За нова транспортна
схема в Стара Загора се говори от 15
години. Промените обаче продължават да
се правят импровизирано и на парче.
Търсеният ефект едва ли ще бъде постигнат.
Ето текста на последното комюнике от
общинската пресслужба по темата:
„Завърши вторият етап
от работата по проекта на инж. Пламен
Буланов за въвеждане на множество
еднопосочни улици, поставяне на светофари
и кръгови кръстовища в Стара Загора,
чрез който се цели разтоварване на
трафика и подобряване на
транспортно-комуникационните
характеристики, съобщи кметът Живко
Тодоров.
Проектът, разработен
от „Булпроект"ЕООД гр.Стара Загора
по поръчка на Община Стара Загора, трябва
да разтовари движението по основните
пътни артерии в града, като се очаква
реорганизацията му да има положителен
ефект върху екологията, да даде възможност
за осигуряване на нови паркоместа,
отваряне за движение на затворени улици
и кръстовища, подобряване на хоризонталната
маркировка и вертикалната сигнализация.
Мероприятията за
подобряване на транспортната комуникация
са насочени основно в централната
градска част на Стара Загора, която
включва зоната, заключена от: юг - улица
„Славянска”, север - улици „Августа
Траяна” и „Хан Аспарух”, запад - улици
„Д-р Тодор Стоянович” и „Димчо Стаев”,
изток - бул. „Патриарх Евтимий”.
Главните улици в тази
зона са:
- Посока изток - запад
- „В. Левски“, „Генерал Столетов”, „Цар
Симеон Велики”, „Генерал Гурко”,
„Христо Ботев”.
- Посока юг-север - „Цар
Иван Шишман”, „Руски”, „Хаджи Димитър
Асенов”, „Отец Паисий” и „Княз
Александър Батенберг”.
В първия етап от
изпълнението на проекта беше въведено
еднопосочно движение по отсечките,
заключени между: бул.“Ген.Гурко“,
ул.“Бр.Жекови“, бул.„П.Евтимий“ и
ул.„Д. Стаев“.
Отсечките с въведено
еднопосочно движение през втория етап,
са заключени между: бул.„П.Евтимий“,
бул. „Ген. Столетов“, ул.“Авг. Траяна“
и бул. „Княз Александър Батенберг”.
Посоката на движение
е указана с вертикална сигнализация.
Контролните органи уверяват, че на
водачите ще бъде осигурен гратисен
период, за да свикнат с въведените нови
правила на движение.
Третият етап от
въвеждането му ще започне веднага след
приключване на строителните дейности
по изпълнението на Водния проект на
Стара Загора, съобщи още кметът Живко
Тодоров.”
|
Кръстовището на "Иван Асен ІІ" и "Боруйград" с новата маркировка |
Проектът Буланов има
няколко недостатъци, но най-важното
е, че никой от заралии, които от години
се опитват да участват във вземането
на решенията за подобряването на
безопасността на движението, не само
не са потърсени за мнение, но дори и
направените опити да се запознаят
по-подробно с проекта, са им били отказани.
От администрацията отговорили, че ако
желаят да се запознаят с проекта, трябва
да го разгледат на място в Общината.
Един от тях е инж.Митко Трайков, собственик
на първата частна фирма „Родео”, за
подготовка на водачи. От 15 години той
се опитва да предотврати въвеждането
на еднопосочно движение в град Стара
Загора. Чрез писма до кметовете, статии,
интервюта той се е опитвал да съветва
и помага на „специалистите” в Общината,
чрез своя професионален опит. Уви, нито
една кметска администрация не се е
възползвала от г-н Трайков, въпреки че
той не е искал да му се заплаща за
положените усилия. Някои от улиците
трябва да станат еднопосочни, но не
всички, твърди Митко Трайков. Не веднъж,
той е предупреждавал какви ще са
последствията, ако целият град стане с
еднопосочно движение.
„Еднопосочното
движение е крайна мярка, която се прилага
само ако са изчерпани всички други
възможности за регулиране на трафика.
Това може само да задълбочи проблема,
а не да го реши. Недостатък на еднопосочното
движение е:
- Удължаване на пътя
на превозните средство, разхода за
гориво и цената на таксиметровите и
автобусни превози.
- Повишаване на
замърсяемостта на въздуха.
- Паркираните автомобили
ще причинят по-големи задръствания,
поради масовото неспазване на пътните
знаци, особено по пътните артерии, по
които се движи градския транспорт, който
се предвижда да бъде с двупосочно
движение.
- Установено е, че след
излизане от задръстване, се увеличава
броя на изпреварванията, като така ще
се предизвика увеличаването на броя на
пътно-транспортните произшествия,
особено с пешеходци.
- Автомобилите със
специален режим на движение ще бъдат
възпрепятствани да се предвижват бързо
до своята цел.”
Обаче проектът Буланов
повтаря голяма част от плановите, които
са готвили администраторите още през
2006 г. Г-н Трайков е запитал и защо ул.
„Цар Иван-Асен ІІ” е включена в схемата
като еднопосочна в посока юг. От години
тя се използва от автоинструкторите за
обучение на курсистите. Да ползват друга
улица, ще кажат мнозина, но за човек,
който в момента се учи да кара, мястото
на обучението е много важно. Улицата не
трябва да е с интензивен трафик и не е
все едно дали спира нагоре по стръмното
или надолу. Такава подходяща улица в
Стара Загора няма. Друга изненада
получиха гражданите на Стара Загора от
„Проекта Буланов”, когато една сутрин
осъмнаха няколко кръстовища със сменени
пътни знаци за предимство. Две от тях
са ул.”Боруйград” (която беше без
предимство) и ул.”Иван Асен ІІ” (която
сега е без предимство). Както и
ул.”Боруйград” (която беше без предимство)
и ул.”Г.С.Раковски” (която сега е без
предимство). Това, разбира се, е малък
детайл, но авторите на проекта поне
можеха да чуят мнението на хората, които
от години работят на старозагорските
улици и всяка една промяна или проблем
им е познат в детайли. Но – не! „Проекта
Буланов” предвижда увеличаване на
паркоместата , но явно това не важи за
ул.”Христо Ботев” и ул.”Ген.Гурко”,
по които бяха поставени ограничителни
колчета и реално намаляха паркоместата.
Дори молбата на г-н Трайков да види
цялата разработка на арх. Буланов ударила
на камък. Казали му да се обади на
архитекта, който не живее в Стара Загора.
Защо? Нима в общината липсва този
документ?
От близо десет години
от „Родео” предлагат и свой план за
реформи в градското движение. Той, според
Митко Трайков, е 90 на 100 актуален и днес.
Няколко са основните акценти в него.
Разширяване на улиците, където има
такава възможност, обезопасяване на
районите пред училищата, създаване ред
в паркирането и изграждане на нови
паркинги по линията на т. нар. публично-частно
партньорство. И всичко това може да се
финансира от таксите за паркиране, които
по принцип трябва да отиват за финансирането
на мерки за подобряване на безопасността
на движение. Защото това не е данък или
наем, както се ползват тези средства от
създаването на „зоната”. Редно би било
да се отделят, поне една част от тези
пари в специален фонд. И да не се харчат
за друго. Това е предложение на инж.Митко
Трайков, пак отпреди три кметски мандата…