Има ли криза, няма ли, вижда ли се нейния край и дали някога сме излизали от нея? Тези въпроси непрекъснато се предъвква в последните години. Фактите показват, че категоричния отговор на този въпрос е да! Ако не вярвате ето топлистата на десетте най-големи и нереализирани проекта със запазената марка СЗ:
Макет на "изплувалия" от миналото "Севтополис" |
Проектът „Севтополис”
е планиран с размах – екипът на архитект Жеко Тилев е разработил в детайли „изваждането” от миналот на древнотракийския град Севтополис, който трябваше да възкръсне сред водите на язовир „Копринка”. Годишно той щял да бъде посещаван от половин милион туристи, планират инициаторите. Проблеми има в техническата част, защото подобно нещо никога не е правено в България. Отделно, но то е най-важното, не е ясно откъде ще дойде финансирането. Необходими са, при най-оптимистичните планове около 80 млн. евро. Според специалисти, тъй като не са ясни всички технически трудности по изграждането на такова съоръжение, ще са необходими над 100 млн. евро за инвеснтицията. Така „Севтополис” оглавява топлистата на замразените досиета. Почти на сигурно е, че този проект никога няма да бъде започнат!
Заводът за електомобили
За изграждането му в Стара Загора бе обявен по време на визита на премиера Бойко Борисов в Лондон, през миналата година...Тогава се говореше, че строителството на завода от английска фирма ще започне след няколко месеца. Инвестицията в региона се изчисляваше за над 100 млн. евро. След няколко изявления от страна на правителството и на консултанта Енчо Енев темата премина в забвение, но днес отново е на дневен ред. Строителството на завода от британска фирма и самото производство щяло да започне тази година, но още няма никаква яснота къде ще бъда тази фабрика и дали това не е само поредния медиен балон?
Тунeлът под Шипка
е проект с над стогодишна история. Идеята за първи път е обсъждана малко след Освобождението. При социализма японци дори правиха технически проучвания за трасето. Необходимостта от по-сигурна връзка Север-Юг в центъра на страната не се нуждае от коментарии – отсечката се скъсява има по-голяма сигурност при зимни условия. Пари обаче все не се намират и не е ясно кога ще започнат реално работа по реализацията на вековния проект.
Небостъргач в центъра на Стара Загора
Идеята е на бившия кмет на града проф. Цанко Яблански. Той се планира да бъде построен на пространството зад универсалния магазин. Така трафика на пъпа на града ще стане още по-натоварен. Отделно стои въпросът от естетическо естество как би изглеждал подобен билдинг, забучен в централната част. Слава Богу, както много други подобни небостъргачи в други градове и старозагорския остава „невидим”. А и тук не е ясно откъде ще се намерят пари за строителството му, но проекта продължава да е в дневния ред на общинските комисии.
Първата копка на "Атюрен" |
Кварталът на богатите – „Атюрен”
не се превърна по първоначалния си замисъл в заралийски „Ориндж каунти”. Освен няколкото сгради, построени в началото квартала си остава гола поляна. Търговският офис на фирмата, изграждаща затвореното селище бе затворен. В сайта няма актуални новини и по-важното цени. Строителството е спряно в чакане на по-добри времена.
„Загора голф”
е проект за курортно селище с голф игрище. Изграждането му вече многократно трябваше да започне, като инвестицията е от 26 млн. евро. Засега компанията, ангажирана с проекта единствено разполага с изкупени терени в полите на Средна гора. Стартът на строителството бе многократно отлаган през 2010 година, днес също не е ясно кога би могло да започне...
Летище за карго товари
това са плановете за нефункциониращия аеропорт край Стара Загора. Идеята се базира на доброто логистично положение на града. И това е един от най-читавите „замразени” проекти. Причината зе липсата на реализация отново е липса на пари и качествен инвеститор.
Бизнесцентърът край „Паркмол Стара Загора”
стигна до... фаза малко след първа копка. Той трябваше да бъде построен в съседство със сградите на Технополис, споменатия мол и „Бриколаж”. И тук обаче парите свършиха в неподходящ момент и сега инвеститорите чакат по-добрите времена и края на кризата.
Реконстукцията на централния пазар
в Стара Загора е идея на последния управленски мандат. Проектантско бюро си свърши работата и тогава се разбра, че липсват свободни бюджетни средства от над милион лева и това е още един план от „годините на проектите”, който ще бъде завещан на следващата общинска администрация.
Изграждането на подземните гаражи
като борба с трафика също са с платени разработки в проектантски бюра. Идеята е част от още неоформения план за транспортни промени. Паркингите трябваше да бъдат изградени в дворовете на някои училища. Тези плановее обаче търпят развитие и след като бяха похарчени средства за проектите, сега се чуват гласове, че подземните паркинги не били най-удачното решение на транспортните проблеми?!
Няма коментари:
Публикуване на коментар