Самостоятелната изложба COLORS OF KOREA („Цветовете на
Корея”) на художничката Анна Ким, съпруга на посланика на Корея у нас, ще
гостува в Стара Загора. На откриването на 21 март от 18 часа
ще присъстват Н. Пр. д-р Чън Би-Хо, посланик на Република Корея и кметът на
Стара Загора Живко Тодоров.
Експозицията ще бъде открита за посещение до 8 април в
западната зала на Градска художествена галерия Стара Загора. Изложбата е
съвместна проява на Посолството на Република Корея в България, Общината и градска
художествена галерия.
„Изкуството ми се основава на
традиционната корейска живопис, особено в жанра минхуа. Минхуа е бил особено
популярен между 17-ти и 19-ти век в Корея, като е рисуван и харесван не толкова
от аристокрацията, колкото от обикновените хора. Затова минхуа улавя добре
корейския начин на мислене и на живот. Минхуа може да се раздели в няколко
категории според това, което изобразява – пейзаж, флорални мотиви и птици,
вариации на знаци, тигър и сврака, чек-гори
(библиотеката на учения). Сред тях чек-гори е уникална картина, рисувана поради
уважението, което корейците имат към изкуството на ученето. Тя изразява
желанието на учения да бъде близо до книгите и да се концентрира върху
учението. Ето защо много от изобразените предмети са тясно свързани с темата –
документи, свитъци, четки и мастило, но има и други, които не са – цветя и
плодове, дребни животни, изобразени близо до книгите. От множеството теми на минхуа
чек-гори представлява специален интерес за мен и е обект на задълбоченото ми
изследване поради отличителната му композиция.
Символи в чек-гори
Всеки от обектите, които не са
свързани с учението, има своето специфично символно значение. Тази символика се
корени в будизма, конфуцианството и легендите от фолклора.Праскова – легенда
разказва, че в планина на име Гон-Рйън хората, които ядели праскови, никога не
остарявали и не умирали. Символ на дълголетието
Диня и нар – поради
множеството семена изразява надежда за плодовитост
Кивано – формата му
наподобява ръката на Буда. Символ на късмет
Нарциси – тъй като цъфтят
през пролетта, някои предсказват щастлива ли ще е годината по формата на
цветчетата му
Божур – за богатство и
чест
Перо от паун – изразява стремежа
към издигане в обществото
Камък – честност и
почтеност
Изпарител за тамян – за
прогонване на безполезните мисли и коцентрация върху учението
Структурата на чек-гори
Организацията на цялостната
картина е подчертано модернистична. Обектите са разположени в своя собствена
перспектива, обусловена от композицията им, която им позволява да се
трансформират във функционални елементи, подчертаващи структурната красота.
Това е едно от основанията за оприличаване на чек-гори с модерната кубистична
живопис.
Цветовете на чек-гори
В чек-гори преобладават
основните цветове.В сравнение с реалните, цветовете на чек-гори са ярки и
наситени при изобразяването на предметите. Ето защо може да се говори за
цветова абстрактност в чек-гори.
Неограничени мултифокусни
перспективи
Чек-гори не се ограничава в
единствена перспектива, а дори чрез съвместяването на няколко перспективи
създава илюзията за движение в самата картина. За разлика от западната живопис
многофокусното изобразяване е характерно за източното изобразително изкуство, а
в него чек-гори позволява особено голяма свобода на многофокусните перспективи.
Западната живопис се придържа към линейната перспектива като принцип от
изкуството на Ренесанса, подчертавайки логичността в структурата на предмета по
правилата на перспективата. За разлика от нея, изкуството на Изтока позволява
движение на няколко перспективи между различни точки в изображението.
Причините за подобна разлика
във възприемането на перспективата може да се открие в разликата между
начините, по които двете култури възприемат природата и вселената. Изтокът,
базирайки се на ученията на будизма, възприема света като единна
вътрешносвързана материя, основана на мистична интуиция. Западът, от своя
страна, е аналитичен и открива противопоставяне. Ето защо Изтокът се фокусира
върху единението със света, а не върху индивидуалната субективност на
личността. Западът възприема индивида в контрапункт на света, поставяйки акцент
върху важността на субективния аз (его).Подобно възприятие е онагледено от
стила на западната живопис, в която единичната гледна точка има субективна
важност и води до едноперспективно позициониране на „аз-а” във
взаимоотношението му с природната картина. За разлика от това, Изтокът поставя
акцент върху единството на индивида с природата и вселената, което позволява
перспективата на художника да се движи между различни точки от изображението по
хармоничен начин.Сред многообразието на теми в минхуа, специално в чек-гори има
свободно движение отляво надясно, нагоре и надолу. Многофокусното изобразяване
на обектите в чек-гори създава представата за многообразно идеологично
пространство отвъд фактическото им физическо съществуване.Тази образност
позволява твърдението, че чек-гори предшества модерността на кубизма на Запад.
Надявам се тази изложба да е
една възможност да бъдат открити, изследвани и оценени фундаменталните разлики
в изкуството на Изтока и изкуството на Запада”.
Анна Ким
Посетих изложбата, бях повече от поразена. Изключителна е ..
ОтговорИзтриване