На 15 декември /събота/ от 19 часа на
сцената на Старозагорската опера ще представи отново балета „Дон Кихот“ от
Лудвиг Минкус. С огромна любов и признателност посвещаваме това представление
на Примабалерината на Старозагорска опера Снежана Дескова. Тя е първата Китри в
„Дон Кихот“ от 1984 г. Тя е Учителят и Вдъхновителят на Анелия Димитрова –
Примабалерина на Операта сега, която ще танцува в спектакъла във вдъхновяващата
роля на Китри.
Преди представлението от 16,45 ч.
в бар Опера се организира среща със Снежана Дескова. Заповядайте!
С спектакъла „Дон Кихот“ на 27
ноември бе открито официално 49-то издание на Фестивала на оперното и балетното
изкуство.
Балетът
“Дон Кихот” е сред върховите постижения на класическия танц. Солистът и
хореограф Аршак Галумян /Arshak Ghalumyan/ е хореограф и премиер солист
на Щатсбалет-Берлин. Възпитаник е на Националното балетно училище в
Ереван и училището по балет на Хамбургската опера. Асистент-хореограф е Красина
Павлова - примабалерина на Щатсбалет-Берлин и гордост за своята учителка
Силвия Томова, артистичен директор на балета на Старозагорската опера. Художник
на декора и костюмите е италианецът Салваторе Русо.
В спектакъла на 27 ноември
участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора. В
ролите на Китри и Базил зрителите ще видят Анелия Димитрова и Томоки Ишиго,
Александър Желев ще бъде Дон Кихот, а Карлос Сантос – Санчо Панса. В останалите
колоритни роли ще танцуват Фиорди Лоха, Харука Суга, Марина Сороче, Марта
Перез, Мартина Префетто, Фредерико Пинто, Ивайло Янев, Станко Танев, Рио Сузуки
и др.
През 1869г. Петипа замисля нов балет по мотиви от романа на Сервантес
„Дон Кихот” – история, която неведнъж е оживявала на сцена. Още през 18 век в
много европейски театри били поставяни балети под това заглавие по музика на
различни композитори. Но в тях не се използвал сюжета на знаменития роман, а
добавените новели, които разказват за сватбата на Камачо /във френските версии
Гамаш/ и любовта на Китри и Базил. Петипа също се възползвал от този сюжет.
Музиката била написана бързо от австрийския композитор от чешки произход Лудвиг
Минкус и на 14 декември 1869 година се е състояла премиерата на комедийния
балетен спектакъл на сцената на Московския Болшой театър. През 1871 година за
постановката в столичния Каменен театър Петипа прави нова редакция.
Мариус Петипа е пътешествал много в различни градове на Испания, успял
е да долови духа и традициите на танцовия фолклор на тази страна и след това да
ги претвори на сцената в тяхното разнообразие и неповторимост. Големият майстор
създава колоритен празничен спектакъл, изпълнен с радост и веселие и завинаги
записва своя балет „Дон Кихот” в графата на шедьоврите на балетната класика.
Аршак Галумян - хореограф
„За мен като хореограф „Дон
Кихот” е първото голямо класическо заглавие, което поставям и съм щастлив, че
това се случва точно в Стара Загора! Всеки голям оперен театър, какъвто в
момента е и Старозагорската опера, разраснала се много в последните няколко
години, трябва да има в репертоара си това заглавие.Танцьорите са страхотни и
свършиха много и много добра работа. В хореографията си съм заложил много
хумористични сцени, така че представлението да не е само за възрастни, а да е
интересно и за деца и младежи. Много е важно спектакълът да бъде увлекателен за
младата публика. „Дон Кихот” е първият балет, който съм гледал като дете и е
първият балет, в който участвах още като ученик в балетното училище. Публиката
ще види и ще преживее празник, който се случва на сцената. А самата
постановката се надявам да се превърне в празник и за целия град.”
Салваторе Русо, сценограф и костюмограф
Балетът се нарича „Дон Кихот“, но
историята не повтаря сюжета на Сервантес. Дон Кихот тръгва на път, но в балета
се разказва за неговия сън, на площад в Севиля.
Главна е любовната история между Китри и Базил. Костюмите трябва да
пресъздават времето на 1600 г., но са
видени през филтъра на 1800 г. Само няколко от костюмите „са в епохата“, както
се казва – на Дулсинея, на Дон Кихот, на Санчо Панса, донякъде и на Гамаш.
Останалите костюми може да се каже„са родени“ в неговото въображение, от
неговия, на Дон Кихот, сън. В съня си той вижда Дулсинея, но като се събужда,
съзира че това е всъщност Китри. Последното действие не е в двореца на Гамаш, а
е както е било на премиерата в Мариинския театър в Санкт Петербург /14 декември
1871 г./ и костюмите са неоромантични, цветни, ярки, събуждат хубаво
настроение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар