15.10.2014 г.

Най-старата марка (Черното пени) показват на Булколекто 2014 в Пловдив

Марката, поставила началото на филателията, ще видят посетителите на изложението Булколекто 2014. Черното пени ще бъде експонирана в бронирана витрина в палата 7 на Международен панаир Пловдив от 24 до 26 октомври, съобщиха от пресцентъра.
Късчето хартия, чиято цена днес надхвърля 1 милион английски лири, се появява на 6 май 1840 година във Великобритания. Марката e наречена Черното пени заради стойността - едно пени и цвета й. Върху нея е изобразен ликът на кралица Виктория. Зоологът Джон Едуард Грей купува няколко броя от Черното пени с намерението да ги запази и така започва историята на световното филателно движение.
По повод на неговата 175-годишнина Съюзът на българските филателисти (СБФ) ще покаже първата в историята марка по време на Булколекто 2014. Петото издание на изложението отбелязва също 135 г. от началото на пощенските съобщения в България и 25 г. от основаването на Европейската филателна федерация ФЕПА, чийто президент Хосе Рамон Морено ще гостува в Пловдив. На годишнината на ФЕПА е посветен блок от четири марки на тема История на електрическия трамвай, който ще бъде пуснат в употреба в деня на откриването на Булколекто.
На 150 табла ще бъдат подредени колекциите на участниците във филателна изложба България – Португалия, а експонатите са медалисти от национални и международни конкурси. Проявата се организира от СБФ и Международен панаир Пловдив под патронажа на посланика на Република Португалия у нас Луиш Фераш. Ще бъде валидиран пощенски блок, представящ знаменития португалски мореплавател Фернандо Магелан.
Панаирът на колекционерите Булколекто е единствен в България. Показват се сбирки от филателията, нумизматиката, бонистика, фалеристика и други колекционерски области. Участват фирми, предлагащи аксесоари, пощенски администрации, издателства за специализирана литература.
Паралелно с Булколекто 2014 в Международен панаир Пловдив се провеждат: Международна изложба за медицина, стоматология и фармация Медикус, Денто, Галения (22 - 25 октомври), Специализирана изложба за цветя, декоративна растителност, градинско оборудване и аксесоари Цветна есен (22 - 26 октомври), финали за Световната киноложка купа и Републикански шампионат за български породи кучета (25 - 26 октомври).
Историята на Черното пени
Идеята за хартиена лепенка като знак за заплатена пощенска услуга е предложена през 1834 г. от британеца Джеймс Чалмърс. Първата марка е направена от Роуланд Хил през 1837 г., но официално е издадена три години по-късно – на 6 май 1840 година. Това е Черното пени. На нея върху черен фон стои портрет на кралица Виктория в профил. Графичният дизайн е дело на Джеймс Чалмърс, книжар и печатар от шотландския град Дънди. Образът на британската кралица останал върху всички марки, издавани в страната, до началото на ХХ век.
Черното пени е използвана около 10 месеца и има тираж 68.8 милиона броя, но излиза от употреба заради сериозен проблем – печатът върху черния фон не е достатъчно отчетлив и лесно може да се премахне, а марката да се използва отново. За да се избегне това, се появява марката Червено пени през 1841 година.
Днес първите британски пощенски марки са сред най-ценните в света. На търг в Лондон японски бизнесмен платил 1,35 милиона английски лири за Черно пени с клеймо от 2 май 1840 г., т.е четири дни преди валидирането. 2,4 милиона долара е достигнала цената на плик с Черното пени и клеймо от 2 май 1840 г. по време на аукцион в швейцарския град Лугано през 1991 година. Тази сума била третата по големина за филателна рядкост.
През 2007 г. колекция от пощенски марки Черното пени бе извадена на благотворителен търг в Ню Йорк с прогнозата, че ще бъде продадена за 4-5 милиона долара. Приходите бяха предназначени за международната хуманитарна организация Лекари без граници.

Няма коментари:

Публикуване на коментар