6.07.2015 г.

Как (не) се правят велоалеи в Зарата

Мрежата от велоалеи, която се изгражда в Стара Загора, в рамките на проекта за интегриран градски транспорт, вече приключва. Общата им дължина е 8 километра, като администрацията планира в бъдеще трасетата да бъдат продължени на изток от бул. „Св. Патриарх Евтимий”, до крайните квартали – „Зора” и „Кольо Ганчев”.
В края на май кметът Живко Тодоров организира среща на общинското ръководство с фирмата-изпълнител и екипа, който реализира проекта. На нея бяха поканени и медиите и десетки граждани. Стана ясно, че строителите закъсняват с предаването на обекта и ще бъдат санкционирани според клаузите в договора.
Велоалеите отнемат пространството на пешеходиците на тротоарите, а на някои улици като бул. „Методий Кусев" пък са в конфликт с автомобилите, възнегодуваха неотдавна заралии. Авторите и изпълнителите на проекта поясниха, че са избрали изграждането на комбинирани велоалеи, които са част от тротоарите и са едновременно и за пешеходци, и за велосипедисти, тъй като улиците били по-тесни. Освен това е трябвало да се съобразят и с градоустройствения план на Стара Загора и както и със съществуващата растителност и близостта на градини и паркове. Затова велоалеите са само по единия тротоар и са двупосочни. Специалистите обаче увериха, че спазени всички изисквания на наредбите за проектиране на пътища и за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи в урбанизираните територии.
Планират по всички велоалеи в града ще бъдат поставени антипаркинг-колчета, за да не се използват за паркинг, а и да предпазват останалите участници в движението.
По централния булевард „Цар Симеон Велики” рязането на асфалта било свързано с бъдещите планове за реконструкция на пешеходната зона, т.е. поставянето на пръв поглед на ненужни бордюри не било в противоречие с рационалната визия за бъдещето на тази специфична зона.
Дотук с официалната информация. Велоалеите предизвикват няколко въпроса. Първият, който е най-съществен е – защо бяха изградени новите тротоари, след това бяха извадени част от НОВИТЕ ПЛОЧКИ – за да се направят лентите за велосипедистите? Обяснението е, че първият проект, този за тротоарите е одобрен по-рано и тогава другия, за колелата, не бил готов. Това показва, че общинското ръководство няма ясно планиране – днес не знае какво ще се прави утре! Монтираните и махнати по-късно плочки щели да се използват при новите ремонти! Къде – не е известно! Ама това много ми прилича на казармения живот – махни тези камъни от тук - там и после веднага от там - отново тук. Има и известна разлика. В казармата може да юркаш аскера, ако си началник, колкото си искаш, но на него няма да му платят нищо. При общинската поръчка не е така. Монтираш ли плочки направеното се остойностява, после го махаш пак по тарифата. Ама похарченото за това упражнение не било много, пък и парите са по проект, да не са частни? Броил ли ги е някой? Това се казва ефективност! Апропо, плочки се махаха и за трети път, да сложат колчетата. Става три пъти режи, пък мери още повече...
Друг въпрос е – как си представят общото ползване на колоездачи и на пешеходци на новите алеи. Ами все някак ще се погодят с времето, но засега не става. Особено важи за зоната от т. нар. блок на БеКаПе-то към кв. Железник. Там практически няма тротоар от южната страна на булеварда, само велоалея. В центъра пък павилионите на Лавка, за сладоледи и други са точно до коридора за колелетата и никой не се сеща, че поне тях може да дръпне, та куповачите да не са непосредствено на пътя на велосипедистите, когато си купуват нещо от лавките.Сега пешеходците си ходят, където си поискат, а шофьорите паркират, където намерят, а между тях на слалом се оправят велосипедистите. Някакси тези трима участници в движението ще се научат да се разбират, но вероятно ще има и жертви – то всичко ново си има цена...

Димитър СЛАВОВ   

Няма коментари:

Публикуване на коментар