31.07.2014 г.

Живописни платна от Китай показват на "Шипка" 6

42 творби на 11 художници представят съвременната китайска живопис в изложбата "Волността в изкуството", която до 8 август ще остане в залата на СБХ на ул. "Шипка" 6. Авторите са преподаватели в Китайската академия за изящни изкуства в град Ханджоу, провинция Джъдзян, а реализацията на експозицията бележи първия етап от съвместен проект на учебното заведение със Съюза на българските художници. През 1928 година китайският пионер в изкуството Лин Фенмиан, след като се завръща от Франция, основава в подножието на планината Гушан първата академия в Китай - Националната художествена академия (сега Китайска академия по изкуствата) и заедно с други художници, завърнали се от обучение в Европа, през 1930 г. полага основите на нова ера в развитието на модерното изкуство в Китай. Понастоящем повече от 10 000 студенти и преподаватели от различни нива учат и работят там. Авторите, чиито работи са избрани да участват във "Волността в изкуството", са активно работещи на съвременната художествена сцена в Китай. Техните произведения представят приложенията на маслената техника във всички жанрове - портрет, пейзаж, натюрморт, фигурална композиция. Въвеждането на маслените бои в Китай не означава само директно пренасяне на европейската култура в Изтока, но и обновяване на виждането за реалистична живопис. То започва от работите на поколението след 1950 г. като Ху Джън`ю, Лу Ци, Уан Ютиен и Жън Джъджун. Те са учили живопис от майсторите на френския модернизъм и творбите им се преориентират постепенно от меките щрихи на импресионизма към класическата математическа пропорция на фигурите и обектите. Поколението художници, родени след 1960 г., пък придава на картините скрит смисъл със силно усещане за реалност. Художници като Чан Цин и Цуeй Сяодун съзнателно избягват изобразяването на грандиозни социални теми и вместо това се съсредоточават върху разкриването на тривиалността на личния живот. Ан Бин, например, портретува хора от етническите малцинства, майсторски смесвайки дарбата си на скулптор с техниката на акварела. Уън Дансиен е формирал виждането си за маслената живопис след абсорбиране на елементи от фолклора и културата Си'ан. Чан Цин изобразява хора от ниската класа, живеещи в градовете, а Цуeй Сяодун рисува собственото си ежедневие. Според куратора на изложбата Асадур Маркаров "фактът, че картини, притежаващи европейски културен ген като зрителна функция, могат да се вкоренят и дават плодове в Китай, е типичен пример за културната глобализация".

Няма коментари:

Публикуване на коментар