Мрежата от велоалеи, която се изгражда в Стара
Загора, в рамките на проекта за интегриран градски транспорт, вече приключва.
Общата им дължина е 8 километра, като администрацията планира в бъдеще
трасетата да бъдат продължени на изток от бул. „Св. Патриарх Евтимий”, до
крайните квартали – „Зора” и „Кольо Ганчев”.
В края на май кметът Живко Тодоров организира
среща на общинското ръководство с фирмата-изпълнител и екипа, който реализира
проекта. На нея бяха поканени и медиите и десетки граждани. Стана ясно, че
строителите закъсняват с предаването на обекта и ще бъдат санкционирани според
клаузите в договора.
Велоалеите отнемат пространството на
пешеходиците на тротоарите, а на някои улици като бул. „Методий Кусев" пък
са в конфликт с автомобилите, възнегодуваха неотдавна заралии. Авторите и
изпълнителите на проекта поясниха, че са избрали изграждането на комбинирани
велоалеи, които са част от тротоарите и са едновременно и за пешеходци, и за
велосипедисти, тъй като улиците били по-тесни. Освен това е трябвало да се
съобразят и с градоустройствения план на Стара Загора и както и със
съществуващата растителност и близостта на градини и паркове. Затова велоалеите
са само по единия тротоар и са двупосочни. Специалистите обаче увериха, че
спазени всички изисквания на наредбите за проектиране на пътища и за планиране
и проектиране на комуникационно-транспортни системи в урбанизираните територии.
Планират по всички велоалеи в града ще бъдат
поставени антипаркинг-колчета, за да не се използват за паркинг, а и да
предпазват останалите участници в движението.
По централния булевард „Цар Симеон Велики”
рязането на асфалта било свързано с бъдещите планове за реконструкция на
пешеходната зона, т.е. поставянето на пръв поглед на ненужни бордюри не било в
противоречие с рационалната визия за бъдещето на тази специфична зона.
Друг въпрос е – как си представят общото
ползване на колоездачи и на пешеходци на новите алеи. Ами все някак ще се
погодят с времето, но засега не става. Особено важи за зоната от т. нар. блок на
БеКаПе-то към кв. Железник. Там практически няма тротоар от южната страна на
булеварда, само велоалея. В центъра пък павилионите на Лавка, за сладоледи и
други са точно до коридора за колелетата и никой не се сеща, че поне тях може
да дръпне, та куповачите да не са непосредствено на пътя на велосипедистите,
когато си купуват нещо от лавките.Сега пешеходците си ходят, където си поискат,
а шофьорите паркират, където намерят, а между тях на слалом се оправят
велосипедистите. Някакси тези трима участници в движението ще се научат да се
разбират, но вероятно ще има и жертви – то всичко ново си има цена...
Димитър СЛАВОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар