Преди четири години в община Стара Загора всички очакваха да настъпят големи промени. ГЕРБ управлява в съдружие с повечето от политическите партии и сега техния кандидат Живко Тодоров се сочи за победител на местните избори. Щабът му мълчаливо пропуска приносът на сегашния кмет проф. Светлин Танчев, който е отрицателен за развитието на общината. Фанфаронското му управление не доведе до нищо забележително.
Преди четири години, новите управляващи бяха обявили в своята програма ясно своите намерения, синтезирани в лозунга - „Открито управление” – гарантирано от ГЕРБ”, с добавка, че новата власт има необходимият капацитет, знае, и може да привлече допълнителен финансов ресурс от европроектите. Първата година от мандата бе обявена за „Година на проектите”?! Четири години по-късно, сравнявайки с други общини в България резултатите са повече от скромни... Управлението бе съпроводено с нескопосани пиаракции и поредица от скандали.
Промените в администрацията бяха сведени до назначаване на нови лица на политическите позиции и създаването на звеното „Инспекторат”, което да бори корупцията в общината. Оказа се, че такава няма?! Инспекторатът се занимаваше главно с одита на предходните управници, но въпреки дебелия доклад, който готвиха с месеци, той не бе оповестен публично и не доведе до никакви реални резултати.
Община Стара Загора е една от малкото в страната, която поддържа голям отдел, разработващ европроекти, но не се отказа и от ползване на външни консултанти. Въпреки рекламирания висок административен капацитет, по време на мандата са сключени граждански договори, повече от 3000. По информация на Института по пазарна икономика община Стара Загора е втора в страната, след Кърджали.
За четири години бяха усвоени европейски средства по съвсем малък брой проекти, които могат да се изброят на пръстите на една ръка. И най-успешния от тях „За децата на Стара Загора, с отговорност и любов” бе оспорван от Камарата на строителите в Стара Загора. Въпреки това, по него бяха изплатени всички договорени евросредства. Ръководителят на проекта бе уволнен. Не такава е съдбата на останалите проекти в тази област. Рекламираното „Електронно правителство” на стойност над 2,2 милиона лева е пълен провал. Разплащанията са спрени и вероятно остатъка няма да бъдат получен. Предлаганите административни услуги изискват електронен подпис, като издаването им в общината излиза в пъти по-евтино. Услугите уж са насочени към бизнеса, а включват предимно такива свързани с гражданското състояние, регистрацията на пчелни семейства и други подобни. Работата по проекта пък тотално обърка компютърната връзка в общината и допълнително затрудни работата на администрацията, но шефът на проекта Николинка Горова сега е кандидат за кмет, като твърди че електронното правителство е било успешно. Реконструкцията на пътя Калояновец – Ловец също е реализиран проект без средствата от еврофондовете да бъдат възстановени. Дома на инвалида също бе проблемен, ремонтът бе отложен и впоследствие реализиран, непосредствено преди вота.
Проектите в община Стара Загора са много като брой и средства, докато реализицията им е отложена във времето. Например, платени са проектите за подземни паркинги и гаражи в дворовете на V ОУ и VI ОУ, както и за реконструкцията на пазара. Към тяхната реализация не се пристъпи, защото нямало необходимите средства. Оправданията са с вътрешното и международното положение – криза е! Отново логично обяснение?! Ами като нямаш пари, няма да идеш на скъп ресторант. Не върви и логиката, че тези проекти се завещават на следващата управа – проектите просто могат да се направят по-късно. Иначе така бюджета олеква безсмислено с няколко стотин хиляди лева.
Не по-малко обезпокоителен е общинския контрол при разходите по някои от най-крупните пера – за градското осветление и за сметта. В доклада на инспектората бе отделено специално място на фирма ХИТ ООД, която е ангажирана с поддръжката на осветлението. Въпреки изнесените данни тя продължава своите ангажименти, за които бе сключен договора и беше подписан анекс към него. Разходите за сметта пък непрекъснато се увеличават, като те са достигнали 7,5 милион лева. Същевременно няма ясна методика за отчитане на тази дейност, намя работещ кантар на сметището и нищо чудно това общинско перо да продължи да набъбва, без да се дават и каквито и да било обяснения на данъкоплатците.
Община Стара Загора е сред кандидатите по проекта за „Интегриран градски транспорт”. Преди това обаче беше заявено, че ще се направи промяна на транспортната схема за да се облекчи градския трафик. Единственото нещо, направено в тази посока е отварянето на ул. „Гурко” от бул. „Патриарх Св. Евтимий” до ул. „Х.Д.Асенов”. С това трафика се вкара в центъра и с нищо не помогна за решаването на проблема.
В предизборната програма на сега управляващите бе заложено и отделянето на повече финансов ресурс за крайните квартали и селата. Уви, четири години по-късно тяхното състояние дори е по-лошо. Единствено проекта за кв. „Железник” бе стъпка в тази посока, но изпълненеито му се забавя, поради обжалване на търга.
През този мандат общинската администрация предложи увеличение на местните данъци и такси и това бе одобрено от мнозинството в Об.С. Малко бяха съветниците, които гласуваха против, тъй като е това една абсурдна мярка, тези ставки да се увеличават в условия на криза. При тези условия по-логично е да се търсят възможности за намаляването на разходите, а не за увеличение на приходите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар