На 2 февруари от 19 часа Държавна опера-Стара Загора
представя концерт с музика от Бетховен, Мануел де Файа и Мацарт, е под
диригентството на маестро Пиер Калабрия.
Той ще
започне с - Увертюра „Прометей” Бетховен
През 1800 г.
Бетховен пише балета „Творенията на Прометей“ по сценарий на С.Вигано /известен
тогава хореограф/, посветен на княз Карл Лихновски. Увертюрата към балета е
една от най-хубавите увертюри на Бетховен. Силата на Прометей –гордият и
непримирим враг на тиранията – композиторът е видял в творческата му енергия, в
живата деятелност, във високото утвърждение на човешкото самосъзнание.
Втората
част от концерта е „Любовта на магьосника” из Сюита от балета „Любовна магия“
на Мануел де Файа. Той роден на 23 ноември 1876 г., отдавна се е превърнал в
един от символите на Испания. Написаната от него преди повече от 100 години
музика за балета „Любовна магия” продължава да се изпълнява по целия свят, а
„Танцът на огъня” все така разпалва въображението на музиканти, танцьори и
публика.
Мануел де Файя идва
на бял свят в Кадис, Испания. Първите си стъпки в музиката прави много рано
благодарение на своята майка, известна пианистка и певица. После младежът учи
при капелмайстора Брока, завършва Консерваторията в Мадрид – пиано при Хосе
Таго и композиция при Филип Педрел. Именно от Педрел попива огромната любов към
фолклора и превръща испанската народна музика в основа на своето творчество.
Признат е за национален композитор,
продължител на делото на родоначалника на испанската национална музика Исак
Албенис. Музиката му изобилства с народни мелодии и ритми най-вече от Андалусия
и Кастилия, но претворени чрез модерните средства на импресионизма и
неокласицизма.
„Де Фая е велик
композитор, магията на неговия балет „Любовна магия” е във връзката й с
фламенкото. Идва и от артистичността на композитора, и от тази стара, стара
артистичност и човечност на танца. Де Фая не взема фламенко мотиви, за да
направи нещо с тях – не, той композира фламенко музика. Тя е откровена, естествена,
разказва за опита, който всеки от нас добива в някакъв момент: при загуба на
любов или при избавяне от нея. Резултатът е поразителен, удивителен,
зашеметяващ – магията идва и случи ли се, не може да остане скрита”, споделя немският
диригент Йорг Бирханс.
След антракта
ще свирят Симфония №36 „Линц” от Моцарт
В края на юли 1783 г. Моцарт, заедно с младата си съпруга, заминава на
гости на баща си, който продържава да служи в Залцбург – за да получи от него прошка
и да помоли стария Моцарт да се примири с женитбата му, като го запознае с
очарователната Констанца. По обратния път от Залцбург към Виена, Моцарт за
няколко дни отсяда в Линц. Там, в двора на граф Туна, е написана симфонията,
която изпълняват под диригентството на
автора в деня на завършването и – 4 ноември 1783 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар