Правилна ли е „правилната история”
за деца, поднесена популярно с играчки?
Паметникът
на съюзническите пилоти в София разбуни духовете през 2011 година. Сега англичаните
и американците са ни съюзници, но в края на 1943 и началото на 1944 година
техните бомби се изсипват върху българските градове. Операцията е наречена „Приливна
вълна” е насочена и към румънските нефтени полета. Заедно с бомбите,
самолетите хвърлят и минивзривни устройства, маскирани в детски играчки и
писалки. Те не толкова убиват, колкото осакатяват. Българските ВВС и ПВО бранят
родното небе, като свалят над сто самолета, повече от половината са в сметката
на нашите летци, чиито имена днес, с малки изключения не си спомняме. Неудобно
е някак си – нали тогавашните наши противници, сега са ни съюзници?
Наскоро,
по вестникарските будки започнаха да предлагат поредните книжки, разбира се с
играчки, за да обогатят знанията на децата. Книжките са посветени на бойните
изтребители, уж на най-добрите модели – от Първата световна война, почти до
днес. Неудобно, но няма как, първи е „Фокер”-ът на Манфред фон Рихтхофен –
Червения барон, лидер сред асовете на Първата световна война, с 80 въздушни
победи. Следващият самолет в колекцията е американския „Мустанг” и после все
английски и щатски модели, с изключение на японския „Зеро”. Липсват съветски
изтребители, както и първия в света, сериен реактивен изтребител – „Месершмит
262”- „Швалбе” (Лястовица). Всяка книжка е придружена и с информация за
най-великите асове, летели на дадения изтребител.
Няма
проблеми, децата ще прочетат за „правилните герои”, но като пораснат ще
попаднат и на други книги. Малко ли са асовете, които са писали след войната?
Безспорно, вечната листа от успешни изтребители се оглавява пак от германци – първите
двама Ерик Хартман (Буби) и Герхард Беркхорн имат в сметката си над 300
доказани въздушни победи. Първите 10 аса от Луфтвафе са свалили почти 3000
самолета. Най-добрите руски изтребители Иван Кожедуб, Александър Покришкин и
Грегорий Речкалов са с над 50. Постиженията на англичаните и американците са
много по-скромни…
Бомбените
удари над София и други български градове започват още през април 1941 година.
Този факт е малко известен, но тогава ограничен брой самолети на Югославия и
Англия „наказват” българите, че страната ни се е присъединила към Тристранния
пакт. Положението става още по-критично в края на 1943, началото на 1944
година. В столицата са разрушени министерства, синагогата, руската църква и
много други обществени и частни сгради. Жертвите са хиляди. Удари има и по
други градове – Карлово, Сопот, Петрич, Казанлък, Лом и т.н. Българските летци
оказват силен отпор, събаряйки над 70 самолета. Най-добрите от тях имат по осем
победи в родното небе. Това са Чудомир Топлодолски, Марин Цветков и Стоян
Стоянов. Безспорно най-известен е подвига на
Димитър Списаревски – Спайч
На
20 декември 1943 г. армада американски бомбардировачи ‘летящи крепости’ Б-24 Либърейтър
/"Освободител"/, охранявани от 50 изтребители се насочва да
бомбардира за пореден път София. Димитър Списаревски е един от изтребителите на
бойно дежурство на летище Божурище с Месершмит Ме-109G-2, които трябва да
пресрещнат „освободителите“ преди да достигнат града. Това е първият му боен
полет, за който той се готви отдавна.
Според
бойния дневник на 3/6 изтребителен орляк, в който лети Списаревски, битката
протича по следния начин: Либърейтърите летят към София в клинов строй по
тройки, ешелонирани в тилна колона, краят на която се губи до хоризонта.
Българите формират насрещен боен ред, ешелонирани поятно, по четворки в тилна
колона. Летят срещу противниковите самолети на 6000 метра височина. Българският
орляк 3/6 има задачата да завърже бой с противниковите изтребители, двутелите
П-38 Лайтнинг, а в това време другият орляк — 2/6, да удари бомбардировачите и
да ги принуди да хвърлят бомбите си извън София.
Самолетът
на Списаревски не успява да стартира, затова той излита с резервна машина, със
закъснение след другите. Когато достига до бомбардировачите, въздушният бой
вече е започнал. С безумно смела маневра, той сваля един бомбардировач.
Списаревски се измъква от два американски изтребителя, насочва се към група от
16 Либърейтъра, но в борбата си с охраняващите го британски изтребители свършва
патроните на бордовата картечница. Тогава, без колебание, той се блъска във
водаческата машина. Бомбардировачът е разцепен във въздуха, спасява се само
опашният стрелец, който е изхвърлен заедно с картечниците от ударната вълна.
Самолетът на Списаревски пада на височините над село Пасарел, Софийско. Тялото
му е открито сред отломките. От другата страна на селото пада поразеният бомбардировач.
Врагът е принуден да се оттегли и да хвърли бомбите си в полето. Има различни
свидетелства за тарана, но единствен реален очевидец е пилотът на американски
изтребител, който малко след това също е свален и пленен.
Подофицер
Робърт Хенри Ренър, единственият оцелял от екипажа на сваления с таран
бомбардировач по-късно моли да се види с майката на Списаревски, за да й
предаде своите медали и ордени в знак на дълбоко уважение пред подвига на
нейния син.
В
Стара Загора в центъра на града (на пресечката на "Гурко" и "Руски") има паметна плоча на друг герой от въздушните защитници
на Родината през онези години.
Това е полк. Христо Костакев
Той е един от
най-добрите български въздушни асове, защитник на небето над София през 1944
г., участник в Отечествената война. Той е роден е на 9 април 1919 г. в Стара
Загора. Завършва Мъжката гимназия „Иван Вазов", след това ШЗО в класа на
летците от 61-ви випуск 1941 г. Специализира в Кралската въздухолетателна
академия в Казерта, Италия. В битката за София през зимата на 1944-та е
командир на изтребителен орляк. В небето над столицата Христо Костакев
изпълнява 30 бойни полета, участва в 11 въздушни боя и печели 6 победи. Взема
участие в Отечествената война, уволнен е от армията през 1946 г. След това
работи като учител по математика, счетоводител и в селскостопанската авиация.
Със заповед на министъра на отбраната от 1993 г. подпоручик Костакев е
произведен в чин капитан, а по-късно получава и званието полковник. Умира в
Стара Загора на 19 юни 1994 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар