30.01.2018 г.

Откриват изложба графика „Идеи и размисли“ в старозагорската галерия

В Художествена галерия Стара Загора откриват изложба съвременна българска графика със заглавие „Идеи и размисли“, която включва 40 творби от 15 автори. Изложбата ще бъде открита на 1 февруари от 18 часа в Западната зала на галерията. Експозицията представя  имена на творци, които се включват в общата посока на търсене чрез „асоциативно-метафоричното“ изразяване, което се налага в българското изкуство през последните десетилетия на 20 век. Затова „играта“ на близки по значение, но допълващи се думи в заглавието, фокусира върху широтата на идеите на художниците от една страна и размислите за графичното изкуство и неговите граници, от друга, коментира директорът на галерията проф. д-р Марин Добрев.
До края на месец февруари зрителите могат да се насладят на подбрани произведения, създадени през 80-те години на 20 век.
В изложбата са включени графики на художниците Румен Скорчев, Петър Чуклев, Любомир Йорданов, Стоян Стоянов-Течи, Стоимен Стоилов, Стоян Цанев, Иван Нинов, Иван Бочев, Георги Лечев, Атанас Георгиев, Злати Златев, Михаил Косев, Румен Рачев, Антон Асенов, Владимир Чукич – всички достатъчно изявени и познати на старозагорската публика. В техните творби можем да открием една цяла вселена от „идеи и размисли“, насочени към човека и неговата вътрешна природа и душевност, към разбирането за света и живота, за бъдещето и духовното начало. Откриваме и редица художествени проблеми, които графиците разработват, чрез линията, щриха и петното. В стремежа си да преминат границите на видимото, те създават „нова реалност“ с нови съдържание и внушения. Засягат множество сложни философски и човешки теми, пресъздават поетични моменти или запечатани случки, изграждат въображаеми светове или създават „нови“ форми и пространства. Чрез рисунката върху литографския камък или графичната фактура от металната плоча се навлиза в света на фантазното и нереалното. Като резултат от тази свобода, произведенията им се превръщат в многопластови, наситени с фантазни образи и емоционални състояния, със символика и свободни асоциации композиции. Не случайно художникът Михаил Косев споделя, че за него съвременната графика „носи в себе си обаянието на свободното мислене и вдъхновение“.
Освен графичните творби, които са водеща част от изложбата, друга важна част от нея са няколко пана с „колажи“ от кратки извадки от мисли, взети от интервюта и разговори с графиците Иван Нинов, Румен Скорчев, Стоимен Стилов, Злати Златев, Михаил Косев, Стоян Цанев и др., които са разпръснати сред произведенията. Чрез тези кратки текстове публиката може да се докосне до съкровените виждания на художниците за графиката, за смисъла на творчеството или индивидуалните им пластични търсения. Желанието на организаторите е, не само да се представят физически графичните експерименти на художниците като произведения, но да се допълни експозицията така, че посетителите да могат да се докоснат и чрез текста до „вътрешния свят“ на авторите. 

Куратор на изложбата е д-р  Катя Тинева- Гюрковска, уредник „Графика“ в ХГ Стара Загора

29.01.2018 г.

Деветима зрители ще изчезнат при турнето на руските магове Сафарови

Братя Сафронови - Илюзионисти номер 1 в Русия, ще накарат 9 зрители от публиката да изчезнат ! Един от най-зрелищните номера на магьосниците се казва ”Изчезване на зрители”, а създаването на подобна илюзия отнема повече от 5 години всекидневна работа. Илюзионистите ще поканят 9 души от залата, избрани на случаен принцип и ще ги накарат да изчезнат от сцената и за броени секунди ще ги „телепортират“ в другия край на залата.
Братя Сафронови споделиха, че „Най-трудните фокуси са тези, свързани с физическа подготовка и каскади, в които рискуват живота си „, а на българските зрители пожелават „Да правят добрини и да им се случват вълшебства“.
 По време на новата си мащабна продукция "Мълния" на 11-и февруари в София, НДК зала 1 и на 13-и февруари във Варна ДКС, Братя Сафронови ще покажат едни от най-зрелищните номера като "Телепорт", "Изчезване на зрители", "Разполовяване", "Горещи метални прътове" и др.
 "Горещи метални прътове" е изключително опасен и зрелищен номер, който държи зрителите в напрежение през цялото време! При изпълнението му, асистентка на илюзионистите се помещава в кутия, през която мълниеносно минават подпалени, метални прътове. Всички декори и помощни материали се показват на зрителите подробно преди всеки номер, за да се убедят, че няма измама - само илюзия.
Братя Сафронови - Илюзионисти номер 1 в Русия, са за първи път в България, по покана на Degris Events.
 В мащабното, фантастично шоу „Мълния“,  иновативните технологии се преплитат с илюзия, магия, вълшебство и каскади. 
Шоу-спектакълът „Мълния“ е подходящ и за възрастни и за деца.
Престижното списание „FORBES“ обяви Братя Сафронови  за „Илюзионисти номер 1 в Русия“. Братя Сафронови  са победители и в номинациите:  „World Best big illusion“ от международния фестивал „Wizard trophy“,   „Най-добро илюзионно шоу“ на ежегодната церемония на Fashion TV, носители са на премия за „Принос към световната илузия“ - „Wizard trophy“.
 Едни от най-впечатляващите номера на Братя Сафронови са:
„Ходене по стена“ – номер в който Сергей Сафронов изкачва вертикална стена с височина 15 м., при температура минус 20 градуса по Целзий.
„Опасен влак“ – номер в който през Илия Сафронов минава влак, а в кулминацията той остава невредим. Илюзията е готвена повече от три години.
„Преминаване през стена“ – номер в който Сергей Сафронов преминава през тухлена стена на сграда, след което илюзионистът се показва през прозореца и.
 „Измъкване от аквариум под вода“ – номер в който Сергей Сафронов излиза от тесен аквариум пълен с вода за 1:30 м., освобождавайки се от белезници и четири катинара, заключващи капака на аквариума. Легендарната илюзия е изпълнена за първи път от великия Хари Худини през 1907 г.
За последните 15 г., магическите шоу-спектакли на Братя Сафронови са изумили повече от 5 милиона зрители по света.

Билетите се разпространяват в касите на НДК (София), ДКС (Варна), мрежата на Eventim, OMV, Office1, Orange, каса на Eventim в The Mall.

Дейвид Гарет ще свири на 300-годишен „Страдивариус” в НДК

Дейвид Гарет излиза на 4 февруари в зала номер едно на НДК с 300-годишен „Страдивариус". Уникалната цигулка струва 5 милиона долара, информират от BG sound stage, по чиято покана идва световноизвестният музикант. Билети за спектакъла отдавна няма. Първото му стъпване у нас ще бъде с класическата му програма и в компанията на не по-малко прочутия пианист Жулиен Куентин. Ще чуем някои от най-емблематичните творби на Чайковски, Цезар Франк, Сарасате, Дворжак, Виторио Монти, Прокофиев. Ще звучи и култовият „Полет на бръмбара" на Римски-Корсаков. С него през 2008-а Гарет подобри световния рекорд на Гинес за най-бързо свирене на цигулка.
Самият Дейвид в началото на седмицата сподели във виодеообръщение до тукашните си фенове своята изненада, че е толкова известен у нас. Защото билети за 4 февруари вече няма. Неслучайно го наричат „Джими Хендрикс на цигуларите", канят го във филми заради харизмата и чара. Но корените на Гарет са в класическата музика. „Тя винаги е била моят дом", казва той. Сред неговите учители са цигуларите Айзък Стърн, Ида Хендел и Ицках Пърлман, а първите му записани албуми за „Дойче грамофон" са с шедьоври на Моцарт, Чайковски, всички Капризи на Паганини. Преди дни Гарет беше удостоен с награда за цялостен принос към световната сцена за 2017-а. Призът на Франкфурт "Frankfurter Musikpreis" ще му бъде връчен официално през април в църквата „Свети Павел" във Франкфурт.
"Цигулката е естествено продължение на ръката ми", споделя Гарет за тривековния "Страдивариус", с който свири и във филма „Цигулар на дявола".

„Страстта е единственото интересно нещо, за което заслужава да изхабиш времето си. И без значение как изглеждаш, ставаш крайно непривлекателен, ако не гориш отвътре", е житейската философия на артиста. Тъкмо заради това той е същински Паганини в изключителната драма на Бърнард Роуз - сценарист, режисьор, оператор на немско-италианската продукция. Действието в нея започва през 1830 година. "Славата е страст, любовта е проклятие", казва Паганини, който е на върха в цяла Европа. Неговият импресарио старателно поддържа интереса на публиката със скандали и сензации. Предстои покоряването на висшето общество в Лондон. "По-сигурно е да играеш остроумен поет, отколкото виртуозен цигулар, затова Роуз не рискува и кани самия Дейвид Гарет", пишат критиците след премиерата през 2015-а. Защото Дейвид е сякаш роден за кино - неговият Паганини е едно към едно: гениален, живее в лукс и с многобройни любовници, но вечно няма пари, тъй като е прахосник и комарджия. В Лондон го наричат "оръжие на дявола". А там той се влюбва за цял живот, колкото и кратък да е той. "Ти не я обичаше наистина. Ти обичаше идеята, която имаше за нея. Невинността. Някой, чиято чистота може да те спаси от всичките ти грехове. Но тя е човек. Има същата плът и амбиция като теб. Всичко, което би могло да се случи, е да я погубиш или да я поквариш със същия зародиш и същата зараза, която кипи в твоята кръв. Аз не съм Дявол. Аз служа на Дявола и ти си моят господар", казва Паганини.

25.01.2018 г.

„Сиси – душата на императрицата“ отново на старозагорска сцена на 31-ви

Втората Премиера на мюзикъла „Сиси – душата на императрицата“ по музика и текст на съвременния австрийски композитор Роланд Баумгартнер ще се състои на 31 януари 2018 година от 19 часа на сцената на Старозагорската опера.
Мюзикълът разказва за живота на една от най-колоритните личности в австрийската история - Елисавета Австрийска, наричана галено СИСИ. „Принцесата на Европа“ остава в историята с новаторската си философия и необикновен живот. Като една от най-възхитителните женски фигури за времето си, Сиси се противопоставя на ограниченията на своя изпълнен с блясък и фалш живот. Тя изпада във все по-дълбока криза и депресия и прави своя странен и краен избор – на императрицата-скитница. За да се стигне до нейния злополучен трагичен край – Сиси е убита на брега на Женевското езеро. Към днешна дата, австрийската императрица Сиси продължава да бъде за много поколения символ-легенда на свободолюбивата австрийска жена.
Съвременният австрийски композитор Роланд Баумгартнер, вдъхновен от историята на императрица Сиси, създава своята творба, която определя като неоромантична опера. Първото изпълнение за България на "Сиси - душата на императрицата" е предоставено на Държавна опера-Стара Загора (заедно с последващо национално представяне в цяла  България) като знак за творческо сътрудничество между Австрия и България. Режисьор на постановката е Огнян Драганов, художник на декора и костюмите – Гендони.
И на 31 януари спектакъла ще дирижира босненският диригент Андрия Павлич. Хореографията е на Йоана Влагули /Гърция/. В ролята на Сиси - Емилия Иванова. Участват още солистите Емилия Джурова, Валери Турманов, Александър Баранов, Теодор Петков, Нели Нечева и др., хор, балет и оркестър на Държавна опера-Стара Загора.

Творческият екип изцяло се придържа към класическо сценично решение с пищна сценография и костюми, адекватни на епохата, в която се развива действието. Зрителите ще могат да се насладят на красивата и мелодична музика на Роланд Баумгартнер и ще съпреживеят драмата на императрица Сиси в разкош от художествени решения, които имат за цел да обрисуват привлекателния дворцов свят в неговия пълен блясък и разтърсващи контрасти. Стремежът е да се постигне баланс между класиката и съвремието във всяко едно добре обмислено и търсено внушение – като режисура, визуални, хореографски и пластични решения.

В Токуда извършиха първата у нас роботизирана цистектомия с изграждане на пикочен мехур

Аджибадем Сити Клиник Болница Токуда продължава да надгражда и развива роботизираната хирургия, като най-модерния и щадящ към пациентите метод за решаване на сложни хирургични казуси.
Пациент с рак на пикочния мехур е опериран успешно чрез системата DaVinci в на продължила близо 6 часа операция.  В рамките на интервенцията първо е отстранен пикочният мехур и прилежащите лимфни възли в малкия таз, а след това е изграден нов пикочен мехур. Това е резервоар за урина, изграден от тънко черво на пациента, който създава механизъм за отвеждане на урината, възможно най-близък до естествения. Изграждането на такъв резервоар е алтернатива, която спестява необходимостта урината да се отвежда извън тялото през изкуствено създадени отвори и позволява пациентът да запази оптимално качество на живота.
Обичайно в България цистектомията се извършва с отворен оперативен разрез, а в Токуда от няколко години практиката е радикалното отстраняване на пикочен мехур да се извършва лапароскопски, през няколко малки дупчици в корема. Робот-асистираната цистектомия с хирургичната система DaVinci е естествена еволюция на уменията и технологичното развитие на урологичния екип, начело с д-р Калоян Давидов. В реализирането й участват още д-р Асен Александров, д-р Адриан Попов и операционна сестра Рая Чонкова. Предимствата на робот-асистираната цистектомия пред лапароскопската е в изключителната прецизност на робота. Системата разполага с десеткратно оптично увеличение, спрямо до 5 пъти при лапароскопската апаратура, което дава много по-добър поглед върху оперативното поле. Инструментите на Da Vinci са създадени с подвижността на човешка китка, която липсва на лапароскопския инструментариум и позволява изключителна хирургична прецизност. За пациента това означава минимална кръвозагуба, минимална травма и бързо възстановяване.
Докато радикалната простатектомия с роботизирана хирургия вече е рутинна, робот-асистираната цистектомия с изграждане на изкуствен пикочен мехур е уникална за България операция и сравнително рядка в европейски мащаб. Операцията е с висока сложност и изисква висококвалифициран мултидисциплинарен екип, технологична и инфраструктурна обезпеченост. „Необходим е екип, който се състеои не само от хирурзи, но и от изключително качествени анестезиолози и реаниматори, с каквито ние за щастие разполагаме, и без които не бихме могли да предприемем такъв авангарден ход... Голямата хирургия е процес, тя не е събитие, и не навсякъде болниците разполагат с всичко това, което е събрано тук.“ – разказа началникът на отделението по Урология д-р Калоян Давидов.
Към екипа сертифицирани за роботизирана хирургия уролози наскоро се присъедини и д-р Асен Александров след обучение в Германия. Разширението на екипа позволява на хирурзите да се допълват и да работят в тандем, като осигуряват по-високо качество на хирургичното действие, концентрация и ефективност във всеки един момент от операцията.

През 2017 г. в Токуда са направени около 20 лапароскопски цистектомии, като при повече от половината от тях е конструиран нов пикочен мехур.

ПП „Нова сила” даде идеята за отлъчване на джендър политиците ни

Цяла седмица политици, анализатори и общественици се упражняваха върху темата За и Против приемането на Истанбулската конвенция, документ, чието гласуване от българския парламент не е задължително. Управляващи и опозиция обаче така и не изясниха позициите си – ту приветстват, ту отхвърлят гласуването й с различни доводи. Вярно, ГЕРБ като че ли повече са За, а БСП Против, но това не пречи на определени партийци да не се съобразят с основната повеля на ръководството си. На 18-ти ръководството на ПП „Нова сила” изпрати отворено писмо до Светия синод, с което поиска отлъчването от Църквата на трима от най-главните инициатори за приемането на документа – премиерът Бойко Борисов, правосъдната министърка Цецка Цачева и външната министърка Екатерина Захариева. Реакцията на Синодът не закъсня. Българската православна църква поведе кампания срещу приемането на Истанбулската конвенция, като я нарече "духовна смърт". Духовник заплаши всички министри и премиера Бойко Борисов с "отлъчване", а Светият синод призова за всенароден молебен всеки ден до изтеглянето на документа. В същото време правосъдният министър Цецка Цачева и националният омбудсман Мая Манолова призоваха депутатите да приемат конвенцията с "тълкувателна декларация". Юристи обаче смятат, че конвенцията може единствено или да се приеме, или да се отхвърли, а декларацията няма правна стойност. Под натиска на коалиционните „патриоти” управляващите дадоха назад, сега щяло да има дебат и обществено обсъждане по нея. То преводът ли не беше виновен, то правата на жените ли не били защитени достатъчно от родното законодателство – такива доводи извадиха привържениците на конвенцията. Противниците твърдят, че истинските цели на конвенцията са въвеждането на джендър практики, признаването на т. нар. социален пол и въвеждането на „джендър образование, изследвания и технологии”, които ще са в основата на промени в правната уредба, в полза на „третия” (социално осъзнат пол), макар че, биологически, изключвайки хермахродитите, хората могат да бъдат само мъж или жена.
Истината за истинските намерения е видна от действията на Министерството на образованието и науката – в документ, изпратен до директорите на училищата 17 януари е видно, че се провежда конкурс „Училище бедз насилие истериотипи, определени от пола” е част от проекта на фондация „Джендър образование,изследвания и технологии”, който се провежда със съдействието на МОН, а организицията вече четири години работи „успешно” с министерството. Документът бе пуснат в социалните мрежи от старозагорския общинския съветник Антон Андонов.
Е, за каква дискусия може да става реч. А нима Църквата, която има ясна позиция за последиците за Содом и Гомор, може да реагира по друг начин? Поне този път, нейната позиция е абсолютно принципна и безкомпромисна, ако и всяка власт да е от Бога дадена… 

24.01.2018 г.

