11.04.2011 г.

Лоши очи

Според народните предания способност да урочасват имат хората с „лоши очи” – това са съботниците (родените в събота, особено при новолуние) и тези, които са били повторно закърмени...

1000 евро беше за инспектора голяма сума. Почти колкото две негови заплати. И въпреки това реши да плати тези пари от собствените си спестявания. Излишно беше да иска финансиране от управлението. Всички щяха да му се изсмеят, като каже за какво му трябват. Той беше известен с прякора си Добермана, защото почти нямаше криминален случай, който той да не разнищи в близо 15-годишната си кариера в полицията. Беше голям копой!
Поредицата от жестоки убийства не му даваше мира, между тях нямаше нищо общо... Поне на пръв поглед. Единствената му следа беше този странен астролог, известен с прозвището си Феликс. Феликс значи щастлив, но Добермана не можеше да търпи спокойната му физиономия и втренчения му синьо-зелен поглед. И трите жертви бяха ползвали услугите му. Той беше единствената връзка между тях. Първият разговор с Феликс протече според очакванията на инспектора, а той за първи път влизаше в кабинета на „магьосник”. Какви са тези занимания – хороскопи, прорицателство – за Добермана това бяха пълни глупости и игрички за наивници. Но когато човек е в безисходица и за хороскоп се хваща. Пълна лудост е това – мислеше си инспекторът.
Феликс го посрещна с характерната си студена учтивост. Кабинетът му беше семпъл – единствената украса бяха множество астрални карти, на бюрото стоеше самотен компютър.
-          Знаех че ще дойдеш – каза астрологът. Таксата ми е висока, но и хороскопите ми са точни. Струват си парите! След първата ни среща аз се наех да работя, въпреки че ти не беше сигурен дали ще ми платиш. За разлика от други „колеги” аз казвам истината, макар и твърде често тя да не е приятна за клиента. Заповядай, седни! – астрологът посочи с пестелив жест единственото кресло пред бюрото.
-          Не бъди толкова сигурен, че ще платя, кисело каза инспекторът. Мога да те „закопчея” по различни поводи. Това известно ли ти е?
-          Знам, но няма да го направиш – уверено отвърна Феликс. Тук искам да споделя, че често се чудя защо хората ползват моя опит и знания. Какво очакват от Съдбата? Ако тя може да се променя – то може да бъде променяна и без човек да знае бъдещето си. Тук ролята на посредник като мен е доста спорна, защото клиентът може да бъде подведен. Ако пък всичко е „писано”, то познанието на Съдбата нищо няма да промени. Това е по-скоро тъжно... Всеизвестен факт е, че живота е низ от неприятности с латентен изход.
-          Каква полза имам от тази тирада – попита Добермана.
-          Никаква, плащай и аз ще ти кажа каквото съм разбрал по хороскопа ти – делово отвърна Феликс.
Когато оправиха неприятната финансова част астрологът започна:
-          Случаят с убийствата ще бъде разрешен от теб, но лично за теб това ще е фатално. Какво имаме като факти, извън астрологическото проучване. Три убийства, които нямат нищо общо, освен жестокоста, с която са били извършени – първия удушен, вероятно с гарота, втория обезглавен (медицинския термин за отделянето на главата от тялото е декапитация), оръжието не е намерено, последният е закован със стрела, вероятно изтреляна от арбалет за входната врата на дома си. Жертвите нямат видима връзка помежду си. Единствената следа са мобилните им разговори с мен. Това ме поставя под угрозата да бъда заподозрян. Аз обаче съм правил хороскопи на мнозина. Ако решиш да ме заподозреш ти гарантирам, че имам алиби, защото водя стриктно дневник за срещите си с клиентите, а приемам по заявка в различно време. Когато ми разказа за убийствата, по случайност се оказа, че винаги по това време съм работил с клиент.От хороскопа, който направих става ясно, че ключът за разплитането на престъпленията се намират в село Градец. Там живее един от най-големите нумизмати в региона, но той е известен с хобито си само на малцина посветени. Убийствата са за съкровище, но ако искаш да разплетеш поредицата от престъпления трябва да побързаш да се срещнеш с него, защото му е направена магия. Той ще умре скоро, до няколко часа. Човекът може да ти разкрие цялата поредица от причинно-следствени връзки. Ако обаче се срещнеш с него – ти ще умреш... Искаш ли да ти дам името и адреса му? – очите на Феликс добиха отровно зелен цвят.
-          Говориш пълни глупости, казвай – отсече Добермана.
-          Добре, знаех че така ще кажеш! Съгласен съм ако говоря лъжи да ти върна парите още тази вечер. Човекът се казва Атанас и живее в предпоследната къща на селото, до главния път.
-          Значи магия, заяде се Добермана на вратата.
