На 29 ноември Оркестърът на държавна опера – Стара Загора
ще представи популярния Концерт за цигулка
и оркестър от Лудвиг ван Бетовен и една от сравнително рядко изпълняваните
Втора симфония от П. И. Чайковски.
Диригентът и цигулар Дмитрий Василиев (на снимката) е първият концертмайстор на
ансамбъла "Московски солисти" на Юри Башмет, а от 2015 г. е
художествен ръководител на Международния младежки оркестър “Чайковски”.
Дмитрий Василиев е роден през
1967 г. в Ленинград. Солистичният му дебют като цигулар е на 6 години в
Голямата зала на Ленинградската филхармония. Учи в Специализираното музикално
училище към Консерваторията под ръководството на професор А. Кнайфел и в
Московската консерватория при проф. Й. Чугавева и А. Мелников. През 1989 г. е
концертмайстор на съветско-германския симфоничен оркестър под ръководството на
Валерий Гергиев, а през 1990 г. е концертмайстор и на съветско-американския
симфоничен оркестър под ръководството на Леонард Слаткин. От 1991 г., все още
като студент, е назначен за художествен ръководител на Ансамбъл за солисти от
Московската консерватория. В периода 1992 - 1997 г. е първият концертмайстор на
ансамбъла "Московски солисти" под Юри Башмет. През 2015 г. е диригент
и художествен ръководител на Международния младежки оркестър “Чайковски”.
Цигуларката Теодора Късметска - Сороков концертира с Виенския
симфоничен оркестър, Виенския камерен оркестър,
„Wiener Concertverein“, Виенска
камерна филхармония и др.
Теодора Късметска- Сороков е
родена през 1977 година в София в семейство на музиканти. От 1994 до 2002
година следва в Университета по музика и сценични изкуства във Виена. През 2002
- 2004 г. продължава обучението си при проф. Минчо Минчев във Висшето училище
по Музика и приложни изкуства „Folkwang“ в Есен. Концертира с Виенския
симфоничен оркестър, Виенския камерен оркестър, „Wiener Concertverein“, Виенска
камерна филхармония и др. От 2005 година работи в „Tonkünstler Orchester
Niederösterreich“ в групата на първи цигулки. От 2017 г. е в Люксембургския
ансамбъл ARS Nova Lux. Професор е по цигулка във Виенската Прайнер
консерватория.
ЧАЙКОВСКИ започва да пише
Симфония №2 през лятото на 1872 г., когато е на почивка в имението на сестра си
Александра в Камянка, днешна Украйна. В четвъртата част на произведението
композиторът използва мотиви от известната украинска песен „Журавель” и затова
неговият приятел и музикален критик Николай Кашкин я нарича „Малоруска”. По
това време Украйна доста често е наричана „малката „Русия”. Чайковски признава,
че истинският автор на финала на симфонията е най-възрастният слуга в дома на
сестра му, Пьотр Герасимович, който непрекъснато му пеел „Журавель”.
На 7 януари 1873 г. в градската
къща на Николай Римски-Корсаков в Санкт Петербург се събират Балакирев,
Мусоргски, Бородин, Стасов. Чайковски ги е поканил да чуят финала на
симфонията, който той изсвирва на пиано. Одобрението е впечатляващо.
Месец по-късно творбата е
изпълнена за първи път в Москва под диригентството на Николай Рубинщайн.
Успехът е толкова голям, че в следващите седмици симфонията е изпълнена още
няколко пъти и то по молба на публиката. Композиторът получава 300 сребърни
рубли за представянето на произведението.
Чайковски винаги е смятал, че
„Камаринская” на Михаил Глинка стои в основата на цялата руска симфонична
школа. Композиторът използва народни мотиви в ранното си творчество, но сега
иска да включи мелодиите като същински симфоничен материал. И така в първата
част на Симфония №2 място намира мотив от народната песен „Вниз по матушке
Волге”. Във втората част композиторът включва фрагменти от сватбеното шествие в
ранната си опера „Ундина”, но също и цитати от руската песен „Пряди, моя пряха”.
В третата част няма популярна мелодия, но тя носи цялостния народностен
характер на творбата. Във финала на симфонията звучи още по-познатата украинска
песен „Журавель”, която в началото е разработена тържествено и величествено,
следват нежни романтични моменти, за да се стигне до последните акорди на
необуздана радост.
Няма коментари:
Публикуване на коментар