България в трета група на Лига С по пътя за Евро 2020

Българският национален отбор по футбол попадна в Група 3 на Лига С от новия турнир на УЕФА - Лигата на нациите. Съперници на "трикольорите" в първото издание на надпреварата ще бъдат тимовете на Словения, Норвегия и Кипър, реши тегленият днес в Нион (Швейц) жребий.
Мачовете ще се проведат по схемата всеки срещу всеки с разменено гостуване, като победителят от нашия поток ще се класира за полуфиналите в Лига С. В тях ще участва по един отбор от всяка от четирите групи в тази дивизия, като крайният победител в нея ще се класира за Евро 2020. Срещите ще се играят между 6 септември и 20 ноември 2018 г.

Ето и пълния жребий за Лига С:

Група 1: Шотландия, Албания, Израел
Група 2: Унгария, Гърция, Финландия, Естония
Група 3: Словения, Норвегия, България, Кипър
Група 4: Румъния, Сърбия, Черна гора, Литва

23.01.2018 г.

Обявиха грипна епидемия с Старозагорско

Учениците в Старозагорска област излизат в грипна ваканция от24 до 26 януари. Обявена е и грипна епидемия в региона заради интензивното увеличаване на заболелите от грип и остри респираторни заболявания през последните дни и запазващата се тенденция за достигане на епидемични стойности, както и доказаните положителни проби на грипни щамове от лица с вирусни инфекции.
Най-висока заболяемост се регистрира сред възрастовите групи от 0-4 и 5-14 години.От РЗИ препоръчват на лечебните заведения за болнична помощ да преустановят свижданията.Лечебните заведения за извънболнична помощ - медицинските диагностично-консултативни центрове и центровете за спешна медицинска помощ:
-да разкрият при възможност грипни кабинети
-да преустановят работата на женските и детски консултации
-да преустановяват провеждането на плановите профилактични имунизации и реимунизации
-да спрат профилактичната дейност.С цел недопускане на усложнения на случаите на грип напомняме на всички лечебни заведения, че е важно своевременното започване на лечение с антивирусни препарати.

22.01.2018 г.

„Ромул Велики“ гостува в операта

„Ромул Велики“ от Фридрих Дюренмат, постановка на Малък градски театър зад канала ще видите на сцената на Държавна опера-Стара Загора на 12 февруари от 19 часа.
Режисьор: Бина Харалампиева, Сценография: Чавдар Гюзелев, Музика: Асен Аврамов, Костюми: Мариета Ценова , Драматургична редакция Юрий Дачев
Участват:  Герасим Георгиев – Геро, Василена Атанасова, Весела Бабинова, Петър Калчев, Бойко Кръстанов, Владимир Димитров, Владимир Зомбори, Стоян Младенов, Евгени Будинов, Атанас Чопов, Вежен Велчовски, Симеон Бончев
„Ромул Велики" от Дюренмат е една смешно-тъжна история, в която май че става дума за политика. Постановката на Бина Харалампиева беше представена за първи път пред публика на 24 март в Малък градски театър „Зад канала".
Пиесата на Фридрих Дюренмат показва гибелта на Западната Римска Империя. Императорът Ромул Велики, очаква спокойно разрушаването на неговото отечество. Въпреки опитите на министри и придворни да убедят и принудят господаря си, да предприеме решителни мерки срещу нарастващата опасност, в лицето на прииждащите варвари, Ромул предпочита да остане в своята крепост, да похапва и да отглежда домашни птици. Той не предприема никакви действия в отговор на заплахата, която грози цялата Римска империя.
„В този много стар свят най-хубавото нещо са чудаците!Искаме това представление да Ви забавлява, без накрая да се чувствате глупаво. Авторът определя жанра на своята пиеса като "историчиска комедия". Когато правихме спектакъла, ние изтрихме думата "историческа."
Бина Харалампиева
Във всяко представление, като гост солист на китара, ще видите някои от
 най-известните български китаристи:
Иван Лечев - "Фондацията"
Александър Маринов - "Сигнал"
Славчо Николов - "БТР"
Васил Крумов- "Обичайните заподозрени"
Александър Логозаров

 Ангел Дюлгеров

Започна продажбата на билетите за Фестивал на розата 2018

В сайта на община Казанлък вече е публикувана празничната програма със събития за Фестивал на розата 2018.
115-тите празници на розата в Казанлък обогатяват и надграждат традиционните събития като конкурс – спектакъл „Царица Роза“ и избора на 50-та юбилейна носителка на Короната на най-красиво сред красивите момичета на Долината на розите и на тракийските царе, традиционните ритуали розобер и розоварене в розовите градини на Долината, детско шоу „Принцеси на розата“, спектакъл по коронясване на Царица Роза 2018, пищното празнично шествие до площад „Севтополис“, начело с Царица Роза.
Сред новите елементи, на които многобройните посетители ща могат да се насладят са и възможност за спомен със фотографиране в традиционен народен костюм, за първи път гостите на празника ще имат възможност да да преживеят и емоцията на фолклорно празнично шествие и да отнесат свой спомен от красотата на Казанлък с обща снимка с Царица Роза 2018.
Всички локации, на които ще се провеждат празничните мероприятия са емблематични места за Казанлък, наситени с празничния дух и традициите на Долината.

Продажба на билети се извършва и в Културно-информационния център на ул.“Искра“№4 в града. Билети за розоберите ще могат да бъдат закупувани и на място минути преди началото на самия ритуал.

18.01.2018 г.

„Слугинята-господарка” отново на старозагорска сцена

След забележителния успех на „Слугинята-господарка” от Перголези на виенска сцена, свежият и забавен спектакъл на комичната опера ще бъде представен отново в Старозагорската опера на 27 януари от 16 часа. „Слугинята-господарка  бе първото заглавие, с което Държавна опера-Стара Загора стартира своята серия от гостувания в Българския културен център "Дом Витгенщайн"-Виена. Модерният прочит на творбата, създадена преди 285 години, вдъхна нов живот на "малката история в големия град". Бедната красива слугиня/секретарка мечтае да стане господарка, като крои планове да се омъжи за стар богаташ. Историята е същата -  поднесена със завладяващ хумор и непоколебима ирония към вечните ненаситни стремления на човешката природа. Режисьорът Славчо Николов прави оригинален паралел между граничното време между рококо и класицизма 8епохата, в която твори Перголези/ и 60-те години на 20-ти век.Смята, че и в двете епохи се създават новите насоки и се утвърждават новите правила и норми. Затова не се поколебава да пренесе действието в съвременен офис - фрагмент от тази „система от кутийки“, от които е съставен Мегаполисът...И точно там се разказва историята.Визуалната картина е допълнена от стилните сценографски решения на художника Иван Токаджиев и великолепните костюми на Ана-Мария Токаджиева - издържани в неповторимия стил на 60-те.
Най-често изпълняваната опера на Перголези - краткото интермецо La Serva Padrona (Слугинята господарка, 1733 г.) е същински музикален бисер от началото до края. На 27 януари в главните роли участват Емилия Джурова, Евгений Арабаджиев, Пламен Иванов, балет - Лора Георгиева и Ивелина Димитрова. Съпроводът е на Камерна формация Musica bellissima.

Представлението е в програмата на „Съботни следобеди в Операта“ и входът за деца до 12 години е безплатен.

17.01.2018 г.

