26.01.2011 г.

Представянето на бюджета – между пиара и секретността

78 789 000 лева ще са приходите в тазгодишния бюджет на община Стара Загора, който вече бе представен на общественно обсъждане. През годината ще бъдат погасени 200 хиляди лева от ползвания от общината инвестиционен кредит от 2005 година и 1млн. лева от емитираните общински облигации. Недостигът на средства за капиталови разходи през 2011 година определят европейските фондове като основна възможност на местната власт за успешна реализация на инвестиционни намерения, смятат в общината. В Стара Загора има осигурено финансиране чрез сключени вече договори за безвъзмездна финансова помощ по оперативни програми в размер на 8 639 379 лева за „Подобряване физическата и жизнена среда в кв. Железник”.В процес на разработка са още четири проекта, с които общината ще кандидатства по Оперативните програми финансирани от Европейските фондове. Това са:
“ Развитие на културни и исторически атракции” за 6 315 789 лв. “Регионална система за управление на отпадъците в регион Стара Загора” за 2 037 750 лв. Изработване на интегриран план за градско развитие на община Стара Загора за 1 млн. лв. Изграждане на информационен център за кохезионна политика на обща стойност 500 000 лв.
За изпълнението на тези проекти са необходими пари, както за съфинансиране така и за предварително плащане на извършените видове работи и услуги. Тези средства се предвижда да се осигурят чрез поемане на допълнителен дълг от фонд „ Флаг” в размер до 4 300 000 лв. , от които 734 000 съфинансиране и 3 500 000 лв. при следните условия:
Максимален размер на заема – до 4 300 000 лв.;
Обезпечение – собствени приходи;
Максимален лихвен процент – до 6%
Максимален размер на таксата за управление- до 0.01%
Максимален размер на таксата ангажимент – до 0.5%
Със средства от държавни субсидии и собствени приходи в размер на 78 789 000 лева през 2011 година разпределението на общинските средства в проценти е:
- Образование – 38.62 %
- Благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда – 16.83%
- Социални дейности – 8.76 %
- Култура и спорт – 5.94 %
- Икономически дейности и услуги- 5.56 %
- Здравеопазване – 4.94 %
Сред изброените разходи най-интересните са тези за уличното осветление –1.9 млн. лв., облекченията за пътуванията на пенсионери и инвалиди в размер на 684 000 лв. и за сметосъбиране 7,5 млн.лв. В началото на мандата, фирмата, поддържаща уличното осветление бе посочена като един от най-големите грехове на предходното управление. Докладът на одитора Симеон Нейчев обаче продължава да бъде засекретен, въпреки че той е посочил в него голямо завишение на договора с фирмата изпълнител, която и сега поддържа „светлото” по улиците. Въпреки това договорът с нея беше продължен. Плащанията към основния превозвач пък са в основата на поредица скандали в общинския съвет, поради неизпълнения на приватизационните ангажименти. Управляващите неглижират този факт, въпреки дължимите около 2 милиона лева. Разходите за сметосъбиране пък непрекъснато нарастват, кога с малко, кога с повече...
Трупането на общински дълг по проекти пък е другия грижливо прикриван факт. В началото на мандата шумно бе обявена годината на проектите, които в повечето случаи пак минават предимно в сферата на пиара. Защото за част от миналогодишните, и то най-големите проекти, скандали пак бол. По данни от миналата година, по проекта за реконструкцията на пътя Калояновец-Ловец са приведени нула лева – при близо 2,5 млн. лева обща стойност. За „Електронното правителство” пък са приведени само половин млн. лв. при обща стоност за близо 2,5 млн. лв. От администрацията дори признаха, че от електронните услуги ще се ползват не повече от три на сто от населението. Дори и тези проценти изглеждат много! Даже и да отминем слуховете, че проекта е преписан едно към едно от Севлиево, в достъпа до електронни услуги са въведени такива като – издаване на удостоверение за настоящ адрес, за родствени връзки, за семейно положение и регистрация на пчели – нещо за което се заплаща такса от около два лева. Кой тогава ще се охарчи за електронен подпис, струващ десетократно повече за да ползва тези услуги? А по-голямата част от онлайн администрирането са именно такива. Те това е мандатът на проектите! А иначе управата се хвали, че все пак не вдига местните данъци и такси. И сега какво, шапка ли да им сваляме?

Няма коментари:

Публикуване на коментар