Дългоочакваният проект за производство на електромобили в Стара Загора няма да бъде реализиран. Той бе обявен лично от премиера Бойко Борисов в Лондон, по време на неговата официална визита през миналата година. От отговора на министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков по време на последния парламентарен контрол, на актуален въпрос, стана ясно че проекта пропада. Въпросът е бил зададен от старозагорския депутат д-р Евгений Желев.
Припомняме, че потенциални чужди инвеститори заявиха намеренията си в Стара Загора да бъде изградено предприятие с капацитет през първите 3 години по 5000 автомобила годишно, в което ще бъдат създадени около 250 работни места. Производството трябваше да стартира около юли 2010 г., а предвидената първоначална инвестиция беше 6.5 млн. евро, с намерения при добро пазарно развитие да достигне 10-20 млн. евро. Имаше и подробности – в Стара Загора щяха да се сглобяват два модела: градска версия и спортен модел от ново поколение, които ще издържат до 300 км с едно зареждане (при среден пробег на електромобилите по света от 150 км).
Даже се планираше да бъдат пуснати и модели с т.нар. индуктивно зареждане, без свързване чрез кабели с устройството за зареждане.
На парламентарния контрол на 11.11.2011 г. министър Трайков изложи разсъблечените от илюзии факти, тоест такива, каквито са. По негова информация първоначално зад инвестиционните намерения са стояли фирмите „Куоръс венчърс“ и Zero Carbon 2020 (първата представена като английски инвестиционен фонд, а втората – като британска компания).
„Поради различията между инвеститорите през януари т.г. бяхме информирани от „Куоръс венчърс“, че се оттеглят и всички въпроси и дискусии за понататъшната реализация на проекта следва да се отнасят към Zero Carbon 2020 – съобщи министърът. – Неколкократно са провеждани срещи мeжду представители на министерството и компанията. Предвид планираните дейности и очакваните резултати по проекта, от наша страна е представена подробна информация за принципните възможности за осигуряване на финансова подкрепа чрез участие в обявени процедури по ОП „Конкурентоспособност“, както и по реда на Закона за насърчаване на инвестициите. Проведени са няколко срещи, запознали сме компанията с възможните схеми за финансиране, но до момента няма подадени документи за кандидатстване от страна на Zaro Carbon 202О за осигуряване на подкрепа по този ред. Неофициално се знае, че компанията не разполага с достатъчно ликвидност и искат предварително финансиране, което ние не можем да предоставим.“
Министър Трайков обаче даде надежда, че правителството ще подкрепя високотехнологичните сектори, част от които са електромобилите. От парламентарната трибуна той припомни, че България е една от 9-те страни, които се присъединиха към декларацията на електрическа мобилност в Европа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар