Изложбата "Социалистическо или тоталитарно
изкуство" не отбелязва друга годишнина, освен третата на новия салон на
галерия "Лоранъ", уточнява изкуствоведът Лаврен Петров по повод
експозицията, която открива на 8 септември. Според него изложбата е провокирана
от недалечното ни художествено минало и обстоятелството, че днес пропагандното
изкуство от времето на социализма няма много поклонници. "Не целим да
реабилитираме артефактите от това време, а да покажем, че те имат художествена
и пазарна стойност", казва той. Разнородната жанрово и стилово сбирка
претендира за представителност на периода 9 септември 1944 г. - 10 ноември 1989
г., отрязък от историята, който няма един прочит. Галеристите са събрали повече
произведения от капацитета на салона, затова виртуалната изложба ще бъде
по-богата от експонираната в галерията. Най-ранните експонати принадлежат на
двама от големите представители на кюстендилската художествена школа. Владимир
Димитров-Майстора рисува ескиза "Всичко за фронта, всичко за победата",
вдъхновен от духа на епохата и настроенията в края на Втората световна война и
участието ни на страната на победителите. "Долу расовите различия" на
Васил Евтимов е подписана 1944 г. и предвид изобразения сюжет е създадена през
последните 3 месеца на размирната година. Малко по-късно Майстора рисува
представения в изложбата оригинален проект за плакат "Да живее мирът между
народите". Особено внимание заслужава и контурният маслен "Портрет на
Георги Димитров", разкриващ характерния за известния художник маниер.
В изложбата са включени и композиции, посветени на бригадирското движение, както и на трудовокооперативните земеделски стопанства от автори като Кирил Майски, Панайот Панайотов и Коста Петров. Друг, често третиран сюжет от епохата - темата за Септемврийското въстание, пресъздава картината на Невена Ганчева "Селяни на бунт". Подобни композиции са рисувани от стотици художници през периода, вероятно и представеното тук платно е създадено за такава тематична експозиция.
Акцент, не само заради внушителните си размери 136/171 см, е картината на Йоан Левиев, посветена на събитията в Чили от 70-те г. на ХХ в. и режима на Пиночет, определян от тогавашната пропаганда като фашистки.
С колекцията "Социалистическо или тоталитарно изкуство" "Лоранъ" открива новия артсезон и провокацията, заложена в първата експозиция, е умишлена. "Може би организирахме тази изложба именно заради младите, които не разпознават образа на Георги Димитров в портретите, които показваме", коментира Лаврен Петров.
В изложбата са включени и композиции, посветени на бригадирското движение, както и на трудовокооперативните земеделски стопанства от автори като Кирил Майски, Панайот Панайотов и Коста Петров. Друг, често третиран сюжет от епохата - темата за Септемврийското въстание, пресъздава картината на Невена Ганчева "Селяни на бунт". Подобни композиции са рисувани от стотици художници през периода, вероятно и представеното тук платно е създадено за такава тематична експозиция.
Акцент, не само заради внушителните си размери 136/171 см, е картината на Йоан Левиев, посветена на събитията в Чили от 70-те г. на ХХ в. и режима на Пиночет, определян от тогавашната пропаганда като фашистки.
С колекцията "Социалистическо или тоталитарно изкуство" "Лоранъ" открива новия артсезон и провокацията, заложена в първата експозиция, е умишлена. "Може би организирахме тази изложба именно заради младите, които не разпознават образа на Георги Димитров в портретите, които показваме", коментира Лаврен Петров.
Няма коментари:
Публикуване на коментар