5.02.2019 г.

Що е фейк? - размисли край хубавия мост

Борбата с фалшивите новини, популяризира хубавата новобългарска дума „фейк” и борбата с нея, замени тази със световния империализъм, с комунизма дори…Кой обаче е авторът на фалшивите новини? Основното обвинение е към гражданите, дето пишат в социалните мрежи. Ми все недоволни бе, все търсят кусури…Обаче, критичната мисъл е полезна, защото помага човек, и то не кой да е, а този на високи позиции, да не се самозабравя. Защото самовлюбването е широко разпространена болест, която пречи на правилната преценка.
Наистина всеки в мрежата всеки може да пише каквото му хрумне, докато не го баннат администраторите на групата. Има обаче и други групи. Криво да седим, право да съдим – там е свободата на словото, в нета. Сега искат да я вкарат в нужните коловози и все по-упорито замислят как да озаптят това огромно виртуално простанство!
Често обаче фейкове пускат и съвсем официални лица и институции. Например прословутия надлез в Стара Загора, който бе открит, както е известно, предсрочно миналата неделя, бе отразен основно фалшиво. В мрежата бе припомнена противоречивата информация за проекта – какво ще се прави, колко струва, кога ще бъде завършено. Гражданите могат да бъдат упреквани с основание в какво ли не, но не и в това, че не помнят противоричивите новини около „свръхмодерното пътно съоръжение”, както го написаха в една медия.
Премиерът дойде и го откри, а журналистите го питаха за какво? – за Елена Йончева…Поводът един, а въпросите други, съвсем не по темата. Можеха да го попитат и нещо, дето ги касае пряко – да речем, защо спря програмата за саниране на блоковете? Можеха да попитат и защо салона на езиковата гимназия още не е готов, след като е приет обекта и други такива въпросчета. Но, не, нищо подобно не го попитаха, пък и не е удобно. Отразяващите събитието не си дадоха зор и повечето копнаха официалното резюме, което надълго и нашироко бе описано, колко ще се облекчи трафика, което е вярно (половин година заралии обикаляха като муха около крушка), колко е модерно, съобщиха и за много други проекти, които се правят в града и накрая…объркаха цената. В повечето новини излезе, че моста е близо 15 милиона, а после, се наложи официално да уточняват, че струва малко над 5 милиона лева.
Има и друго. Кметът каза, че на съоръжението има две ленти във всяка посока, едната бус-лента. Тя обаче щяла да се ползва и от автомобилите, и от автобусите, което противоречи на Закона за движението по пътищата. Стана също като велоалеите, дето се ползват и от колоездачи и от пешеходци. Гениално! Отделно, в никоя от лентите няма маркировка за автобуси, та коя е бус-лентата? Преди да стартира ремонтът, казаха, че ще има и велоалея към южния квартал. Явно такава няма, ще бъде направена по-късно или…просто ще си остане невидима. Ми така човек се обърква, кое е фейк, кое не, и кой е изворът на тази фалшивини?
Важното е, че мостът е хубав и красив, както казва котаракът Румен.

Д. Славов

Няма коментари:

Публикуване на коментар