15.10.2015 г.

Експертът инж. Маргарит Тонев: Изпълнението на европейски проекти може и трябва да бъде по-ефективно

Маргарит Тонев е роден на 20 декември 1953 година в Търговище. Израства във Варна, където завършва Висшия машинно-електротехнически институт. По професия е електроинженер и проектант. От 1979 година живее в Стара Загора, където работи като конструктор в завод "Берое". Промените го заварват в Полша, където работи в периода от 1987 до 1991 година като сервизен инженер на роботизирани системи и машини. Завръщайки се в родината започва да работи в частния сектор. През последните години се занимава основно с външен контрол на качеството при изпълнението на строително-монтажни работи, инвестиционно проектиране и енергийна ефективност, по проекти съфинансирани по европейските фондове и други донорски програми. В периода 2011-2014 година е член на екипа по верификация и мониторинг по Оперативна програма „Регионално развитие” към МРРБ. Той е осъществил контрол над обекти на 100 общини в страната, както и на 70 пътни артерии на Агенция пътна инфраструктура. Сред тези проверки са и старозагорски – за реконструкцията на пътя Калояновец – Ловец и този за подобряването на градската среда в кв. „Железник”, по който бяха наложени финансови корекции за нарушение на Закона за обществените поръчки (ЗОП) и за недобра практика в строителните работи.
Инж. Маргарит Тонев е трети в листата за общински съветници (от гражданската квота) на ПП „Нова сила” в Стара Загора. Основната му цел е да допринесе със своя опит за подобряването на качеството на живот и постигането на по-добра ефективност при реализацията на общинските проекти.

- Г-н Тонев, доколко е вярно, че при изпълнение на обектите по различни проекти, винаги се режат средства, защото такава била политиката, например на Управляващият орган по съответната програма?
- Няма такова нещо! Когато има нарушение на процедурите по Закона за обществените поръчки (ЗОП) или се дискриминират някои от участниците (пак по ЗОП), това са най-честите пропуски, поради които не се верифицират средства. Това се прави съзнателно или несъзнателно, за да се изберат определени фирми, които да изпълнят даден проект. Отделно са грубите нарушения при самото изпълнение на строително-монтажните работи, въпреки че има много органи, които следят тази дейност – инвеститорски контрол, строителен надзор и т.н. Всички те така се организират, че да могат да се спестят средства чрез неспазването на техническото задание и спецификация или се правят икономии за сметка на качеството. Най-ярък пример за това е проекта за квартал „Железник” от 2012 година, където участвах в мониторинговата и верифициращата комисия. Там проверките установиха безобразно изпълнение на асфалтовите покрития, както и наклонени детски площадки. Финансовите корекциите са за над 300 000 лева. За 2014 година общата сума на невъзстановените по различни проекти на общината са 677 000 лева.
- Кой плаща тези суми и кого наказват в действителност?
Те излизат от джоба на всеки един старозагорец, но влизат в портфейлите на изпълнителите или на тези, които стоят зад тях. Няма проект, по-който община Стара Загора да няма финансови корекции. Всеки може да провери това в сайта на общината, на Министерството на регионалното развитие. В самият отчет на кмета също има информация, която е достъпна за всеки, който се интересува. Заралии сме платили над един милион като заеми и лихви за наложените корекции.
- Как може да се промени тази ситуация?
- С проверки и превантивни мерки. В самата община има специално звено за вътрешен одит; европейската комисия също има органи, създадени за контрол. Но аз смятам, че трябва да се налагат наказания на чиновника, а не на жителите. Има си правилник за работата на общинската администрация, Закона за държавния служител. Ако има престъпления, вече проблемът отива в прокуратурата. От месец юли има питане за Тихомир Томов относно едно такова незаконосъобразно действие, при което бе установено неспазване на определени разпоредби на Закона за устройство на територията (ЗУТ), при което на частен строителен обект бе отсечен 40-годишен кедър, висок над 25 метра.Незаконността на издадена заповед е потвърдена от ДНСК, но няма реално действие спрямо служителят, който е дал разрешението. А глобата за такова нарушение, извършено от юридическо лице, е до 60 000 лева. Отговор на питането на г-н Томов до този момент няма.
Именно това ме амбицира да участвам във вота на 25 октомври. Смятам, че можем и сме длъжни да работим по-ефективно по различните европроекти, в името на бъдещето на града и в полза на цялата старозагорска общност. Затова, всеки глас за „Нова сила”, №27 в бюлетината за общински съветници, е подкрепа за тази кауза. Вярвам, че много наши съграждани ще ни подкрепят, защото също желаят по-добри резултати в управлението и развитието на общината.

Няма коментари:

Публикуване на коментар