Новият държавен дълг през 2012 г. може да бъде с максимален размер от 4,2 млрд. лева. Това беше гласувано по време на заседанието на парламентарната комисия по бюджет и финанси. Това е записано в един от текстовете на закона за държавния бюджет за 2012 г., който беше разгледан и гласуван на второ четене от комисията.
Този, както и почти всички текстове от законопроекта, бяха приети основно с гласовете на депутатите от ГЕРБ във вида, предложен от правителството. Присъстващият на заседанието зам.-министър на финансите Владислав Горанов, по искане на депутати, обясни какво точно предвиждат правителството и Министерството на финансите по отношение на формирането на държавния дълг.
Предвижда се от посочената сума новият външен дълг да бъде максимум 2,27 млрд. лева. От тях, емитирането на държавни облигации се очаква да бъде до 1 млрд. евро. Целта е финансиране на бюджетния дефицит, за да не намалява още повече държавният резерв. Предвижда се и заем от Световната банка за БДЖ в размер на 312 млн. лева.
Останалата част от държавния дълг, в размер на 1,22 млрд. лева, включва основно емитиране на държавен дълг на вътрешния пазар, както и рефинансиране на вътрешен дълг. Зам.-министърът на финансите поясни, че общата максимална сума на държавния дълг за 2012 г. е закръглена, информира Investor.bg.
Така общият държавен дълг в края на 2012 г. не трябва да надминава 15,3 млрд. лева, което е 18,7% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП) за следващата година. В края на тази година по прогнозни данни общият държавен дълг ще достигне 11,6 млрд. лева.
Максималният размер на новите държавни гаранции за следващата година не трябва да надвишава 300 млн. лева, гласи друг текст от Закона за бюджета за 2012 г., гласуван от парламентарната комисия. Владислав Горанов обясни пред депутатите, че 80,5 млн. лева от сумата са предвидените гаранции по така наречената схема за студентско кредитиране, а други 80 млн. лева представляват гаранционни депозити към Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Останалите 136 млн. лева гаранционни депозити са предвидени в случай на евентуален заем за национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ).
Няма коментари:
Публикуване на коментар