14.06.2013 г.

„Кармина Бурана”отново на старозагорска сцена

На 24 юни от 19.00 ч. в Оперния театър на Стара Загора Симфоничният оркестър на БНР, под диригентството на маестро Емил Табаков, ще представи популярната сценична кантата на Карл Орф „Кармина Бурана“, със солисти Ина Кънчева, Алексан Чобанов и Петър Данаилов. Концертното изпълнение е по покана на Община Стара Загора и със съдействието на Българското национално радио.
Участват Смесеният хор на БНР с диригент Румен Райчев и хорът на Националното училище за музикални и сценични кадри „Христина Морфова" в Стара Загора с диригент Стефка Минкова.
Билетите за голямото музикално събитие в града на липите вече са в продажба на цени от 10,15 и 20 лв., на билетната каса на Държавна опера Стара Загора.
Кармина Бурана
Наричат „Кармина Бурана” бестселър на 20 век. С популярността си
кантата на немския композитор и педагог Карл Орф (1895-1982) засенчва
ценността на творби като „Катули Кармина” и „Триумфът на Афродита”
(заедно с „Кармина Бурана” образуват триптиха „Триумфи”), оперите
„Луната” и „Умницата”, сценичните трагедии „Антигона” и „Едип цар” по
Софокъл/Хьолдерлин, мистериите „Комедия за Възкресението на Христа” и „Комедия за края на времето”, драмата-оратория „Бернауерин”. И това са само част от сценичните творби на Орф, съставляващи неговия theatrum
mundi. Музикален театър, в който се пее, играе и танцува, изваян в големи
фрески със средствата на всички изкуства. „
В помощ на композитора е студентът-юрист Мишел Хофман, ентусиаст в изучаването на древни езици, с когото заедно съставят „либретото”. „Кармина Бурана” е изградена от Пролог и три картини в 25 номера, обхващащи теми, актуални за всички времена: непостоянството на късмета, богатството и властта, бързотечността на живота, низ от превратности и лъкатушения между високо и ниско, плътско и духовно. Орф запазва оригиналния език на подбраните стихове (предимно латински) за пролетта, любовта, трапезни и сатирични песни, и няколко химнични строфи.
Жанрът на „Кармина Бурана” композиторът определя като „Светски песни за певци и хор в съпровод на инструменти с представление на сцена”. С ариозите на певците солисти са отредени важни роли, хоровете (голям, малък и детски или момчешки) активно съучастват в действието. Превес в оркестъра имат духовите инструменти, екзотичният арсенал от ударни и двете пиана. Повечето от номерата са строфични песни, а остинатното
равномерно движение е главен конструктивен елемент в цялата
композиция. Орф предвижда и участието на танцьори, сценични декори и
светлини.
Несъмнената сценичност на творбата, а и липсата на точни режисьорски указания на автора, дават простор за различни постановъчни трактовки.

Няма коментари:

Публикуване на коментар