Излезе новата книга на проф. Александър Грозев
"Киното в България. Част І (1897-1956)" на издателство „Фабер”.
Авторът
проследява историческото развитие на киното в България от епохата на пътуващите
кинематографи до утвърждаването му като индустрия.
Съвременното
българско кино стъпва и се развива върху традициите, което прави този
кинопреглед изключително ценен. Друг автор, исторически запознат с българското
кино, е неговия колега проф. Александър Янакиев.
Книгата,
която ни представя проф. Александър Грозев е авторската гледна точка за новата
история на българското кино. Един мащабен труд, който е с тегло 1 кг. 407 гр.
На
официалната вечер по представянето на книгата бяха очертани някои от
знаменателните събития за българското кино като например 115 години от първата
прожекция на филм в Русе.
Неизменно,
когато става дума за история на българското кино се споменава и името на
режисьора и актьора Васил Гендов и първия български филм – „Българан е галант”,
(прожектиран на 13 януари 1915 г.). Като хроничен недъг още от зората на
българското кино се изтъкна непрестанната борба за финансиране.
Навлизането
в историята започва още в годините на студентството на Грозев, когато по силата
на една академична задача сяда да направи портрет на един човек, който е
абсолютно непознат във филмовите среди.
Навлизайки в материята се увлича до такава степен, че започва системно да се занимава с история на българското кино. Това е съпроводено с ровене по архиви, във всякакъв вид филмотеки, хранилища – събиране на материал, който постепенно се натрупва и през 1985 г. издава – „Началото”, който представлява конспект на настоящата книга.
Навлизайки в материята се увлича до такава степен, че започва системно да се занимава с история на българското кино. Това е съпроводено с ровене по архиви, във всякакъв вид филмотеки, хранилища – събиране на материал, който постепенно се натрупва и през 1985 г. издава – „Началото”, който представлява конспект на настоящата книга.
Допълва
я с нови данни, открива нови неща, които за него и за хората които се занимават
с история на киното са непознати. Пише я с ясното съзнание, че българското кино
трябва да има един труд, който да осветлява историческото развитие.
На
въпроса какво е мястото на „седмото изкуство” в културната карта на България,
авторът отговоря: „Киното е част от националната култура. За съжаление то не е
онова кино, което беше преди две-три десетилетия, защото се появиха много нови
неща, които занимават широката публика. Киното е едно от средствата, с които
една нация изразява себе си.”
Българското
кино се сдоби със своя голям разказ. Като историографска работа и академичност
тази книга може да се нарече „златен роман” на българското кино.
В
отделните части са анализирани много филми и е показана картината на превръщане
на киното в елемент от националната културна идентичност.
Включени
са портрети на изтъкнати кинематографисти – режисьори, оператори, актьори,
критици. Текстът е илюстриран с кадри от филми, документи и фотоси. Авторът ни
обеща, че другата година по същото време можем да очакваме част II на настоящия
труд.
Няма коментари:
Публикуване на коментар