Показват безплатно филма „Пеещите обувки” в библиотеката

На 20 януари (събота) от 11 часа в залата на Регионална библиотека „Захарий Княжески“ – Стара Загора ще бъде показан българският игрален филм „Пеещите обувки“ (2016 г.) – биографична драма, 142 мин. За среща със зрителите специално ще пристигне  режисьорът Радослав Спасов. Входът е свободен!
Филмът е по сценарий на Георги Данаилов и Радослав Спасов; режисьор Радослав Спасов; оператор: Веселин Христов; музика: Виктор Чучков. В ролите: Донна Бангьозова, Рая Пеева, Ернестина Шинова, Александър Алексиев, Юлиян Петров, Борислав Чучков, Стефан Щерев, Стефан Вълдобрев, Стоян Алексиев, Кръстьо Лафазанов.
Историята е върху част от живота и творчеството на певицата Леа Иванова и композитора Еди Казасян. Лилиана Иванова е родена в Дупница през 1923 г. След атентата в църквата „Света Неделя” родителите й се местят в Цариград. Когато се връща в България, иска да учи рисуване, но желанието й да пее е по-силно. Взима уроци при млад евреин и се влюбва. Заради гоненията от нацистите, той заминава. Използвани са мотиви от нейната съдба, която я отвежда от трудово-възпитателния лагер в Ножарово до световните музикални сцени. Централно място в сюжета има силната любов между Леа Иванова и Еди Казасян, които остават заедно въпреки всички перипетии. Заедно с оркестъра заминават в чужбина и остават там 20 години. Обикалят Румъния, Югославия, Швеция. Връщат се в България. Леа получава инсулт, но продължава да пее. Остава на сцената докрай…
Леа е по-известна на Запад, отколкото в родината си. Грамофонни плочи с песните й се продават в Унгария, Германия, Полша, Америка. У нас поколението, родено през 40-те години я помни с хитовете „ЦУМ“ и „Чико от Порто Рико“.
Продукцията е реализиран от Националния филмов център, Столична община и Българската национална телевизия, в копродукция с „Дрийм Тийм Филмс“ – Евтим Милошев, Габриел Георгиев и Иван Спасов и със специалната подкрепа на Националния дворец на културата.

Филмът получи специалната награда на журито „Сребърен Георгий“ на кинофестивала в Москва през  2016 г.

До края на месеца могат да се променят осигурителните вноски за самоосигуряващите се

До 31 януари тази година самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си, напомнят от НАП. Самоосигуряващите се лица задължително се осигуряват във фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване, а по свой избор могат да се осигуряват и във фонд „Общо заболяване и майчинство”.
Самоосигуряващите се лица които изберат да внасят осигурителни вноски и във фонд „Общо заболяване и майчинство”, могат да се ползват от всички осигурени социални рискове (без трудова злополука и професионална болест и безработица) на ДОО. Другият вариант е да внасят осигурителни вноски на по-нисък процент за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт. В този случай обаче, напомнят от НАП, самоосигуряващите се нямат право на обезщетения в определени ситуации (например т. нар. „майчински” при бременност и раждане).
Видът на осигуряването на самоосигуряващите се лица може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена декларация по утвърден образец от изпълнителният директор на НАП. Срокът за подаване на документа е до 31 януари на съответната година.
В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация по утвърден образец в компетентната териториална дирекция на НАП. При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.

Повече информация и консултации за попълването на данъчни и осигурителни декларации можете да получите на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна.

12.01.2018 г.

140 години от второто Освобождение на Стара Загора отбелязваме в събота

На 13 януари се навършват 140 години от повторното Освобождение на Стара Загора през Руско-турската освободителна война 1877 – 1878 г.
По повод  паметното събитие от 8.30 ч. в катедрален храм „Свети Димитър“ ще бъде отслужена заупокойна литургия от храмовото свещеничество.
По традиция на 13-ти януари се отслужва литургия в памет на загиналите при превземането, опожаряването и освобождението на Стара Загора български опълченци, руски воини и мирни граждани. От 2008 година, когато се навършиха 130 години от Освобождението на Стара Загора, Община Стара Загора и Старозагорската митрополия отбелязват по този начин славната дата в историята на града.

На 19 юли стар стил 1877 г. Стара Загора след тежки боеве е опожарена от войските на Сюлейман паша по време на Руско-турската Освободителна война. На 22 юли Девети Кавказки драгунски полк, предвождан от херцог Николай Максимилиянович Лайхтенбергски, влиза в Стара Загора и освобождава града. На 23 юли ген. Гурко и ген. Столетов са тържествено посрещнати в града. На 24 юли ген. Гурко свиква заседание на българските първенци. Избрана е привременна управителна комисия с председател П.Р.Славейков - организатор на първата гражданска власт в града.
На 29 юли херцог Лайхтенбергски напуска Стара Загора и се отправя към Нова Загора, където е трябвало да се съберат всички части на Гурковския отряд за превземането на града от турците. На 30 юли отрядът на херцог Лайхтенбергски поема обратно пътя към Стара Загора, за да не нахлуят турците в незащитения град.
В същото време 40-хиляден турски отряд, командван от Сюлейман паша, се насочва към Стара Загора и на 31 юли предприема настъпление срещу града. След 6-часов бой войските от Предния отряд се оттеглят към Шипченския проход. Но част от опълченците и казаците, се барикадират в града и съпротивата им продължава до вечерта на 1 август.
След тежките отбранителни боеве градът е превзет, опожарен и сринат до основи от турските войски, убитите са безчет. В старозагорската църква "Света троица" - в храма и двора са избити хиляди души мирно население. Много млади жени и деца са отвлечени в робство. Градът остава 5 месеца в ръцете на турците.

На 13 януари 1878 г. Стара Загора е освободена повторно, а възстановяването на града започва веднага след освобождението на България.

Поетът Иван Цанев с Яворовия литературен приз, вицепрезидентът открива празника в Чирпан

На 13 януари от 17 часа в двора на Къща-Музей „Пейо Яворов“ Чирпан ще бъде запален огъня на яворовата поезия. По традиция с факелно шествие огъня ще бъде пренесен пред паметника на поета в Градския парк, където в 17,30 часа ще бъдат открити Яворовите януарски дни Чирпан 2018. Тази година те се провеждат за 50-ти път и с тях се отбелязва 140 години от рождението на Пейо Яворов. Гост на откриването на яворовите дни да бъде вицепрезидентът на Република България Илияна Йотова. По-късно от на тържествената Яворова вечер в Къща Музей „Пейо Яворов“ ще бъде връчена и националната Яворова литературна награда. Тя се връчва на всеки пет години. Първият неин носител е поета Павел Матев. Тази година с приза ще бъде удостоен Иван Цанев, единодушно избран от жури с председател проф. Пламен Дойнов. По традиция той ще произнесе Слово за Яворов.
Програмата:
13 януари 2018г.
17.00 часа - къща музей "Пейо К. Яворов"
Запалване и пренасяне на огъня на Яворовата поезия
17.30 часа - парк "Яворов"
Тържествено откриване на Яворови януарски дни 2018
18 часа - зала на ДНА
Яворова вечер
- Слово за Яворов - доц.д.н.Пламен Дойнов
- Поетичен рецитал по стихове на Яворов
- Връчване на Националната Яворова литературна награда
- Концерт на Неврокопски танцов ансамбъл
 14 януари 2018г.
10 часа - 16.30 часа - Експозиционна зала на къща музей "Пейо К. Яворов"
Национална научна конференция "140 години от рождението на Пейо Крачолов Яворов"
16.30 часа
Проф. Димитър Михайлов представя книгата "Пейо К. Яворов - поет - богоборец" на Иван Мешеков
18 часа
Премиера на Яворовата стихосбирка "Аз не живея, аз горя!"
Представят: Елка Няголова, акад. Ристо Василевски, Людмила Снитенко, Алекси Брубел, Едвард Милотосян, Ануш Варданян и Валерий Пощаров
 15 януари 2018 г.
15 часа  - експозиционна зала на къща муизей "Пейо К. Яворов"
Премиера на филма "Яворов - разкази от вчера и днес" на доброволци към БМЧК при СУ "П.К.Яворов" - Чирпан
Отчитане на Национален младежки литературен конкурс "И ти си в мене - ти, родино моя"
17 часа  - изложбена зала "Георги Данчов - Зографина"
Национален конкурс за рисунка "Недорисуван свят" в памет на Василия Стоилова /изложба/
18 часа - зала на ДНА

Театрална постановка "Крадецът на праскови" по Емилиян Станев - ДТ"Гео Милев" Стара Загора 

11.01.2018 г.

Балет „Арарабеск” представя „Сидхарта“ на старозагорска сцена

Балет „Арарабеск” представя своя спектакъл „Сидхарта“ на сцената на Държавна опера Стара Загора на 6 февруари от 19 часа, а също и в Бургас и Пловдив. В програмата на 50-ия юбилеен сезон на Балет „Арабеск“, която е замислена като един обзор на тенденциите, посоките и хореографите, които са определящи за развитието на трупата през годините, важно място заема направлението танцов-театър. Като негов ярък представител, анализатор и творец е хореографът Мила Искренова. Затова месец февруари, в годината на юбилея на Балет „Арабеск“, е посветен на творчеството на хореографа на Балет „Арабеск“ – Мила Искренова.
Спектакълът „Сидхарта” предизвика много мнения, някои крайно противоречиви.... Това означава, че силата на образите в него не са оставили никого равнодушен, а са го накарали да реагира със силно чувство. Защото самият спектакъл „изгаря чувствата”.
Образът на Сидхарта и духът, който витае в обстановката ни прави всички по-уверени и силни. Всяка една от деветте части на спектакъла, изграден от Мила върху текста на Хесе, е медитация и заедно с това - интензивно визуално изживяване.
Спектакълът на Мила Искренова представя европейското разбиране за Изтока, срещата между Изтока и Запада. В търсенето на общ език между двете  различни цивилизации хореографът се опира на много културно-исторически кодове, съдържащи се в  музиката, танцовия език и образността.
Затова, ако искате да  се провокирате от  спектакъла „Сидхарта“, вгледайте се и открийте кодовете – те ще ви обяснят, лично на вас, защото само вие ще сте разгадали кодовете по „вашия“ начин. И това е основната цел – да станат кодове на вниманието на зрителя към самия себе си.
„СИДХАРТА” е танцово-театрален спектакъл по мотиви от философската поема на Херман Хесе Върху великолепната музика на Вагнеровите увертюри от „Тристан и Изолда“, „Танхойзер“ и „Лоенгрин“, единствената рага на Лед Цепелин и шлагери от 30-те години, хореографът Мила Искренова предлага едно пътуване към съвършенството по поетичната повест на Херман Хесе „Сидхарта“. Изискната сценография и костюмите  са на Свила Величкова, видеопроекциите – на Никола Налбантов.
 „Сидхарта“ хвърля духовен мост между времето и пространството в търсене на изход със силата на една невероятно поетична медитация.
Много години по-късно от първата среща със „Сидхарта“, Мила Искренова се връща към Херман Хесе. Интуитивното й любопитство този път е породено от това да разбере защо Херман Хесе пише „Сидхарта“ и за да бъде максимално вярна на автора, нейният интерес е продиктуван от това да си обясни в какво състояние, в какъв житейски период е бил самият той;  защо е отишъл в Индия и след това се е върнал, разочарован от Индия; защо пише „Завръщането на Заратустра“, защо на 42 години, през 1919 г., напуска Германия и се отказва от германско поданство, защото е крайно разочарован от германската политика и от процесите, които се развиват в обществото там; защо се оттегля от света изобщо и не иска да има нищо общо с това ретроградно човечество и започва да се занимава с овощарство и да рисува в едно италианско село, където се затваря в една къща с висока ограда и гони дори и хората, които се доближават до оградата. Затова пък при него бягат от Германия впоследствие много изтъкнати интелектуалци като Томас Ман и Бертол Брехт.Всички тези открития, споделя Мила Искренова, й дават ключа към спектакъла. Така Мила стига за себе си до извода, че „Сидхарта“ е една проекция, в която Херман Хесе идеализира своята представа за света и търси спасителен мост за хората, за себе си. Херман Хесе, според авторката, вярва, че през каквито и изпитания да минава човечеството, идеите за хуманизма ще надделеят. „Сидхарта“ е изключително актуална днес. Периодът , в който е писана повестта,  толкова наподобява днешното време така  тревожно и заредено в същото време,  когато търсим стабилни основи, които ни се изплъзват.Затова Мила се насочва точно сега към Сидхарта, защото преживява същата тревога, както много други хора по света.

„Принцесата на Перперикон“ хвърля мост през вековете

Романът „Принцесата на Перперикон“ е дело на Красимира Султанова, личната секретарка на Иван Славков, дългогодишна журналистка в БНТ и съпруга на популярния телевизионен водещ Чавдар Стойчевски. Книгата излиза точно една година, след като авторката й си отиде от този свят. Издател е „Персей“. Книгата е посветена на проф. Николай Овчаров и българските археолози. Автор на илюстрациите е Антонина Бабукчиева, а на корицата Ралица Денчева.
Дали е възможно прераждането? Дали бихме могли да таим спомени от друг, предишен живот и те да окажат влияние на сегашния ни? Красимира Султанова създава една омагьосваща история за силата на човешкия дух и неговата способност да победи времето и пространството.
Разкрити са тайнствени легенди за изчезнали цивилизации, историческите факти се преплитат с древни митове, далеч надхвърлящи границите на България, Балканския полуостров и дори Европа. Какво общо имат египетската богиня Бастет, жената котка, и траките? Какви изключителни артефакти се намират в пределите на България? Съществува ли някаква висша сила, която свързва минало, настояще и бъдеще и определя съдбата на всеки човек? И способна ли е младата героиня Неда да разгадае необяснимите явления, които я сблъскват с един непознат и невидим за другите свят, който се намира на границата с реалността?
На пръв поглед романът сякаш разказва за неволите и трудния път на израстване на тийнейджърката Неда. Тя трябва да се справи с тежката ситуация, в която е изпаднало семейството й. Майка й д-р Маргарита Борисова, която се занимава с проучването на фауната в различни страни, безследно изчезва във Венецуела. Същевременно баща й Петър Борисов, който е археолог, претърпява тежък инцидент в Тибет и впоследствие е прикован към инвалидна количка. Като че ли това не е достатъчно, но Неда трябва да се справя и с нормалния за всички момичета на нейната възраст стрес – ученето, подигравки от съученици, неразбиращи колко й е трудно, и първата невинна любов с нейния съученик Сам.
Но всичко това отива на заден план, когато авторката ни въвежда в мистичната страна на романа. Делничните проблеми са били само параван, зад който се крие истинският смисъл на човешкото съществуване. Тук разкопките край местността Градище в Странджа и на Перперикон в Родопите всъщност играят ролята на врата към миналото както на един цял народ, така и на привидно несвързани един с друг герои. Неда, родителите й, учителката й по история Сибила и дори второстепенни образи като синът на хазяйката на Сибила и докторът, проявяващ интерес към нея, се оказват силно преплетени един с друг с връзки, произлезли още преди хиляди години – връзки, които определят изборите им и в настоящето.

„Романът е забавен и е действителен учебник за деца и възрастни. Било то като знания за история, цивилизации, географски особености, но и като наръчник за странни теории, за чудновати обяснения на света. Тава е наръчник по патриотизъм и по междуконтинентална съпричастност на цивилизациите – индианска, египетска, тракийска, старогръцка, персийска, еврейска. Майсторски се развиват няколко сюжетни действия, оплетени в перипетии, завръзки, екшън и съспенс. С една обща линия на любовта – към бащата археолог на инвалидна количка, към майката, изчезнала някъде във Венецуела, към учителката, към старата хазайка, към лекаря, към завърналия се блуден син от САЩ и разбира се, към най-красивия съученик. Любов с хепиенд, какво друго може да е нещото, сътворено от Красимира Султанова“ – пише в предговора си Константин Каранов.

Световните звезди на илюзията братя Сафронови представят шоуто си в столицата и Варна

За първи път в България, илюзионисти номер 1 в Русия - Братя Сафронови ще представят най-новото си шоу „Мълния“ на 11-и февруари в София, НДК зала 1 и на 13-и февруари във Варна ДКС.

