21.02.2013 г.

Нова Билла откриват в Стара Загора, търговските вериги затвърждават монополното си положение


В суперцентъра на Стара Загора ще отвори врати шести магазин на веригата Билла. Той се намира в западната част от комплекса на Общината и зала „П.Р.Славейков“, с вход откъм ул.“Х.Д.Асенов“. В момента зареждат магазина със стока, а пред него застилат тротоара с нови плочи. Новият магазин от веригата отваря на 28 февруари.
Стара Загора със сигурност е в челото на топлистата на българските градове по търговски площи на глава от населението. Само моловете имат 137 декара търговска площ (включвайки и киносалоните). По първоначални планове, преди години моловете трябваше да са пет. Този на Карфур обаче още не може да намери наематели. Защото условията са убийствени и не могат да привличат по-дребни фирми, извън големите вериги.
Десетки евро на квадратен метър, плюс авансово плащане за месеци напред като гаранция, договори – минимум за 15 години, големи неустойки, плюс процент от оборота, такси за охрана, за провеждани рекламни кампании, организирани от мола, наказателни клаузи по различни поводи и накрая – в случай, че някой от наемателите се откаже дължи всички наеми за времето на целия договор…
Трита мола съвсем не държат най-голяма част от баницата. Има още пет (скоро шест) магазини Билла, два Лидъла, по един Карфур, Кауфланд и Рода и още много други супермаркети. Вярно, има и два закрити – този на Рода в кв. Кольо Ганчев и „Пикадили в първия мол.
Във Франция има закон, където в град до 70 хиляди жители се позволява откриването на два хипермаркета. Това се прави за да се пази дребния и среден бизнес! При нас за това на никой не му пука. Интересно е, че срещу ЕРП-тата монополисти има протести, а монополът на хранителните търговски вериги е става все по мощен. Естествено те диктуват цените, както си поискат.
Същото важи и за магазините за мебели и за стоки за дома – Практикер, Практис, Мобо, Айко, Мосю Бриколаж…списъкът е дълъг. Декарите търговска площ се трупат и със сигурност надхвърлят един квадратен километър. Клиентите обаче не са константа, дори нещо повече, стават по-малко и за жалост – по-неплатежоспособни. Общинското ръководство и това и предното обаче обича да реже ленти. Всъщност това важи за всички управляващи в последните години. Вярно е, че в центъра не остана незакрит хранителен магазин – единият стана казино, другия продава продукти на д-р Ливайн…Лошото е, че насърчаването на дребния и среден бизнес скоро няма да се споменава дори и на думи…

Няма коментари:

Публикуване на коментар