4.09.2014 г.

Тоталитарно изкуство показват в столична галерия

Изложбата "Социалистическо или тоталитарно изкуство" не отбелязва друга годишнина, освен третата на новия салон на галерия "Лоранъ", уточнява изкуствоведът Лаврен Петров по повод експозицията, която открива на 8 септември. Според него изложбата е провокирана от недалечното ни художествено минало и обстоятелството, че днес пропагандното изкуство от времето на социализма няма много поклонници. "Не целим да реабилитираме артефактите от това време, а да покажем, че те имат художествена и пазарна стойност", казва той. Разнородната жанрово и стилово сбирка претендира за представителност на периода 9 септември 1944 г. - 10 ноември 1989 г., отрязък от историята, който няма един прочит. Галеристите са събрали повече произведения от капацитета на салона, затова виртуалната изложба ще бъде по-богата от експонираната в галерията. Най-ранните експонати принадлежат на двама от големите представители на кюстендилската художествена школа. Владимир Димитров-Майстора рисува ескиза "Всичко за фронта, всичко за победата", вдъхновен от духа на епохата и настроенията в края на Втората световна война и участието ни на страната на победителите. "Долу расовите различия" на Васил Евтимов е подписана 1944 г. и предвид изобразения сюжет е създадена през последните 3 месеца на размирната година. Малко по-късно Майстора рисува представения в изложбата оригинален проект за плакат "Да живее мирът между народите". Особено внимание заслужава и контурният маслен "Портрет на Георги Димитров", разкриващ характерния за известния художник маниер.
В изложбата са включени и композиции, посветени на бригадирското движение, както и на трудовокооперативните земеделски стопанства от автори като Кирил Майски, Панайот Панайотов и Коста Петров. Друг, често третиран сюжет от епохата - темата за Септемврийското въстание, пресъздава картината на Невена Ганчева "Селяни на бунт". Подобни композиции са рисувани от стотици художници през периода, вероятно и представеното тук платно е създадено за такава тематична експозиция.
Акцент, не само заради внушителните си размери 136/171 см, е картината на Йоан Левиев, посветена на събитията в Чили от 70-те г. на ХХ в. и режима на Пиночет, определян от тогавашната пропаганда като фашистки.
С колекцията "Социалистическо или тоталитарно изкуство" "Лоранъ" открива новия артсезон и провокацията, заложена в първата експозиция, е умишлена. "Може би организирахме тази изложба именно заради младите, които не разпознават образа на Георги Димитров в портретите, които показваме", коментира Лаврен Петров.

Няма коментари:

Публикуване на коментар