Над 1 млн. българи ще платят по-голям данък на автомобилите
си, ако бъде приет проектът за промени в Закона за местните данъци и такси,
пуснат за обсъждане. Причината е промяна на данъчните преференции за определяне
на екологичността на колите. Новият проект предвижда данъчни облекчения в
зависимост от европейския сертификат за екология, с който разполага даден
автомобил. Превозните средства с катализатор в момента ползват намаление от 50%
от данъка.
В България са регистрирани над 3 300 000 автомобила, като около 1/3 от тях са с катализатор. При промяната за собствениците на тези коли налогът ще се увеличи двойно. Нововъведението предвижда отстъпка да ползват само коли на 3-4 години, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6. За тези със сертификати Евро 3 и Евро 4 (произведени между 2000 и 2009 г.) намалението ще бъде 30%. Така за техните собственици, които сега ползват намаление заради катализатор, данъкът ще се увеличи с 20%.
Най-интересното е, че няма официално обяснение за причината за налагане на промените. Засега проектът все още не е обсъждан в Министерския съвет, но въпреки това той среща все по-голяма съпротива от страна на общините. Само в София промяната ще засегне 145 000 автомобила, за които данъкът ще скочи с 50%, други 38 000 собственици ще трябва да платят допълнително 20%, заяви зам.-кметът Дончо Барбалов.
В голяма част от общините са притеснени от нормативния документ, тъй като в него няма дефиниция за категориите, според които ще се определят данъчните облекчения. Факт е, че в талоните на автомобилите не е записана категорията за екология, което означава, че собствениците трябва да търсят начин да я установят. Това може да стане например от продавача или вносителя. От Столичната община допуснаха, че именно това е един от начините да се удостовери категорията, но би довело до тежест за гражданите и би създало още по-голям хаос при удостоверяването. "В нашата система нямаме такава информация и би било невъзможно да се определи за кой автомобил какво ще бъде облекчението", обясниха и от Пловдив, които също са притеснени от предложението.
В България са регистрирани над 3 300 000 автомобила, като около 1/3 от тях са с катализатор. При промяната за собствениците на тези коли налогът ще се увеличи двойно. Нововъведението предвижда отстъпка да ползват само коли на 3-4 години, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6. За тези със сертификати Евро 3 и Евро 4 (произведени между 2000 и 2009 г.) намалението ще бъде 30%. Така за техните собственици, които сега ползват намаление заради катализатор, данъкът ще се увеличи с 20%.
Най-интересното е, че няма официално обяснение за причината за налагане на промените. Засега проектът все още не е обсъждан в Министерския съвет, но въпреки това той среща все по-голяма съпротива от страна на общините. Само в София промяната ще засегне 145 000 автомобила, за които данъкът ще скочи с 50%, други 38 000 собственици ще трябва да платят допълнително 20%, заяви зам.-кметът Дончо Барбалов.
В голяма част от общините са притеснени от нормативния документ, тъй като в него няма дефиниция за категориите, според които ще се определят данъчните облекчения. Факт е, че в талоните на автомобилите не е записана категорията за екология, което означава, че собствениците трябва да търсят начин да я установят. Това може да стане например от продавача или вносителя. От Столичната община допуснаха, че именно това е един от начините да се удостовери категорията, но би довело до тежест за гражданите и би създало още по-голям хаос при удостоверяването. "В нашата система нямаме такава информация и би било невъзможно да се определи за кой автомобил какво ще бъде облекчението", обясниха и от Пловдив, които също са притеснени от предложението.
Няма коментари:
Публикуване на коментар