24.01.2014 г.

Кой даде Стара Загора на „Lafka” ?

Загубите за местния дребен и среден бизнес в бранша с продажбата на цигари, алкохол и вестници никой не си прави труда да отчете.
„Влезе ли  „Lafka” в Стара Загора?”  Въпросът към кмета на града бе зададен от водещата на предаването „Още по темата” на ТВ Стара Загора.
Отговорът бе препратка към далечната 2006 г. и решението на Общинския съвет да предостави на „Булгартабак” тогава места за поставяне на техни павилиони срещу придобиването на собственост върху детска градина „Слънце”. От витиеватото обяснение се разбра, че нещата по договора са се раздвижили едва през 2012 година, за да започне да тече срокът по него, който е 10 години, макар че будките никнеха като гъби през последните месеци.
Не стана ясно обаче имало ли е възможност този договор да бъде прекратен и какъв е ефектът от поставянето на тези павилиони в града от „Табак маркет”, фирмата ангажирана с тази дейност, чието име кметът Тодоров така  и не се сети. Но с гордост заяви, че за 10 години в общинската хазна, ще влезнат 200 хил. лева. Не е необходим калкулатор за да се сметне, че „гордостта на кмета” излиза около 30 лева месечен наем на павилион. Много или малко – кой както иска така да го приема. Разбира се загубите за местния дребен и среден бизнес в бранша с продажбата на цигари, алкохол и вестници никой не си прави труда да отчете.
„Схемата за навлизане обичайно е една и съща - инвестиционно предложение към местната власт, предплащане на наема за 10 години напред и разполагане на обектите на най-атрактивните за търговия места след търг с условия, преписани от предложението на "Табак маркет" - дъщерната фирма на "Булгартабак" за търговия на едро и дребно, стопанисваща „Lafka”. Така контролираният от собственика на КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски цигарен холдинг си гарантира позиции в разпространението на стоката, изтласквайки от сектора независимите играчи”, писа преди време Сapital.bg
„Местата често са до други вече разработени такива и затова засегна дълбоко интересите на стотици хора, които освен всичко друго, са и избиратели и работодатели в съответните градове.
Ето защо битката между създаваната от "Табак маркет" (дъщерно дружество на "Булгартабак") верига и малкия бизнес продължава да бушува с променлив успех в цялата страна”, четем пак в Сapital.bg.
И още: Асоциацията на дребния и средния бизнес в Бургас пък излезе с декларация, че "Lafka” не се конкурира, а просто премахва останалите в бранша – магазини, павилиони и дистрибутори, с помощта на държавата и общините".
Но не и в Стара Загора
Докато в другите градове търговци и общество са в люта битка с инвазията на „Lafka”, то Стара Загора е погълната от потискаща, като сутрешна януарска мъгла тишина по темата. Така тандемът Василев-Пеевски в тази си дейност се настани безпроблемно и трайно в града.
Може би трябва да припомним факта, че на предсрочните парламентарни избори през месец май миналата година Пеевски и компания спечелиха два депутатски мандата. Макар преди години и половин мандат на ДПС в Стара Загора да бе в сферата на фантастиката. Тогава също никой не попита: „Кой, как и защо избра Пеевски за депутат?”, а трябваше да се случат събитията от юни месец за да се разбере и в града на липите, че има такава съмнителна звезда в олигархическия ни небосклон.
Разбира се, за никого вече не е тайна че агресията на „Lafka” има по-дългосрочни цели, които са свързани с промяната за закона за продажбата на алкохол и цигари. Може би тогава ще се чуят отделни писъци на търговци от бранша и „след дъжд качулка” ще попитат „Кой постави павилионите?” Въпрос, чийто отговор отдавна вече е известен, а времето за някаква съпротива май си е отишло безвъзвратно.

За това и наивно питаме сега: „Защо?”

Няма коментари:

Публикуване на коментар