Вчера в столицата приеха новата цената на билета за
градския транспорт в София да бъде увеличена от 1 лев на 1.60 от 1 юни.
Софийските общинарите взеха решението си след няколкочасови дебати, докато под
прозорците им протестираха недоволни от поскъпването.
Предложението на Центъра за градска
мобилност предвижда абонаментните карти да запазят цената си. За
сметка на това талоните с десет билета, които сега струват
8 лева, вече ще са 12 лева.
Странна логика продиктува това решение, в основата му е, че
малко хора си купували карти за транспорта. Това е за столичани, но нали и
много хора от провинцията също ползват софийски транспорт. Цената на билета
става почти колкото е литър гориво и естествено хората ще предпочитат да
ползват по-удобния (доколкото може да се каже за София, поради непрекъснатото
увеличение на териториите, включени в синята и зелената зони) транспорт, т.е.
личните си автомобили. Абсурдно е билетите да поскъпват, когато цената на
горивата пада. Навремето, в Полша, през 2017-а си купих билет, който бе за
всички превозни средства от градския транспорт във Варшава – автобуси, трамваи,
метро. Цената му за 24 часа бе 4,5 лева, обърната в българска валута. В Талин
пък наскоро направиха градския транспорт напълно безплатен за жителите на
естонската столица. Така, в тези страни се мотивират хората да ползват
алтернатива на личните си автомобили, намаляват трафика, подобряват екологията…При
нас е точно обратно!
Челният опит на столичани вече се практикува и в други
градове. В Бургас вдига цената на
билетчето от юни, но за разлика от Столичната община едновременно с това
въвежда и електронна система. Хартиеният билет поскъпва от левче на 1.50 лв.,
но електронният ще струва едва 0.95 лв. Това съобщи зам.-кметът Красимир
Стойчев. От обясненията му става ясно, че общината идентично на Столичната
възнамерява да въведе масово използването на карти. Планирано е въвеждането и
на билет от 2 лв. за ползване на нощни линии, които ще работят от 00.00 ч. до 4.30
ч. Предстои предложенията да се гласуват на сесия на общинския съвет.
"Всички правоимащи до момента си запазват своите намаления", обясни
Стойчев. Въведен ще бъде и електронен портфейл под формата на карта, заредена с
предварително закупени билети. Тя няма да "изгаря" в края на месеца,
т.е. пътуванията ще са с натрупване и ще могат да се използват и през следващия
месец. В някои от автобусите в Бургас вече има инсталирани валидатори.
Качването в автобусите ще става само от първа врата на автобуса, като всеки път
ще се отчита на устройството. Слизането обаче ще става от всички врати.
С предстоящото въвеждането на толтакси по магистралите пък ще поскъпне
междуселищния билет. Превозвачи калкулират, че пасажерите ще плащат с около 15
на сто повече. Стара е максимата, че народа е стадо, но освен стригане и доене,
овцете трябва и да се хранят, т.е. да имат що годе нормални доходи, за да
поемат всичките увеличения, които винаги се правят с благородни подбуди, нищо
че обяснението им е съвсем нелогично, а резултатите само пълнят бездънните
общински и държавни каси…без видим ефект!
Димитър СЛАВОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар