Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби две от
големите търговски вериги у нас - "Лидл България ЕООД енд Ко" и
"Билла България" ЕООД заради използването на подвеждащи реклами.
Двата хипермаркета трябва да заплатят общо 854 хил. лв. глоба и да прекратят
промоционалните си кампании.
"Лидл" е нарушила конкуренцията с кампанията си "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа." Според КЗК тя може да окаже негативен ефект както върху конкуренцията на пазара, така и върху икономическото поведение на потребителите. Комисията налага на "Лидл" глоба от 370 859 лв. Освен това търговската верига ще трябва да огласи решението за своя сметка в два национални всекидневника. КЗК е анализирала дали "Най-доброто" почива на обективна оценка. Според експертите на антимонополния орган няма доказателства, които да обосноват рекламните твърдения. Не са направени например проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, не са представени награди или отличия за продуктите.
КЗК е отчела и недобросъвестно използване от страна на "Лидл" на кръгово изображение с надпис "Произведено в България". Съгласно събраните доказателства търговската верига не е производител на храни и съответно не е включена като член на съюза "Произведено в България". Дружеството не е участвало и на организираните от съюза изложения "Произведено в България" и няма основание да отъждествява рекламираните стоки с посочения надпис, подчертават от комисията.
Глобата за "Била" също е за подвеждаща реклама - за кампанията "Гаранция Clever най-ниска цена". Санкцията е 483 077 лв. В едноседмичен срок от влизане в сила на решението компанията също трябва да го огласи за своя сметка в два национални всекидневника. Според КЗК рекламната кампания на "Била" може да заблуди потребителите, у които се създава погрешното впечатление, че купувайки продукт Clever винаги ще заплатят най-ниските цени спрямо сравними продукти в други конкурентни търговски вериги.
При анализа експертите са установили противоречие между рекламното послание на кампанията и официалните условия, при които тя се провежда. Според условията има възможност продукти Clever да се предлагат на реално по-високи цени спрямо сравними продукти в други вериги. В такъв случай цената на продукт Clever не е задължително да бъде намалена под цената на сравнимия продукт. В хода на проучването се доказа, че дори при наличие на по-ниски цени на сравними продукти "Билла България" ЕООД не винаги намалява цената на съответните продукти Clever до нивото на подобни продукти, казаха от комисията. Решенията на КЗК могат да бъдат обжалвани в 14-дневен срок.
"Лидл" е нарушила конкуренцията с кампанията си "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа." Според КЗК тя може да окаже негативен ефект както върху конкуренцията на пазара, така и върху икономическото поведение на потребителите. Комисията налага на "Лидл" глоба от 370 859 лв. Освен това търговската верига ще трябва да огласи решението за своя сметка в два национални всекидневника. КЗК е анализирала дали "Най-доброто" почива на обективна оценка. Според експертите на антимонополния орган няма доказателства, които да обосноват рекламните твърдения. Не са направени например проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, не са представени награди или отличия за продуктите.
КЗК е отчела и недобросъвестно използване от страна на "Лидл" на кръгово изображение с надпис "Произведено в България". Съгласно събраните доказателства търговската верига не е производител на храни и съответно не е включена като член на съюза "Произведено в България". Дружеството не е участвало и на организираните от съюза изложения "Произведено в България" и няма основание да отъждествява рекламираните стоки с посочения надпис, подчертават от комисията.
Глобата за "Била" също е за подвеждаща реклама - за кампанията "Гаранция Clever най-ниска цена". Санкцията е 483 077 лв. В едноседмичен срок от влизане в сила на решението компанията също трябва да го огласи за своя сметка в два национални всекидневника. Според КЗК рекламната кампания на "Била" може да заблуди потребителите, у които се създава погрешното впечатление, че купувайки продукт Clever винаги ще заплатят най-ниските цени спрямо сравними продукти в други конкурентни търговски вериги.
При анализа експертите са установили противоречие между рекламното послание на кампанията и официалните условия, при които тя се провежда. Според условията има възможност продукти Clever да се предлагат на реално по-високи цени спрямо сравними продукти в други вериги. В такъв случай цената на продукт Clever не е задължително да бъде намалена под цената на сравнимия продукт. В хода на проучването се доказа, че дори при наличие на по-ниски цени на сравними продукти "Билла България" ЕООД не винаги намалява цената на съответните продукти Clever до нивото на подобни продукти, казаха от комисията. Решенията на КЗК могат да бъдат обжалвани в 14-дневен срок.
Няма коментари:
Публикуване на коментар