Романът „Принцесата на Перперикон“ е дело на Красимира
Султанова, личната секретарка на Иван Славков, дългогодишна журналистка в БНТ и
съпруга на популярния телевизионен водещ Чавдар Стойчевски. Книгата излиза
точно една година, след като авторката й си отиде от този свят. Издател е
„Персей“. Книгата е посветена на проф. Николай Овчаров и българските археолози.
Автор на илюстрациите е Антонина Бабукчиева, а на корицата Ралица Денчева.
Дали е възможно прераждането? Дали бихме могли да таим
спомени от друг, предишен живот и те да окажат влияние на сегашния ни?
Красимира Султанова създава една омагьосваща история за силата на човешкия дух
и неговата способност да победи времето и пространството.
Разкрити са тайнствени легенди за изчезнали цивилизации,
историческите факти се преплитат с древни митове, далеч надхвърлящи границите на
България, Балканския полуостров и дори Европа. Какво общо имат египетската
богиня Бастет, жената котка, и траките? Какви изключителни артефакти се намират
в пределите на България? Съществува ли някаква висша сила, която свързва
минало, настояще и бъдеще и определя съдбата на всеки човек? И способна ли е
младата героиня Неда да разгадае необяснимите явления, които я сблъскват с един
непознат и невидим за другите свят, който се намира на границата с реалността?
На пръв поглед романът сякаш разказва за неволите и трудния
път на израстване на тийнейджърката Неда. Тя трябва да се справи с тежката
ситуация, в която е изпаднало семейството й. Майка й д-р Маргарита Борисова,
която се занимава с проучването на фауната в различни страни, безследно изчезва
във Венецуела. Същевременно баща й Петър Борисов, който е археолог, претърпява
тежък инцидент в Тибет и впоследствие е прикован към инвалидна количка. Като че
ли това не е достатъчно, но Неда трябва да се справя и с нормалния за всички
момичета на нейната възраст стрес – ученето, подигравки от съученици,
неразбиращи колко й е трудно, и първата невинна любов с нейния съученик Сам.
Но всичко това отива на заден план, когато авторката ни
въвежда в мистичната страна на романа. Делничните проблеми са били само
параван, зад който се крие истинският смисъл на човешкото съществуване. Тук
разкопките край местността Градище в Странджа и на Перперикон в Родопите
всъщност играят ролята на врата към миналото както на един цял народ, така и на
привидно несвързани един с друг герои. Неда, родителите й, учителката й по
история Сибила и дори второстепенни образи като синът на хазяйката на Сибила и
докторът, проявяващ интерес към нея, се оказват силно преплетени един с друг с
връзки, произлезли още преди хиляди години – връзки, които определят изборите
им и в настоящето.
„Романът е забавен и е действителен учебник за деца и
възрастни. Било то като знания за история, цивилизации, географски особености,
но и като наръчник за странни теории, за чудновати обяснения на света. Тава е
наръчник по патриотизъм и по междуконтинентална съпричастност на цивилизациите
– индианска, египетска, тракийска, старогръцка, персийска, еврейска. Майсторски
се развиват няколко сюжетни действия, оплетени в перипетии, завръзки, екшън и
съспенс. С една обща линия на любовта – към бащата археолог на инвалидна
количка, към майката, изчезнала някъде във Венецуела, към учителката, към
старата хазайка, към лекаря, към завърналия се блуден син от САЩ и разбира се,
към най-красивия съученик. Любов с хепиенд, какво друго може да е нещото,
сътворено от Красимира Султанова“ – пише в предговора си Константин Каранов.
Няма коментари:
Публикуване на коментар