-          Да, не си ли чувал за лоши очи – хората които имат способност да урочасват контролират страшни сили – могат дори да убиват, това са родените в събота, особено при новолуние или тези, които са били повторно закърмени – поучително, сякаш четеше лекция каза Феликс.
Нямаше време за колебания и инспекторът веднага подкара колата си към Градец. Хем вярваше, хем не. Има нещо гнило в цялата работа, това му подсказваше интуицаята, но какво?
Лесно намери къщата на Атанас. Дворът и сградите не бяха нищо особено. Домакинът го посрещна видимо притеснен. Добермана се представи и показа служебната си карта и каза за какво е дошъл.
Знаех че ще дойдеш! Вече ми е все едно, чувствам че тези мои мераци ще ме довършат – започна домакина, който въпреки годините си, на пръв поглед около 80-те, изглеждаше як и жизнен старец.
-          Наричат ни иманяри, но аз казвам колекционери. Ние обичаме свидетелствата на миналото, пазим ги като съкровища, повече отколкото в музея, издирваме ги със същата страст както криминалистите работят по разкриване на престъпления. Знаеш ли, че ако някой от нас има монета, която няма никой, все едно че той притежава всичките богатства на света? Той не би я продал и за милиарди...От 15 години издирвам такава монета. Единствената българска, златна, средновековна монета, позната на нумизматите е тази на цар Иван-Асен II. От нея са запазени само четири екземпляра. Аз обаче дълги години съм по следите на златна монета, сечена от цар Калоян. Известен факт е, че той е бил коронясан от папата за крал. Затова и монетата има изобразени на едната страна светите апостоли Петър и Павел – символ на папската власт, а от другата Свети Димитър, покровителят на България, надписът е на латински, в превод - Калоян крал на българите. Тази монета държах в ръцете си преди много години и щях да я купя, но тя бе открадната и оттогава, досега аз я издирвам. Златицата бе собственост на старец, от нашето село, който бе обран скоро след като видях монетата и почти договорихме приемлива и за двамата цена. Най-важното тя не само съществува, но имаше и дарителска грамота, която потвърждаваше нейната автентичност. Грамотата бе за дарение на някогашния манастир, чиито останки и днес могат да се видят край Градец. Дори потърсих услугите на астролог, в отчаянието си... Той ми каза, че преди да умра монетата ще бъде у мен, но аз вече не вярвам! В последните дни бях толкова близо, но монетата все ми бягаше. И тримата, посочени от астролога като хора, които притежават монетата на Калоян бяха убити и то сякаш бяха загинали в Средновековието – от въже, от меч и от стрела. Сега следите се губят и не мога да намеря покой – не мога да спя, да се храня и да мисля спокойно...
Изведнъж мобилният телефон на стареца иззвъня и той излезе да говори в коридора. Когато се върна лицето му беше зачервено, трудно му се разбираше какво говори, движенията му бяха затруднени – имаше всички признаци на човек, получил инсулт. От провлачения говор трудно се разбра, че е са му съобщили страшна вест. От монетата му е бил направен златен мост, който зъболекарят му поставил през миналата седмица.
На инспектора му просветна. Той е бил, астрологът! Провери последните обаждания и наистина номерът беше на Феликс! Пипнах го, каза си Добермана и остава агонизиращия старец. Запали колата и подкара с бясна скорост. Магиите са бабини деветини, виж ги ти астролози, врачки – мошеници. Лоши очи, а, сигурно е роден в събота и е сукал повторно от майка си... Пипнах го, радваше се инспектора. И тогава мобилния му телефон звънна. Обаждаше се Феликс. Инспекторът вдигна, и като че ли видя зелените очи на астролога пред фаровете на автомобила.
-          Разрешихте ли случая! - попита гласът в слушалката.
-          Пипнах те кучи сине...
-          А всичко ли ти стана ясно?
-     Тепърва бързо ще ми го разясниш, ти си отговорен за четири убийства, задъха се инспекторът, чувстваше че се изпотява.
-          А четвъртото как съм го направил, по телефона ли? – с нотки на злорадство говореше Феликс. Всичко ще си кажеш, знаем как да разберем, ще пропееш като славей – тържествуваше Добермана.
-          Добре, казвам в аванс: от монетата не е направен зъб, още я има – цяла и непокътната. А който я има – има всичките съкровища на света...
В слушалката се чу сигнал „свободно”... Пътят бе хлъзгав, а емоциите променят реакциите на шофьорите. Добермана се опияняваше от придошлото количество адриналин в тялото му, но за момент изгуби управлението на автомобила. Колата не взе обратния завой и изкочи от пътя,  направи няколко преобръщания по скалите, падна на дъното на урвата и избухна в пламъци...  
 Автор: Еди, наричан накратко Ед

Няма коментари:

Публикуване на коментар