През 2015 година световната музикална общественост отбелязва
150 години от рождението на големия финландски композитор и педагог Ян
Сибелиус. Към честванията в Годината на Сибелиус, Старозагорската опера ще се
присъедини с концерт, посветен на великия финландски симфоник, който с
творчеството си успя да осъществи органическата връзка между финската
национална музика и достиженията на световната музикална култура. За да си
извоюва заслужено световно признание на най-видния композитор от страните на
Севера, заедно с Григ.
На 14 октомври, от 19.00 часа на сцената на Старозагорската
опера ще прозвучи грандиозната Втора симфония на Ян Сибелиус в изпълнение на
Оркестъра на Държавна опера-Стара Загора под диригентството на именития
американски диригент Дъглас Майер. В първата част на концерта публиката ще се
наслади на бисерни извадки от световната музикална съкровищница - Увертюра от
операта „Риенци" на Вагнер и Концерт за пиано № 2 в сол-минор оп. 22 от
Камий Сен-Санс с гост-солист пианистката Сьонг Ян Сух от Южна Корея.
ЯН СИБЕЛИУС (08.12.1865 - 20.09.1957) е финландски
композитор и педагог. Учи композиция в Хелзинкската консерватория при M.
Вегелиус - пионер на финландската народна музика. В годините 1889-1891
продължава обучението си в Берлин с A. Бекер и във Виена - с Робърт Фукс и Карл
Голдмарк. След завръщането си в родината той ръководи клас по теория на
композицията и цигулка в Консерваторията, а след това благодарение на
държавната стипендия може да се посвещава изцяло на творчество. От 1904 г.
живее и работи в гр Ярвенпаа, близо до Хелзинки.
През 1892 г. в Хелзинки се състои дебютния авторски концерт
на Сибелиус, в който прозвучава първата от неговите симфонични поеми
"Kullervo", която ознаменува раждането на финландския национален
романтичен музикален стил. През следващите десетилетия до Първата световна
война, музиката на Сибелиус получава пълно признание в страната и чужбина, като
особено добре се приемат симфоничните поеми по теми от финландската народна
поезия, разкази, митология и епоси ("Туонелски лебед",
"Финландия") и симфонии, цигулковия концерт, "Тъжен валс"
(от музиката към пиесата "Куолема" от Ярнефелт). Музиката на Сибелиус
е привлекателна със своя северен колорит, смел и сдържан патос, непосредствена
чувственост, цветност и мелодичност.
След края на войната, в резултат на подема на анти-романтичните и съвременните музикални тенденции, музиката на Сибелиус за кратко губи своята значимост в Европа, на границата на две епохи. Неопределеността на неговите позиции като артист се отразява и на творческата активност на Сибелиус. Последните големи от неговите творби - 6-та и 7-ма симфонии и симфоничната поема "Тапиола" - са написани в началото на 20-те години. След 1929 г. Сибелиус почти не е писал. С течение на времето, музиката му отново придобива огромна популярност.
След края на войната, в резултат на подема на анти-романтичните и съвременните музикални тенденции, музиката на Сибелиус за кратко губи своята значимост в Европа, на границата на две епохи. Неопределеността на неговите позиции като артист се отразява и на творческата активност на Сибелиус. Последните големи от неговите творби - 6-та и 7-ма симфонии и симфоничната поема "Тапиола" - са написани в началото на 20-те години. След 1929 г. Сибелиус почти не е писал. С течение на времето, музиката му отново придобива огромна популярност.
Музиката от Сибелиус има огромно значение за родината му
Финландия - той е автор на първите значими творби в национален стил.
Симфоничните поеми на базата на финландските национални теми, написани от
ръката на един талантлив майстор, са възторжено приети от неговите сънародници
и предизвикват голям интерес към финландската култура в останалата част на
света. За творческата индивидуалност на Сибелиус е характерно, че композиторът
черпи вдъхновение от народни приказки, но почти не ползва фолклорни цитати.
Елементи на финландските народни песни се появяват в музиката му в творчески
развит вид.
Извън Финландия, едни от първите ценители на таланта на
Сибелиус са руските музиканти. Духовната близост на основата на споделени
ценности и идеали определя дългогодишното приятелство на Сибелиус с
Римски-Корсаков, Глазунов и други видни представители на руската музикална
култура.
Сибелиус е автор на седем симфонии (1899-1924), пиеси за
цигулка и пиано (над 50) за пиано (130); балета-пантомима „Скарамуш" (1922
Копенхаген); кантатно-ораториални творби за солисти, хор и оркестър - симфония
„Кулерво" (1892); кантатата „Роден край", сюитата „Леминкаинен"
(4 легенди, 1893-96), симфонични поеми, в това число „Сага" (последна
редакция от 1901), „Пролетна песен" (1894), „Финландия" (1899), „Дъщерята
на Севера" (1906), „Нощно надбягване и изгрев на слънцето" (1907),
„Тапиола" (1926). Едни от най-популярните произведения на Сибелиус са
Концерт за цигулка и оркестър (1903; 2-ро издание 1905) и "Тъжен
валс" (от музиката към пиесата на "Death" от A. Ярнефелт).
Сибелиус оставя богато наследство от хорови произведения, над 100 романса и
песни, музика за театрални продукции (в т. ч. под формата на оркестрови сюити)
и др.
Няма коментари:
Публикуване на коментар