Пловдив е във война с министъра на културата Вежди Рашидов. Целта е една: Панагюрското златно съкровище, открито през 1949 година от тримата братя Дейкови и откупено от Археологическия музей под тепетата, отново да бъде показано там.
“През 1974 година Людмила Живкова издава заповед деветте златни съда да бъдат изнесени от музея, за да участват в международна изложба във Франция – обясни директорът Костадин Кисьов. – Направено е негово копие, което остава в експозицията, а оригиналът заминава за изложбата. След като тя свършва, вместо да бъде върнато, е изложено в Националния исторически музей (НИМ). През миналата година беше показано в пловдивския Археологически музей за месец и половина и предизвика небивал интерес – да го видят дойдоха 200 000 души.”
Друг документ къде да пребивава съкровището не е издаван от нито един министър на културата, включително и от сегашния. “Аз съм поискал официално то да се върне в Пловдив или да се издаде документ, който да регламентира неговата липса от музея под тепетата – коментира Кисьов. - Единственият документ, който доказва, че съкровището липсва в нашата експозиция, е само заповедта на Людмила Живкова, която юридически е изтекла, тъй като е временна - само за тогавашния период. Чакаме отговора на министъра и вероятно ще заведем дело, ако отговорът му е отрицателен, за да решим въпроса по административно-правен път.”
В публичното пространство отдавна се коментира, че Панагюрското съкровище преди години е продадено зад граница, а в НИМ е изложено само негово копие. “От 1974 г. досега то е пътувало почти в целия свят, не знам как е била спазвана нормативната уредба по отношение на охраната му, нямам документи за това – каза Кисьов. - Трябва да се направи проверка дали при всяко излизане са изпълнявани законните разпоредби. За мен е малко вероятно да се направи такава подмяна на държавно ниво. Но наистина, когато съкровището беше в пловдивския музей, чух доста мнения, че е подменено.
Според някои предметите, които видяха, са излети, докато оригиналните били ковани. Наследник на единия откривател пък твърди, че разполага със снимки, показващи, че когато е намерено съкровището, един от предметите бил ударен с лопата и деформиран, докато показваният сега нямал такъв дефект.” В момента посетителите на пловдивския Археологически музей разглеждат копието на Панагюрското съкровище, изработено през 1974 година, когато оригиналът е бил изнесен за Франция и повече не е бил върнат.
Музеят под тепетата има около 5000 изложени експоната, а притежава около 100 000. В него е показана може би най-ранната стенопис на Балканския полуостров – женско лице, изобразено с цветни бои, украсявало една от стените на праисторически храм край село Долнослав от V хилядолетие преди Христа. Ценителите се наслаждават и на уникални женски статуетки от неолитната епоха, както и на надгробни комплекси, съдържащи сребърни и златни съдове, накити, гръцка керамика, оръжия – все луксозни предмети на бита, притежавани от траките. Изключително ценна е нумизматичната колекция на музея, наброяваща 50 000 монети.
“През 1974 година Людмила Живкова издава заповед деветте златни съда да бъдат изнесени от музея, за да участват в международна изложба във Франция – обясни директорът Костадин Кисьов. – Направено е негово копие, което остава в експозицията, а оригиналът заминава за изложбата. След като тя свършва, вместо да бъде върнато, е изложено в Националния исторически музей (НИМ). През миналата година беше показано в пловдивския Археологически музей за месец и половина и предизвика небивал интерес – да го видят дойдоха 200 000 души.”
Друг документ къде да пребивава съкровището не е издаван от нито един министър на културата, включително и от сегашния. “Аз съм поискал официално то да се върне в Пловдив или да се издаде документ, който да регламентира неговата липса от музея под тепетата – коментира Кисьов. - Единственият документ, който доказва, че съкровището липсва в нашата експозиция, е само заповедта на Людмила Живкова, която юридически е изтекла, тъй като е временна - само за тогавашния период. Чакаме отговора на министъра и вероятно ще заведем дело, ако отговорът му е отрицателен, за да решим въпроса по административно-правен път.”
В публичното пространство отдавна се коментира, че Панагюрското съкровище преди години е продадено зад граница, а в НИМ е изложено само негово копие. “От 1974 г. досега то е пътувало почти в целия свят, не знам как е била спазвана нормативната уредба по отношение на охраната му, нямам документи за това – каза Кисьов. - Трябва да се направи проверка дали при всяко излизане са изпълнявани законните разпоредби. За мен е малко вероятно да се направи такава подмяна на държавно ниво. Но наистина, когато съкровището беше в пловдивския музей, чух доста мнения, че е подменено.
Според някои предметите, които видяха, са излети, докато оригиналните били ковани. Наследник на единия откривател пък твърди, че разполага със снимки, показващи, че когато е намерено съкровището, един от предметите бил ударен с лопата и деформиран, докато показваният сега нямал такъв дефект.” В момента посетителите на пловдивския Археологически музей разглеждат копието на Панагюрското съкровище, изработено през 1974 година, когато оригиналът е бил изнесен за Франция и повече не е бил върнат.
Музеят под тепетата има около 5000 изложени експоната, а притежава около 100 000. В него е показана може би най-ранната стенопис на Балканския полуостров – женско лице, изобразено с цветни бои, украсявало една от стените на праисторически храм край село Долнослав от V хилядолетие преди Христа. Ценителите се наслаждават и на уникални женски статуетки от неолитната епоха, както и на надгробни комплекси, съдържащи сребърни и златни съдове, накити, гръцка керамика, оръжия – все луксозни предмети на бита, притежавани от траките. Изключително ценна е нумизматичната колекция на музея, наброяваща 50 000 монети.
Няма коментари:
Публикуване на коментар