Поредната велика идея за строителство
в Аязмото в Стара Загора бе разпространена от електронните медии. Проектът е за
обичаният парк Аязмото, където планират застрояването на вертикален маршрут
(виж по-долу мегаломанските планове на автора). Това, със сигурност ще стане
поредния „невидим” проект, който ще попълни списъка с неговите аналози –
непостроените подземни гаражи на проф. Светлин Танчев, небостъргачът на Цанко
Яблански, тунелът под главната улица и други фантасмагории на проектанти и
архитекти. Лошото е, че за част от подобни финансово необосновани планове бяха
направени и известни разходи, които съвсем не са малки. Апетитите към
публичните пари, вероятно няма да изчезнат. Сега в града също усилено се строи
и се обяснява на старозагорци – колко хубаво става! Обаче никой не обяснява на
каква цена? Цената, както се пее в песента – не е от значения… Ето и поредните
опити да се стартира поредната мегали идея, която се цитира без корекции и
редакции:
Емблематичният
за старозагорци парк „Митрополит Методи Кусев“ (Аязмото) може да се сдобие с
нетрадиционна атракция – 32-метрова панорамна площадка, съобщи в своя
публикация сайтът „Строителство Градът“. Идеята е на младия к.арх. Иван
Киряков, чийто дипломен проект е вдъхновен и посветен на 115-тата годишнина от
създаването на парка. Документалните снимки от залесяването на Аязмото, предоставени
от Регионалния исторически музей, са впечатлили силно дипломната комисия на
Техническия университет в Мюнхен, където Киряков учи.
Разработката
представлява продължение на пешеходните маршрути във вертикална посока. Система
от рампи, интегрирана в масираната паркова зеленина, отвежда посетителя до
панорамна изгледна площадка, от която се разкрива впечатляваща гледка към Стара
Загора в източно, южно и западно направление. Площадката е ситуирана в близост
до църквата „Св. Теодор Тирон“. Към нея проектантът е предвидил още площадка за
астрономически наблюдения и бистро за 50 посетители, към което освен пешеходна
рампа води и комуникационно ядро от асансьори и стълбищна клетка.
Съоръжението
е решено с носеща метална конструкция, състояща се от шест сдвоени опори, между
които е развито спираловидното трасе на пешеходното движение.
Рампите
от своя страна са конструирани на принципа на самолетното крило – с надлъжни
носещи профили и напречни диафрагми с променливо сечение, покрити с обшивка от
композитни материали.
„Формообразуването
е резултат от определянето на оптимални параметри в математически алгоритми,
които представляват своеобразен „генетичен код“ на сградата“, посочва авторът.
Проектирането
е извършено към катедра „Параметричен дизайн“ – едно от актуалните направления
на архитектурното образование в Мюнхенския университет.
Резултат
на параметричен дизайн са много емблематични сгради в световната архитектура
напоследък като: „BMW-свят“ в Мюнхен, Музеят на „Мерцедес-Бенц“ в Щутгарт,
Център „Помпиду“ в Мец, пасажерският терминал в Йокохама, олимпийският плувен
комплекс в Пекин и други.
Няма коментари:
Публикуване на коментар