Нормативно ограничаване на възможността за увеличаване на такса смет поискаха от Българската търговско-промишлена палата в декларация до премиера Бойко Борисов и председателя на Народното събрание Цецка Цачева. Според организацията размерът на дължимите суми трябва да бъде замразен, докато фирмите успеят да се възстановят от икономическата криза.
Констатираме драстично увеличаване на таксите за битови отпадъци за фирмите в периода на продължаваща икономическа нестабилност, се казва в декларацията. Освен замразяване на парите за смет от бизнеса искат и нови правила за изчисляване на дължимото – само на база количества изхвърлени отпадъци.
Националното сдружение на общините на Република България (НСОРБ) обсъжда нова методика за изчисление на такса смет. Според евентуалния вариант домакинствата може да плащат налога според количеството отпадъци, което са изхвърлили. В момента такса смет се изчислява като промил върху данъчната оценка на имотите на физическите лица. За нежилищни сгради на фирмите такса смет се плащаше до 2010 г. на база на отчетната стойност на обектите.
Методиката трябва да бъде променена, тъй като е най-несправедливата. Обсъждаме различни варианти, като трябва да имаме решение през лятото, за да можем да направим и предложения за промени на съответните нормативни актове, обясни пред Монитор изпълнителният директор на сдружението на общините Гинка Чавдарова. Според нея от другата година такса смет трябва да се изчислява по нова методика. От Министерството на околната среда и водите също са поискали общините да проучат възможностите за нови варианти за смятане на налога, но не са дали краен срок за решение.
Според най-обсъжданата методика хората ще трябва да плащат за едно вдигане и извозване на боклука от контейнер с определен обем. В момента това е възможно за фирми, като например в София таксата за един съд тип „бобър” е 1300 лева на година. В цената е включено само едно изпразване на отпадъците от контейнера в седмицата.
Методиката трябва да бъде променена, тъй като е най-несправедливата. Обсъждаме различни варианти, като трябва да имаме решение през лятото, за да можем да направим и предложения за промени на съответните нормативни актове, обясни пред Монитор изпълнителният директор на сдружението на общините Гинка Чавдарова. Според нея от другата година такса смет трябва да се изчислява по нова методика. От Министерството на околната среда и водите също са поискали общините да проучат възможностите за нови варианти за смятане на налога, но не са дали краен срок за решение.
Според най-обсъжданата методика хората ще трябва да плащат за едно вдигане и извозване на боклука от контейнер с определен обем. В момента това е възможно за фирми, като например в София таксата за един съд тип „бобър” е 1300 лева на година. В цената е включено само едно изпразване на отпадъците от контейнера в седмицата.
Проблем при въвеждането на принципа заплащане на количество изхвърлени отпадъци е етажното строителство, коментира още Чавдарова. Обсъжда се и вариантът за едноетажното строителство такса смет да се плаща на количество боклук, а за апартаментите да бъде въведена друга методика.
Възможно е да се плаща на брой жители но нямаме решение как ще се контролира това, тъй като не може да се докаже колко души живеят в едно жилище. Друг вариант е да се плаща на чували изхвърлен боклук, но пак е трудно за контролиране, призна Гинка Чавдарова. По думите й до лятото трябва да се намери окончателно решение, като трябва да се въведе принципът на Европейския съюз „Замърсителят плаща” у нас. Очаква се налогът да поевтинее за бизнеса и да стане по-справедлив за физическите лица.
Един от вариантите за плащане на такса смет в Бургас е според броя на жителите в един апартамент. Кметът на морския град Димитър Николов смята, че тази методика е по-справедлива, тъй като в момента пенсионери с големи жилища трябвало да плащат непосилен налог.
Обсъждаме всички варианти за промяна. Вероятно ще има решение до лятото”, коментира Николов пред Монитор. В момента такса смет се изчислява като 1 промил от данъчната оценка на жилищните имоти и 11 промила от отчетната стойност на нежилищните обекти. Очакваните приходи в хазната са 15,5 млн. лв.
Според кмета на Димитровград Стефан Димитров е възможно в целия град да се въведе плащане на такса смет според количеството боклук. В момента налогът се събира като промил от данъчната оценка, а очакваните приходи са 2,5 млн. лв.
Необходими са само поправки в Закона за етажната собственост, които да позволят на съседите в един вход да се разберат помежду си колко контейнера да имат и как да си поделят разходите за извозване на боклука. Така могат да поръчат необходимият брой съдове и кратността на извозване, като ще има такса за едно извозване на един съд, обясни пред Монитор Димитров.
Отпадъците в курортите вероятно ще се събират срещу ваучери. Всеки хотелиер ще трябва да ги закупува предварително от общината и да дава по един от тях при извозването на сметта от един контейнер. Практиката вече е въведена в Слънчев бряг и ще бъде предложена и на зимните курорти, обясни пред Монитор изпълнителният директор на сдружението на общините Гинка Чавдарова.
Най-разпространеният начин за определяне на такса смет в Европа е според количеството изхвърлени отпадъци. В Холандия се прилагат методиките на теглене на боклука с кантари, както и на измерването му като обем – т.е. на контейнери. Тази формула за определяне на таксата смет е удачна, тъй като по-голямата част от населението живее в къщи. Това позволява на местните власти да контролират добре събирането на налога.
В Италия такса смет се състои от два компонента – фиксирана сума, която се плаща според броя жители в една къща или апартамент, и променлива сума, която се събира в аванс. Срещу втората хората получават определен брой чували, в които събират боклуци. Предполага се, че вътре се побира определен обем смет, за извозването на което вече е предплатено.
В Германия налогът за боклука се определя на базата на площта на жилищата. Приема се, че хора с по-висок стандарт ще живеят в по-големи къщи и апартаменти и ще генерират по-голямо количество отпадъци.
В по-голямата част от членките на Европейския съюз задължително се прилага принципът „Замърсителят плаща”. Така основната част от парите за управление на отпадъците се събира от домакинствата, които генерират най-голямо количество боклук. Друго изискване към методиката за изчисление на налога е получената сума да е социално поносима.
До 8 април българите можем да избираме най-подходящия домашен контейнер за разделно събиране на боклука. След като гражданите изберат най-доброто решение за домашния контейнер, фирмата ще потърси изгодни оферти за неговото производство и към края на годината всяко домакинство, което го поиска, ще го получи безплатно, твърди Моника Роменска от Екопак.
Според техническият директор Тихомир Лазаров с всеки изминал ден количеството на битовите отпадъци, годни за рециклиране, става все по-малко. В момента в 96 общини на страната са поставени над 20 000 контейнера, но въпреки това едва 20% от предаваните за повторна употреба отпадъци идват от гражданите. Останалите са от магазини, предприятия и заведения. Освен това едва всеки шести българин се сеща да разделя отпадъците си. Разделното събиране сериозно буксува, признава Лазаров.
В столицата, Бургас и Варна контейнерите са вече са от нов, затворен тип, в близко време предстои да бъдат подменени и в Стара Загора и Велико Търново.
Няма коментари:
Публикуване на коментар