В мащабното, фантастично шоу „Мълния“,  иновативните технологии се преплитат с илюзия, магия, вълшебство и каскади.  https://youtu.be/fPwac6LJRdQ
Престижното списание „FORBES“ обяви Братя Сафронови  за „Илюзионисти номер 1 в Русия“. Братя Сафронови  са победители и в номинациите:  „World Best big illusion“ от международния фестивал „Wizard trophy“,   „Най-добро илюзионно шоу“ на ежегодната церемония на Fashion TV, носители са на премия за „Принос към световната илузия“ - „Wizard trophy“.
Едни от най-впечатляващите номера на Братя Сафронови са:
„Ходене по стена“ – номер в който Сергей Сафронов изкачва вертикална стена с височина 15 м., при температура минус 20 градуса по Целзий.
„Опасен влак“ – номер в който през Илия Сафронов минава влак, а в кулминацията той остава невредим. Илюзията е готвена повече от три години.
„Преминаване през стена“ – номер в който Сергей Сафронов преминава през тухлена стена на сграда, след което илюзионистът се показва през прозореца и.
 „Измъкване от аквариум под вода“ – номер в който Сергей Сафронов излиза от тесен аквариум пълен с вода за 1:30 м., освобождавайки се от белезници и четири катинара, заключващи капака на аквариума. Легендарната илюзия е изпълнена за първи път от великия Хари Худини през 1907 г.
За последните 15 г., магическите шоу-спектакли на Братя Сафронови са изумили повече от 5 милиона зрители по света.
Шоу-спектакълът „Мълния“ е подходящ и за възрастни и за деца. Братя Сафронови са в България по покана на Degris Events.

На 18-и е първата за годината премиера на ДТ „Гео Милев”

Първата премиера в Драматичен театър „Гео Милев”, за 2018 година, ще се състои на 18 януари, от 19 часа, на камерна сцена. Премиерата е на спектакъла „Голям колкото малка ябълка” от Петър Анастасов. Режисурата е дело на Борис Дюлгеров, сценографията и костюмите – на художника Димо Генов. В ролите ще видим  Христофор Недков и Весела Петрова.
Авторът Петър Анастасов е едно емблематично име за съвременната поезия и драматургия. Неговите пиеси „Обещай ми светло минало“, „Църква за вълци“, „От сняг помилвана душа“ заемат достойно място в днешната българска драматургия.
Спектакълът „Голям колкото малка ябълка“е една неизпята до край песен за болката, любовта и надеждата. Авторът Петър Анастасов, познат на публиката и като нежен лирик, и като драматург, среща на сцената двама герои, и в тяхно лице - младостта и зрелостта, началото и краят на живота, любовният порив и непреодолимостта на смъртта. Вдъхновяваща история за силата на духа и енергията на идеалите, за моралната непримиримост и светлината, които всеки човек носи в себе си, дори когато съдбата го тласне до ръба на мрака...

Български екип направи първото в света цялостно ендопротезиране на аорта

Научната публикация за медицинското постижение беше публикувана в едно от най-престижните научни списания за кардиология

Екипът на Аджибадем Сити Клиник Сърдечно-съдов център, начело с доц. Иво Петров – национален консултант по инвазивна кардиология и началник на Клиниката по Ангиология и Кардиология – започна годината с поредно високо достижение в медицината: първото в света цялостно ендопротезиране на аорта. Уникалната манипулация е отразена с научна публикация в едно от най-престижните начуни списания за кардиология в света – Journal of the American College of Cardiology.
През лятото 48-годишният Евгени Павлов - пациент с близо 50 сантиметра разкъсване на най-големия кръвоносен съд в човешкото тяло, аортата, беше спасен в Аджибадем Сити Клиник Сърдечно-съдов център. Лекарите в Плевен диагностицират разкъсване на най-вътрешния слой на кръвоносния съд. То застрашава пряко живота на Евгени и блокира кръвотока към десния крак, което което може да причини трайна пареза. Медиците преценяват, че пациентът трябва спешно да бъде изпратен за лечение в Аджибадем Сити Клиник Сърдечно-съдов център. Дисекацията на аорта е спешно състояние, чиято бърза диагноза и лечение са от изключителна важност за спасяването на живота на пациента. Ако състоянието не се лекува навреме, смъртността е близо 50% в първите 48 часа.
В двучасова спешна интервенция доц. Иво Петров и д-р Зоран Станков поставят два последователни стента, за да се затвори разслояването на съда по цялата му дължина, и по този начин е спасен не само животът на пациента но и пълната подвижност на крака му. Това е първото цялостно ендопротезиране на аорта, което започва от основата на съда (непосредствено над сърцето), както у нас, така и в света.
Обичайният подход при такива случаи е класическа отворена кардиохирургия, но състоянието на пациента не е позволявало отворен достъп. “Когато докараха Евгени стана ясно, че минималноинвазивната интервенция е единствения му шанс. Иначе нямаше да оцелее“, сподели д-р Зоран Станков. „Донякъде позитивната развръзка беше и въпрос на шанс, защото освен нужния опит, имахме на разположение и нужния имплант. Това е стент от ново поколение, който не се реимбурсира у нас. Клиниката ни разполагаше с няколко броя, тъй като бяхме един от центровете на мащабно клинично проучване.“, разказа доц. Иво Петров.
Аортната дисекация и аневризма са усложнения при слабост на аортната стена. Срещат се при 10 до 13 на 100 000 души население. Основен фактор за развитието им е фамилната обремененост. Рискът заболяването да се развие и усложни нараства в пъти при пушачи, хора с високо кръвно налягане, диабет. Установяването на увеличена аорта може да се направи и с профилактична кардиоехография, препоръчителна за всички, които имат преки роднини с установено заболяване на аортата.

9.01.2018 г.

Оперна гала с Веселина Кацарова в Стара Загора

На 26 януари световното мецосопрано Веселина Кацарова ще изнесе солов рецитал в родния си град Стара Загора. Певицата е избрала да зарадва своите многобройни почитатели с богата програма от арии, дуети и ансамбли от емблематични в нейната блестяща кариера роли от творби на Хендел, Росини, Масне, Верди, Чилеа, Бизе, Чайковски. На 26 януари, от 19 часа на сцената на Старозагорската опера тя ще пее в съпровод на оркестъра на Държавна опера-Стара Загора под диригентството на Ивайло Кринчев. Ще ѝ партнират сопраното Емилия Иванова и френския баритон Сирил Ровери.
Изумителният репертоар на Веселина Кацарова включва над 60 роли с невероятен стилов диапазон - от предкласика до съвременни композитори. Всепризната като неподражаема интерпретаторка на различни музикални стилове, покорила най-престижните оперни сцени в света, Веселина Кацарова е една от малкото оперни изпълнители с впечатляваща дискография, филмирани опери, документални филми  и множество световни музикални награди. Мецосопраното се  отличава със своя уникален почерк в оперния свят. Градейки интелигентно и последователно своята професионална кариера, тя успя да наложи своя стил и да привлече и да задържи вниманието  на публиката и на професионалната критика със своята неповторима индивидуалност, свежест и пленителна артистичност.
Светът я познава и като един от посланиците на българската музика. Именно неин диск с песни от Красимир Кюркчийски отбелязва прецедентен пробив в световната музикална индустрия. В своите концерти Веселина Кацарова винаги включва и българска музика, която често изпълнява и акапелно. Години наред участва във виенските  коледни концерти, излъчвани по цял свят и задължително пее българска песен. Веселина Кацарова никога не е прекъсвала връзката със своята родина и особено със своя роден град Стара Загора. Затова с ентусиазъм прие да бъде лице на Старозагорската опера като артистичен директор. Заради изключителната ангажираност на певицата през последните 25 години, тя рядко успяваше да пее в България. Миналата година участва за първи път в оперен спектакъл /на операта „Кармен“/  на стадион „Берое“ в Стара Загора. Винаги се вълнува и се старае много повече за появата си пред родната публика. Певицата вече е подготвила два нови тоалета специално за оперната гала на 26 януари на сцената на Старозагорската опера. В своите интервюта Веселина Кацарова не пропуска да подчертае, че нейният роден град Стара Загора ѝ е дал толкова много и тя трябва да връща жеста винаги, когато има възможност.  „Не може само да получаваш, трябва и да даваш!“. И тя го прави с удоволствие!

Билети могат да бъдат закупени от Касите на Държавна опера-Стара Загора и ОНЛАЙН през сайта на Операта: http://operasz.bg/online/?page=info&id=449

София МЕНАР филм фест отново гостува в Стара Загора

За втора поредна година в Стара Загора ще се излъчи селекция от филми, част от София МЕНАР филм фест. Инициативата се случва благодарение на партньорството между Регионална библиотека „Захарий Княжески“, „АртЕриа“ и „Къщата на Архитекта“.
МЕНАР филм фест се провежда всяка година през януари и тече паралелно в София и други големи български градове. Организира се от “PoZor” и е най-мащабното подобно културно събитие за Балканите. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия Изток и Северна Африка, като включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Тази година е десетото издание на фестивала.
В Стара Загора фестивалът ще се проведе от 27 януари до 15 февруари в залата на Регионална библиотека „Захарий Княжески“. В програмата участват 3 документални и 4 игрални филма. Държавите, които са представени са: Иран, Мароко, Афганистан, Турция, Казахстан.
Откриването е на 27 януари от 16:00 ч. с документалния филм “Култ / Sacred“ (2016). Над 40 филмови дейци от цял свят разказват вълнуващата история за едно пътешествие в търсене на вярата… Докато един монах катери планината 1000 дни в уединение, за да извърви своя духовен път, филипинец виси прикован на кръста с пирони, за да изпита истинската болка. По същото време в Мадагаскар празнуват: отварят гробници и обръщат костите на мъртвите, защото вярват, че това ще им донесе късмет. 25 страни по света показват богомолци, ритуали и различни религиозни практики, хора, които са обединени от нуждата да се обърнат към Бога. Всички те се уповават на нещо непознато, наричат го „Бог“ и му се молят. Всички те издигат своя личен култ.
След успешните прожекции на филма “Човек / Human” и “Средиземноморие / Mediteranee” на Ян Артюс-Бертран миналата година, в тазгодишната селекция е включена “Земя /Terrа” (2015) от тандема Ян Артюс-Бертран и Мишел Питийо. Очакват ни отново спиращи дъха кадри от въздуха, но и близки планове. Този път на фокус е дивата природа и въпросът: “Ами ако хората не можем да съществуваме без дива природа?”
За допълнителна информация и новини за съпътстващи събития можете да следите наhttps://www.facebook.com/MENARFilmFestSZ/
Филмите са със субтитри на български и на английски език!
Билети: 5 лв. / 3 лв. за ученици и пенсионери.
Талон за посещение на 5 филма: 20 лв.

Билети – на касата преди прожекцията.

8.01.2018 г.

Кикимора с Пърпъл-трибют в Операта

КИКИМОРА с Николо Коцев с грандиозен трибют концерт на ДИЙП ПЪРПЪЛ и РЕЙНБОУ в Старозагорската опера
На 20 януари от 19 часа групата на Николо Коцев КИКИМОРА ще представи  грандиозен концерт с голям симфоничен оркестър на сцената на Държавна опера - Стара Загора под надслов „Children in Time“. Ще бъдат изпълнени любими песни на легендарните DEEP PURPLE и RAINBOW в съпровод на оркестъра на Държавна опера-Стара Загора. Диригент Димитър Косев. Аранжиментите и оркестрациите са на Николо Коцев. Ще прозвучат 16 песни, от които седем на Дийп Пърпъл, сред които Highway Star, Mistreated, Child In Time, Stormbringer, Soldier Of Fortune, Burn, Perfect Strangers. Николо Коцев е избрал и песни на Рейнбоу от ерата на Рони Джеймс Дио, и не само. Зрителите ще се насладят на вечните хитове Can't Let You Go , I Surrender, Catch The Rainbow, Long LIve Rock'n Roll, Stargazer, Temple Of The King, Ariel, Hall Of The Mountain King, Death Alley Driver.
НИКОЛО КОЦЕВ ЗА ПРОЕКТА "CHILDREN IN TIME":
„Песните бяха избрани съобразно четири важни фактора - популярност, материал за симфонична оркестрация, състав на групите и времетраене. И двете групи имат песни, които са чудесни както са си, и една симфонична оркестрация не би допринесла кой знае колко за тяхното по-добро звучене. Целта ми беше да създам един не само различен, но и смислен прочит на новите версии.  Изборът беше доста труден, но в крайна сметка вярвам, че е сполучлив.
Друг важен фактор бе присъствието на Ричи Блекмор. В репертоара не са включени песни от периода след неговото напускане на Дийп Пърпъл.
Дийп Пърпъл и Рейнбоу са свързани най-вече чрез Ричи Блекмор, който е основател на двете групи. Тъй като той е един от основните им музикални двигатели, двете банди доста си приличат стилово. Освен това, с Рейнбоу той често изпълнява песни на Дийп Пърпъл, като това се е случвало с трима различни  певци. Вече четири, ако имаме предвид новия певец на групата, с когото Ричи направи завръщане към рока преди две години.
Аз израснах с музиката на тези групи. Бях 14-годишен, когато за пръв път засвирих техните песни. Повечето от това, което знам за рок музиката е научено от тях. И до ден днешен предпочитам да слушам тяхна музика вместо повечето от модерните рок банди. Това не е носталгия, а чисто музикантско мнение. В песните на Дийп Пърпъл и Рейнбоу има инструментално и вокално майсторство, романтика, музикантлък, радост, тъга, философия, мъдрост, мачовщина и какво ли не още...
От 1994 досега съм работил с Глен Хюз, Джо Лин Търнър, Дуги Уайт и Дон Ейри (сегашния органист на Дийп Пърпъл). Истински професионалисти. Научил съм и съм получил много от работата с тях. Надявам се и аз да съм им дал поне малко. 
КИКИМОРА е една от малкото групи (ако не единствената), която може да си позволи да направи такъв проект. Групата е силна, съставена от много добри музиканти, които могат да изсвирят материала. Солистът ни Александър Атанасов се справя без проблем с парчета, които дори самите Иън Гилан и Дейвид Ковърдейл вече не могат да изпеят. Аз имам музикалната култура да оркестрирам материала, което хич не е лесна задача. Свикнали  сме да работим с оркестри, а подобна симбиоза принципно си е сериозно предизвикателство както за бандата, така и за оркестъра. Не на последно място имаме щастието да имаме силен съюзник в лицето на Държавна Опера-Стара Загора, диригента Димитър Косев и директора Огнян Драганов. При такива предпоставки е съвсем естествено да реализираме този проект.“ 
КИКИМОРА е българска група създадена през 2011 г. от Николо Коцев - основател и на групата BRAZEN ABBOT (с участието на Glenn Hughes, Joe Lynn Turner, Tony Harnell, Doogie White и др.)
КИКИМОРА е прогресивна хардрок банда, която създава песните си на български език, базирайки се на корените на класическия рок. Нейната основна философия е: "да стоим здраво стъпили на земята, да бъдем гъвкави и свирим за публиката, да останем верни на идеала за високо инструментално и вокално майсторство и уникално въздействие с всeки концерт ". Затова и текстовете на песните им са ориентирани към същинските проблеми на нашето съвремие.
Изключително успешната професионална международна кариера на Николо Коцев с участието си в различни формации, конкурси, девет години е изпълнителен директор на групата на Робин Гиб от Bee Gees и прочие, е белязана и с написването и поставянето на рок операта Нострадамус, която през 2011 г. печели международно признание. В нея участват: Glenn Hughes, Joe Lynn Turner, Alannah Myles, Sass Jordan, Doogie White (Yngwie Malmsteen, бивш Rainbow), Göran Едман и Йорн Ланде и др.
Това амплоа на Николо Коцев води КИКИМОРА към реализацията и на по-мащабни проекти съвместно със симфонични оркестри и хорове, в които групата изключително успешно изгражда трудната, но великолепна симбиоза между изразните средства на двата жанра.
През 2012 група КИКИМОРА осъществява с голям успех концерт с авторска музика на Николо Коцев със Симфоничния оркестър на БНР в зала България, под диригентството на Емил Табаков, както и множество концерти в цялата страна. Групата участва в закриването на Моцартови Празници Правец 2013 и 2014, с участието на Русенска филхармония и хор, с диригенти Жан Ангелов, Найден Тодоров и Мартин Пантелеев, където изпълняват произведения на Моцарт, Верди и Вагнер. Групата участва и в грандиозен концерт на Гвардейския Представителен Духов Оркестър и още седем оркестъра от страната и чужбина в Арена Армеец.
През 2015 г. групата издава първия си авторски албум.
Както със самостоятелни концерти в страната, групата участва и в съвместни изяви с гости солисти - Джо Лин Търнър, Дуги Уайт и Йорн Ланде.
Групата осъществи концерт със Симфоничен оркестър - Сливен, като наблегна както на авторска музика, така и на произведения от Верди, Пучини и Бизе.
През ноември 2016 г и май 2018 г.,  групата участва и в Световната премиера на рок операта "Nikolo Kotzev's Nostradamus", която бе осъществена съвместно с Държавна Опера-Русе и маестро Найден Тодоров.
КИКИМОРА е в състав:
Николо Коцев - китара и вокал
 Александър Атанасов - соло вокал
 Николай Тодоров - ударни и вокал
 Антоний Георгиев - клавишни

