмислял бургаският консултант – за всеки случай. Това предварително е ясно, че няма да стане, защото нито един заралия няма да прости подобно нещо…
За градинката с Пингвините срокът (написан на табелата) за завършване на обекта е записан – 45 дни, от началото – 7 август. Броим само работните дни, но сметката пак не излиза. Вече е ноември, а обекта не е напълно готов. Един от изпълнителите е ХИТ ООД – навремето, общинският инспекторат твърдеше, че фирмата е некоректна, искаше се преразглеждане на договорите с нея (за поддръжката на градското осветление), но нищо не се промени. А сега коректна ли е, като не спазва сроковете? Някой може да каже – е при строителството винаги се случва да се просрочи завършването. А дали срокът за изпълнение не носи точки при класирането на търговете? Понякога той е много важен, спомням си проекта (около който също имаше скандали) „За децата на Стара Загора с любов” – там „врътката” бе именно краткия срок за изпълнение, който обаче бе спазен тогава. Освен това всяко закъснение носи загуби.
Обяснявам! Търговците на цветя в споменатата градинка вече бездействат няколко месеца (повече от три). Освен това те бяха принудени да закупят нови павилиони, за да бъде по-естетично. Всички тези загуби ще бъдат калкулирани в новите цени на цветарите и ще бъдат платени от…клиентите. На централния пазар, който трябваше да се открие на 5 октомври, за празника на града, наемите също скачат . Бъдещите загуби търговците започнаха да погасяват още през лятото, цените бяха значително по-високи от миналата година. Въпреки това не всички хора зад сергиите са сигурни, че ща могат да плащат новите наеми. Възможно е, част от тях да се откажат след като видят как се натрупват сметките им. Как тогава общината ще изплати инвестициите, които, пак повтарям, са значително увеличени с декоративните елементи от ковано желязо и други подобни методи, но…става много красиво?!
Въобще трогателни са грижите на старозагорската администрация към малкия и среден бизнес, а по проектирането на необмислени идеи сме шампиони. Например изграждането на индустриалната зона по пътя за Еленино. Не се намери мераклия да развива там производство и ето – тя ще се използва за новата сепарираща станция. Поне няма да стане като зеленчуковата борса на околовръстното шосе, която също бе изградена, без да има достатъчно кандидати да я ползват!
Тук трябва да поясня, че в никакъв случай не злорадствам за гафовете на администрацията, независимо кой е кметът! И на сегашния и на неговия екип желая да вземат най-добрите решения, но пък по-добре е критиката да се прави навреме, а не когато падне от власт.
Казват, че сега се работи по много проекти (за над 200 млн. лв.) и това е така. Дали това е доказателство за качествата на администрацията?
По време на д-р Желев проектите на общината си бяха основно за нейна сметка, защото европейски нямаше, или по-скоро те бяха много малко и трудно се реализираха, особено от провинцията. При проф. Танчев се говореше за големи планове, но при реализацията резултатите бяха повече от скромни и съпътствани със скандали. При сегашният кмет Живко Тодоров говорим за проекти за около 200 милиона. Означава ли това, че той е по-добър от предшествениците си?  
През всичките тези години шеф на „общинския щаб” за планиране е все един и същ човек – Георги Симеонов. С финансовата част пък, т.е. със сметките е била ангажирана също само една важна персона – Цанка Ганева. И двамата са работили и при тримата кмета. Как при някой не са работили добре, а при друг са отличници?
И най-големият гаф е провалът с т. нар. електронно правителство, което така и не заработи, ОЛАФ направи проверка, няма европейски пари и общината изгуби, има-няма два милиона. Виновни обаче няма! Оправданията, че това е направено в миналия мандат няма да мине. Някой най-после трябва да поеме отговорност за това безобразие, но не е много сигурно. Иначе всичко става много хубаво, за цената не питаме!

Димитър СЛАВОВ

Няма коментари:

Публикуване на коментар