Владиката Киприян отслужи през януари водосвет в операта и ще дирижира "Реквием" от Моцарт на 16 април |
Зрителите в залата бяха под 80 души (без да броим балкона), лично ги преброих. Представлението започна и очаквано видях, че изпълнителите – музиканти, хор, балет и солисти са долу-горе толкова, колкото публиката. Така е, когато спектакълът не е премиера. Проблемът бе друг - „Парижки живот” се изпълняваше на български, а имаше страхотна нужда от… субтитри (както се процедира при оперите, изпълнявани на чужд език), защото голяма част от ариите не се чуваха. Не разбрах съвсем причината затова – дали е заради недобро озвучаване или, по-вероятно заради лошо изпълнение на артистите. Първоначално си помислих, че аз, може би заради възрастта (нищо че не съм толкова стар) не чувам, но и децата питаха – „на какъв език пеят?”. Репликите в немузикалните части също не се чуваха изцяло. В този случай, за невежа като мен, който непознава сюжета на произведението, ми бе трудно да го следя. По-късно този пропуск попълних чрез интернет (да живеят новите технологии). Това се изтрайва, но пеенето понякога се разминаваше с музиката, ама за 8 лева толкова. То и аз да изляза пред толкова малобройни меломани и аз няма да имам толкова ищах да покажа таланта си! За изпълнението на балета също има какво да се каже, но ще го спестя. Заля ме вълна от критичност, но по-късно размислих. Кадри в операта трудно се намират, заплатите им не са големи и не бива да имаме големи очаквания. Като искаш повече, иди в столицата или, ако имаш възможност във Виена. Само че в София билетите са по 50 и повече лева. И то трябва да си ги купиш навреме, не в последния момент.
Има обаче какво да се подобри в най-стария извънстоличен оперен театър у нас. Първо, да възстановят раздаването на книжки, в която са описани различните действия. Второ, да не наблягат толкова на количеството, колкото на качеството. В репертоара за миналата година имаше много нови заглавия, но за да има публика и реални икономически приходи (а не от откупки от общината и от ученически посещения) е нужно повече майсторство и синхрон на сцената. И да се спре модернизацията на класическите произведения, както бе миналата година с премиерата на „Слугинята-господарка”, защото почитателите на операта се отблъскват, а почитателите на други жанрове едва ли ще се запалят по нея. Снощи най ми липсваше популярната премиерна реплика иззад кулисите – цветя от кмета! Но това не значи, че градоначалникът ходи на опера. Обаче помага. Как? Миналата година, забележете, за първи път в България, имаше опера на стадиона. „Аида”! Спектакълът, но не в цялата си част, се игра в чест на стогодишнина на местния футбол, затова и футболисти участваха в спектакъла?! Заради лошото време малцина старозагорци го видяха, въпреки че входът бе свободен (подарък за заралии, както бе анонсирано). Сега щели да правят „Кармен” и пак на стадиона. Интересно дали ще пуснат билети или пак ще е подарък. Какъв е смисъла от подобни действия? Естествено няма да имаме късмета да видим голата Кармен с чифте пищови на кръста, но ще е нещо от този род. В оскъдната информация за културните планове в тази посока, четем, че и в Кармен ще има обичайното участие от Багатур…Значи, традицията за грандоманщина ще продължи.
В култовия филм „Една нощ в операта” на братя Маркс имаше следната реплика: „Как мина представлението? – Замеряха ни с домати. – Добре че сезонът на тиквите мина…” Не че призовавам за подобна критика, но се надявам на старозагорска сцена да има наистина такова представление, че участниците да бъдат затрупани с цветя. Това обаче не е мечта, а направо блян…
Димитър СЛАВОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар