На 26 октомври от 19 часа на сцената на Държавна опера-Стара
Загора ще се състои премиерата на
„Хубавата Елена“ опера-буфа от Жак Офенбах. Режисьор на новата постановка
е Славчо Николов, диригент е младият и
талантлив Димитър Косев, сценографията е на Иван Токаджиев, адаптацията на
костюмите е на Ана-Мария Токаджиева, консултант пластика е Ромина Славова –
примабалерина. Настоящата премиера е по музикалната преработка /адаптация/ на
Ерих Волфганг Кориголд, сценична преработка / адаптация/ Макс Райнхард и превод
Х.Левенсон.
В главните роли на 26 октомври зрителите ще имат
удоволствието да видят Антоанета Добрева-Нети като Елена, Парис е Николай
Моцов, Георги Динев – в ролята на Менелай, солистът на Музикалния театър-София Христо
Сарафов гостува в ролята на Калхас и др., в ролите на Аякс 1 и Аякс 2 са
актьорите от Държавен куклен театър-Стара Загора Цвети Пеняшки и Янчо Иванов.
Режисьорът Славчо
Николов за премиерата на „Хубавата Елена“:
/Фалшивите новини от древността до наши дни/
Каква жена е била всъщност Елена – вярна или невярна? Тя
изневерила ли е на Менелай наистина, или това е удобна инсинуация? Принудена ли
е била да бъде с Парис / предсказания на богове, изпращане на съпруга й в
далечни земи/ и доколко изобщо е можела да се противопостави тя на политическия
и божествен елит на древна Спарта, търсещ повод и възможност да предизвика нова
война?
Събитията описани в тази опера-буфа са се случили преди 3600
години. Самият Омир не е техен съвременник, живее около 600 години по-късно.
Един сляп певец описва събития разказвани от уста на уста, с цялата полепнала
паяжина от измислици и фантазии на хиляди години. Какво друго е това ако не
прототип на днешните фалшиви новини, които мислим за „изобретение“ на 20
век?!
От битовата тематика, през социалните проблеми до
политическата обстановка – днес сме непрекъснато облъчвани от фалшивите новини.
Те действат на подсъзнателно ниво, което ги превръща в
страх и парализира мислите и действията на хората. Манипулацията се превръща в
изкуството да господстваш над масите.
Нека гледаме „Хубавата Елена“ с непредубедени мисли и
чувства!
Омъжена по волята на баща си, за да се укрепи мощта на
Спарта, оставена сама в един доминиращо мъжки, патриархален свят, Елена дори се
опитва до подкрепи своя съпруг Менелай. Но когато всички искат война с Троя –
нужно е да се намери една изкупителна жертва, която да стане заложник на цялата
политическа система. В ход е замисъл, съвършен и манипулативен. Богове, царе,
министри, оракули и жреци - и срещу тях – една жена! А дали наистина това се е
случило между Елена и Парис в Спарта ?!
Ние категорично нямаме никакви сведения.
Реабилитацията на Хубавата Елена е някакъв вид реверанс,
извинение към всички жени. Не е допустимо жената да се свързва непременно с
изневяра, предателство, лекомислие и коварство. Надявам се да разрушим
стереотипа, което е далеч по-трудно, отколкото да се оставим на интерпретации,
използвани години наред и сложили етикет на Хубавата Елена като жената,
изневерила на мъжа си и станала причина за Троянската война.
В този спектакъл Хубавата Елена е просто една жена, объркана
от своите чувства и желания, притисната от обстоятелства и заговори, станала
жертва на по-силните от нея.
Първата постановка на „ Хубавата Елена“ на сцената на Старозагорската
опера е в далечната 1957 г., на 21 юни, с режисьор Георги Петров, художник
Петър Русков, хормайстор Иван Димов и балетмайстор Фео Мустакова-гост. Следват
премиери през 1981 г. с диригент Божидар Бонев и режисьор Георги Петков,
хормайстор Богдана Попова. През 1999 г. с диригент Красимир Къшев и отново
режисьор Георги Петров , художници Радостин Чомаков-гост и Бояна Чомакова-гост,
хормайстор Емил Минев, хореограф Пенка Филипова. Последната постановка на тази
опера-буфа е дело на режисьора Хачо Бояджиев, с диригент Красимир Къшев, художници Димо Костадинов-гост и Лили
Костадинова-гост, хормайстори Богдана Попова и Младен Станев, хореографията е
била на Алида Бонева.
Няма коментари:
Публикуване на коментар