2.08.2013 г.

Готвят монопол и на търговията с цигари, чрез вестникарските будки

Депутатът от протурската партия Делян Пеевски и Цветан Василев – шеф на Корпоративна търговска банка, продължава да превзема нови бизнес територии, чрез топлите си връзки с държавната и местна власт.След като монополизира медийния пазар и овладя над 80 процента от разпространението на печатни издания, сега империята на Пеевски и кукловодите й в сянка се опитват да наложат пълен контрол и върху продажбата на цигари и тютюневи изделия.Още в края на миналата година стана ясна,  че близки до обръча от фирми на ДПС, пазарят на килограм най-апетитните места, предназначени за преместваеми обекти в големите градове. Идеята е там да има специални павилиони, в които ще се продават вестници и цигари.

Защо и цигари?

След забраната за пушене в закрити обществени заведения Европейският съюз подготвя нови ограничителни мерки срещу крайните потребители на тютюневата индустрия. Папироси ще се продават само на определeни за целта места. Магазини, в които се предлагат и хранителни стоки например, няма да имат това право. Точно към този бизнес са се насочили фирмите на ДПС, които вече близо година подготвят почвата за новия монопол.
Пипалата на октопода
Първата инвазия с павилионите предизвика огромен скандал през юли м.г. в Благоевград. 140 търговци от града заведоха дело срешу Общинския съвет заради “подарени” без търг или конкурс места за 28 будки на “Булгартабак”. Търговското дружество на холдинга предлагаше да предплати наемите за 10 години напред (общо 300 хил. лв.), а след изтичането на този срок – да остави павилионите на общината. Макар че кметът Атанас Камбитов внесе предложението и го защити, а общинските съветници го одобриха, поставянето на павилионите още не е започнало. Сто и пет местни търговци го оспорват в съда, а в момента жалбата им е във ВАС.По-гладко за “Булгартабак” минава навлизането в Кюстендил. Кметът Петър Паунов през миналия август) бързо капитулира пред щедрото предложение на търговската фирма, която се яви на търг с офертна цена от 200 хил. лв. за 22 обекта накуп, да плати наема на всичките обекти за 120 години напред. На първата сесия на местния ОбС предложението не мина, защото 57 местни търговци протестираха с аргумента, че изискванията за пакетно отдаване на множество павилиони и дългосрочно предплащане на наем е дискриминационно и практически облагодетелства един определен играч. После обаче “Булгартабак” предложи да даде 5000 лв. за местния спорт и всичко се уреди.В Пловдив “Булгартабак трейдинг“ (фирма от холдинга „Булгартабак“, която пък е собственост на подставени лица на КТБ) купи за 1 милион лева „Елиза 99” – компанията-концесионер на местния градски транспорт и така получи 80 действащи павилиона, както и възможност да постави свои временни обекти върху общо 340 точки в централната градска част. Различно е положението в Разград. Там груповото отдаване под наем на спирки на градския транспорт е формулирано като търг за “места за павилиони”, със задължение победилата фирма да плаща наем за ползването им и да построи еднакви заслони и киоски към тях.Решението на Общинския съвет е от 30 октомври 2012 г. и никъде не се споменава „Булгартабак”. Но пък компанията на КТБ и Пеевски “Булгартабак“ е едниственият явил се кандидат и съответно спечелил срещу смешните 1300 лева на будка. В Шумен основен играч също се оказва “Булгартабак трейдинг”. В края на юни м.г. фирмата печели конкурс за поставяне на павилиони от по 6 кв.м на 15 от спирките в града. Стойността на “инвестицията” е изчислена на 240 хил. лвОще по-успешна се оказва офанзивата на “Булгартабак” в Дупница. Въпреки че местният Общински съвет организира отделни търгове за всяко от местата за павилиони в града и околните села, само четири от тях са спечелени от дупнишка фирма. Останалите наддавания от януари тази година са с победител “Булгартабак трейдинг” или дъщерната й “Елиза 99″.През декември 2012 г. тютюневата компания придобива и 50 павилиона в Стара Загора. Там обаче става въпрос за заварено положение. Още през 2007 г. е сключена сделката, при която “Булгартабак” прехвърля на общината собствеността на детска градина срещу 50 места за преместваеми обекти по спирките на градския транспорт.

Схемата някъде удря и на камък

Градът, в който за момента схемата шумно се сгромоляса, е Перник. Кметът Росица Янакиева публично обеща, че докато е на поста си, няма да приеме предложението на “Булгартабак трейдинг”. То е за 24 петна за павилиони за цигари и вестници срещу 200 000 лв., които ще бъдат дадени за метсния футболен клуб „Миньор”.Любопитна в този случай е предисторията. Оказва се, че цигарената фирма още в ранната есен на 2012 г. имала инвестиционно предложение към общината и то даже е било прието. Става дума за 22 павилиона, които е трябвало да бъдат дадени на търг. На отварянето на офертите обаче, освен “Булгартабак трейдинг” и “Елиза 99″ (концесионерът на пловдивските спирки, купен от “Булгартабак”), са се явили и две пернишки фирми. Именно те са спечелили първите две места в наддаването с изключително висока цена. След което търгът е обжалван в съда.Вторият опит за конкурс бе направен в началото на 2013 г., но след обжалванията на участниците в него, бе блокиран от съда.Самоков стана другото „проблемно” място в схемата на “Булгартабак”. Общинският съвет там директно отхвърли предложението за павилиони, и то с бетонния мотив, че след като тютюнопушенето ще се ограничава, няма логика да се отварят нови обекти за цигари.

Какво е положението в столицата


Тук Пеевски и Цветан Василев си имат солидна стартова база. Тютюневата компания купи през март тази година „Разпространение на печата” (бившия държавен РЕП) и се сдоби с неговите 100 павилион и на най-апетитните места в София. Това обаче не попречи през април т.г. “Булгартабак” да поиска от местните власти още стотици обекти. Става въпрос за близо 780 будки, главно на автобусни спирки.Въпреки съпротивата на кмета Йорданка Фандъкова, след дълги задкулисни договорки Столичния общински съвет обяви търг за обектите, който ще приключи през септември. Любопитното в случая е, че от близо 2 хиляди спирки в столицата, са обявени на търг само тези, които са обновени и включени в т.нар. проект за интегриран градски транспорт. В Стара Загора монополът отдавна е въведен, чрез сделката за спирките, които бяха разменени срещу бившата детска градина на тютюневата фабрика „Слънце”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар