Навремето фантастиката, за разлика от днешните тенденции в жанра, бе наистина научна. Голяма част от описаните идеи на Жул Верн, Артър Кларк и други автори, по-късно намират приложение при развитието на техническия прогрес. Поразяващите въображението на своите съвременници, днес тези постижения са нещо съвсем обичайно за днешните жители на планетата.
Един от хората, вдъхновени и реализирали идея на
писател-фантаст е Александър Гюстав Зеде
(15 февруари 1825 - 26 април 1891). Той е морски инженер и конструктор,
директор на Военноморския Строителство и изобретател на Gymnote, първата
френски оперативна подводница разрушител. Субмарината без съмнение е и първата модерна
подводна лодка в света.
Зеде е роден в Париж на 15 февруари 1825 г. Завършва втори
по успех авторитетната столична Политехника
(L'École polytechnique),
завършва блестящо и инженерна специалност през 1843 година, после започва
работа в Управлението по военоморско строителство на Втора морска администрация
в Брест. Там заема различни длъжности, като от 1 октомври 1879-а става директор
по корабостроенето. По идея на Анри Дюпюи и планове на Зеде на 30 януари 1888
година, с министерско решение, започва строителството на Gymnote. Субмарината
има дължина 17 метра, петчленен екипаж и един многополюсен електромотор с
мощност 60 конски сили. Тя развива скорост от осем възела на повърхността и
четири под вода.
Подводната лодка е пусната на вода през 1893 година, като
по-късно прави и първото успешно изстрелване на торпедо от потопено състояние.
Субмарината е пусната в експлоатация през 1893 година, след смъртта на главния
конструктор.
Зеде е бил голям почитател на писателят Жул Верн, който
първи описва принципите на подводницата в романът си „20 000 левги под водата”,
известна на българските читатели със заглавието „Капитан Немо”.
Миналата година във Франция за първи път бе публикуван
ръкописът на романа на Жул Верн "Двадесет хиляди левги под водата".
Издателството Saints Peres може да се гордее с усърдната работа, която получи
най-висока оценка от страна на клиентите, пише сайтът
"Лента.ру"
Първият тираж от 1000 екземпляра, който бе пуснат малко преди коледните празници, бе светкавично продаден - в магазините са останали само няколко книги в красива синя корица ръчна изработка. И това въпреки високата цена - 190 евро за 500 страници.
Ръкописът на Жул Верн представлява голям интерес за почитателите на творчеството му. Както става видно от изданието, най-напред авторът е започнал да пише романа с молив, а по-късно е нанасял малки изменения в текста с мастило, показва ръкописът. Почеркът на писателя е четлив, благодарение на което ръкописът лесно се чете.
Велн е съзнавал какво пише и не е страдал от излишна скромност, защото пише до своя приятел и издател Пиер-Жул Етцел: "Ако не успея с този роман, ще бъда безутешен. Отдавна не съм имал такъв великолепен сюжет". Както е видно от ръкописа, от време на време у Жул Верн се е появявала необходимостта да рисува. Така на някои страници на ръкописа се появяват илюстрации в белите полета отстрани, както и карти и схеми.
Илюстрациите в печатното издание на ръкописа обаче се допълват от добре познатите картини, дело на графиците Алфонс дьо Ньовил и Едуард Риу. Сред рисунките е и образът на капитан Немо. Рисунките на художниците са били препечатани от гравюри върху дърво от един от най-известните гравьори от времето на писателя Анри Теофил Илдибран, известен със своите илюстрации по романите на Гюстав Доре.
Ръкописът е вторият вариант на първата част на романа. Оригиналът се съхранява във Френската национална библиотека. Той стана собственост на държавата неотдавна - през 2010 г., в библиотеката на Географското дружество, което го купи от първоначалния собственик, семейството на Роланд Бонапарт - известен пътешественик, географ, геолог и ботаник, потомък на Наполеон Бонапарт. Библиотеката на учения, който е бил начело на Географското дружество в продължение на 14 години, наброява повече от 150 000 тома.
Първият тираж от 1000 екземпляра, който бе пуснат малко преди коледните празници, бе светкавично продаден - в магазините са останали само няколко книги в красива синя корица ръчна изработка. И това въпреки високата цена - 190 евро за 500 страници.
Ръкописът на Жул Верн представлява голям интерес за почитателите на творчеството му. Както става видно от изданието, най-напред авторът е започнал да пише романа с молив, а по-късно е нанасял малки изменения в текста с мастило, показва ръкописът. Почеркът на писателя е четлив, благодарение на което ръкописът лесно се чете.
Велн е съзнавал какво пише и не е страдал от излишна скромност, защото пише до своя приятел и издател Пиер-Жул Етцел: "Ако не успея с този роман, ще бъда безутешен. Отдавна не съм имал такъв великолепен сюжет". Както е видно от ръкописа, от време на време у Жул Верн се е появявала необходимостта да рисува. Така на някои страници на ръкописа се появяват илюстрации в белите полета отстрани, както и карти и схеми.
Илюстрациите в печатното издание на ръкописа обаче се допълват от добре познатите картини, дело на графиците Алфонс дьо Ньовил и Едуард Риу. Сред рисунките е и образът на капитан Немо. Рисунките на художниците са били препечатани от гравюри върху дърво от един от най-известните гравьори от времето на писателя Анри Теофил Илдибран, известен със своите илюстрации по романите на Гюстав Доре.
Ръкописът е вторият вариант на първата част на романа. Оригиналът се съхранява във Френската национална библиотека. Той стана собственост на държавата неотдавна - през 2010 г., в библиотеката на Географското дружество, което го купи от първоначалния собственик, семейството на Роланд Бонапарт - известен пътешественик, географ, геолог и ботаник, потомък на Наполеон Бонапарт. Библиотеката на учения, който е бил начело на Географското дружество в продължение на 14 години, наброява повече от 150 000 тома.
Няма коментари:
Публикуване на коментар