 Николай Цветков - бас

Раздадоха отново „Златните глобуси”

На пищна церемония в Бевърли Хилс бяха раздадени филмовите наградите „Златен глобус”. Церемонията беше белязана от скандалите за сексуален тормоз в Холивуд през последните месеци.
В знак на протест срещу насилието и солидарност с пострадалите, повечето звезди бяха облечени с черни тоалети.
Водещата и актриса Опра Уинфри беше наградена с почетната награда „Сесил Б. Демил”.
"Този нов ден ще дойде благодарение на тези великолепни жени, много от които са в тази зала в момента, както и на много феноменални мъже, които се борят да стигнем до момента, в който никога няма да кажем „и ние също”, каза Уинфри.
 В категория „Най-добър драматичен филм” спечели лентата „Три билборда извън Ебинг, Мисури” – филм на режисьора Мартин Макдона. В него се разказва историята на майка, която се заема да разкрие убиеца на дъщеря си, след като местните власти не успяват. 
В категория „Най-добра комедия” статуетката взе филмът „Лейди бърд”, в който се разказва за порастването на едно 17-годишно момиче. Лентата получи много положителни отзиви както от критиците, така и от зрителите и стана най-високо оцененият филм в уебсайта „Ротън томейтос”.
 Статуетката за „Най-добър режисьор” отиде при Гийермо дел Торо за лентата му „Формата на водата”.
 За най-добра актьорска игра в драма бяха отличени Гари Олдман за ролята му на Уинстън Чърчил във филма „Мрачният час” и Франсис Макдорманд за „Три билборда извън Ебинг, Мисури”.
 В категорията „Най-добра телевизионна драма” беше отличен сериалът  „Историята на прислужницата”, която спечели и много награди „Еми”.
 Статуетката за „Най-добра актьорска игра в телевизионна драма” отново отиде при Елизабет Мос за „Историята на прислужницата”.
 Наградата за „Най-добър мини сериал” беше връчена на драмата „Големите малки лъжи”, а Никол Кидман взе статуетка за играта си в същия сериал. Нейната екранна половинка Александър Скарсгард също беше награден.
Юън Макгрегър беше отличен за играта си във „Фарго”.

5.01.2018 г.

Утре освещават знамената в храм „Св. Никола”

Утре на 6 януари, в двора на храм „Св. Николай Мирликийски“ ще бъдат осветени бойните знамена на гарнизон Стара Загора.
Протосингелът на Старозагорската митрополия архимандрит Богослов ще извърши водосвета в 11.30 ч. С литийно шествие участниците в ритуала ще стигнат до езерото в парк „Йордан Капсамунов“ (до комплекс „Езерото“). В неговите води в 12 часа ще бъде хвърлен Богоявленският кръст.
По традиция на Богоявление, в 13 ч., на моста срещу банята в курортното селище Старозагорски минерални бани отец Йордан Карагеоргиев ще отслужи Велик Богоявленски водосвет с ритуал по хвърляне на кръста във водите на реката.

В 11 часа, с тържествен общоградски ритуал за полагане на венци и цветя пред бюст-паметника на Ботев в парк „М. М. Кусев“ Община Стара Загора ще отбележи 170-та годишнина от рождението на поета-революционер.

С историческа възстановка отбелязват 140-годишнината от освобождението на Казанлък

На 8-ми януари, в Казанлък ще отбележат 140-годишнината от Освобождението на града. Повече от век след ключовото историческо събитие обаче, ролята на Казанлък за изготвянето на мирния договор, подписан преди 140 години в цариградското предградие Сан Стефано остава не достатъчно позната.
Веднага след Освобождението на града на 8 януари, 1878 г. в Папазовата къща в Казанлък (под домакинството на заможните братя, търговци на розово масло Димитро и Ботьо Папазоолу (Папазови) се разполага Главната квартира на руската армия. В Папазовата къща се водят първите преговори за прекратяване на военните действия по време на Руско-турската Освободителна война и тук, в Казанлък са изработени условията на бъдещия мирен договор, подписан в последствие на 3 март, 1878 г. в Сан Стефано. 
Макар преговорите в Казанлък през януари, 1878г. да завършват без успех точно те поставят главните изисквания на бъдещия мирен Санстефански документ.
В Папазовата къща, която и днес може да бъде видяна в центъра на Казанлък неведнъж се е укривал Васил Левски. Братята Папазови събират и даряват средства за местния революционен комитет.
Денят на казанлъшкото Освобождение Община Казанлък отбелязва традиционно с чествания в Девическия манастир, на паметника край Шейново и Шипченския храм „Рождество Христово“.

Тази година пред емблематичната Папазова къща за първи път ще бъде представена мащабна историческа възстановка на Регионален клуб „23 пехотен Шипченски полк“ към Национално движение “Традиция“ и представители на патриотичното движение от други градове на страната,  с участието и на Общински театър „Любомир Кабакчиев“ - „От война към мир: 140 години от Освобождението на Казанлък“.

2.01.2018 г.

Публично ще обсъждат паметника на Тервел в Стара Загора

Не само Тервел, но и Юстиниан ІІ е бил в Стара Загора, факт!
Мнозина помнят как българите разгромиха ромеите с викове "ура"
на уж историческата възстановка преди години
Публично обсъждане на идеята за издигане на монументален паметник в чест на кан/хан Тервел по повод юбилейната годишнина от победата му над арабите при Константинопол (718 г.) ще се проведе през януари в Стара Загора, пише „Монитор”, без да се оточняват подробности. Обсъждането си е малко позакъснло, но все пак огромният конник, чудо невиждано, още не е извисил снагата си в малкото пространство до универсалния магазин. Има време да се спре подобна приумица, въпреки общоевропейското й значение, което искат да и предадат.
Инициативата е на общинския съвет и неговия председател Таньо Брайков след като ръководствата на Съюза на българските художници и Съюза на архитектите в Блгария се дистанцираха от проведения през миналата година конкурс, спечелен от търновския скулптор Борис Борисов. Проектът предвижда 10-метрова конна фигура (заедно с постамента) на споменатия владетел с размахан меч да бъде инсталирана върху площ от малко под 100 кв м в самия център на града, на мястото на стария градски съвет. Художниците и архитектите смятат, че паметник с подобни размери не се вписва в правилата на урбанистиката и ще влезе в рязко противоречие със сегашната среда.
Мястото беше предоставено преди  близо 8 години от някогашните общински съветници, там тогава беше сградата на старото кметство.Оказва се, че според застроителния план теренът е предвиден за сграда, а не за паметник. Как и защо съветниците тогава са гласували по този начин – никой не се наема да коментира. То и кога старейшините са се задълбочавали в някоя тема.
От СБХ твърдят, че конкурсът е бил проведен в нарушение на елементарни изисквания, премираният проект пък напомнял на други паметници по света и у нас.
Начело на инициативният комитет за монумент на Тервел са проф. Божидар Димитров и кметът на Стара Загора Живко Тодоров. В информацията се добавя, че градоначалникът обаче също не е във възторг от проекта на Борис Борисов, въпреки че е председател на инициативния комитет.

Хубаво е на обсъждането да се попитан инициаторите, защо един друг проект – този за скулптурите на старозагорските поети на ларгото бе отхвърлен, а всички прегърнаха идеята за Тервел. Надявам се авторите на предложението за поетите – арх. Петър Бакърджиев и Петер Митев да зададат този въпрос. Възможно е да се попита и за преустройството на паметника на подп. Калитин, който си остава незаконно преустроен и в годината, когато ще отележим 140-годишнината от освобождението. Както и ще има ли ремонт на падналите плочи на монумента „Бранителите на Самарското знаме”… И нека тези въпроси да не се приемат като отправени от граждани-лаици, защото експертната сила на общината явно не е на особено високо ниво…Макар че, кои са професиолналните съюзи на художниците и архитектите, или пък други специалисти, че да възразяват на мегаломанските своеволия на старозагорските управници? То от последните по-големи експерти няма…