12.12.2019 г.

„Господ съществува, името ѝ е Петруния” – македонците отново показаха филмово майсторство

„Господ съществува, името ѝ е Петруния” на Теона Митевска спечели тазгодишната филмова награда ЛУКС за европейско кино. Лентата я показаха в няколко български града, включително и снощи, в старозагорското кино „Арена”. Това бе субсидирано представяне, което цели да популяризира филмите от стария континент, като публиката почти напълни салона, въпреки че пропуските бяха безплатни.
Това е втори македонски филм, който гледам след „Пънкът не е мъртъв”, представен преди години на София Филм Фест. Втората лента е копродукция на комшиите с други страни – Франция, Белгия, Словения и Хърватия, но действието се развива в Македония, което го прави доста по близък и разбираем за българската публика. Особеностите на северомакедоския език пък, който е напълно разбираем за нас, направи още по-приятно и забавно повествованието. Защото барам, на български е търся, вредна е работна, а дечко е гадже, приятел.
Главната героиня Петруния е на 36 години, но никога не е работила, макар че е завършила история с отличен успех. Нейната майка и търси работа, но никой не иска да я вземе, защото е дебела и дори не става за сексуална злоупотреба, както се отнася работодателят с най-близката й приятелка. Обезверена тя случайно попада на йордановденския ритуал по хвърлянето на кръста и го хваща. Мъжете реагират като неандерталци и я наричат целия арсенал от ругателства, защото им е откраднала светио кръст, който, по традиция може да се фата само от мъже. Петруния си тръгва, но подвигът и е заснет с телефон и качен в Ютюб. Полицията започва да я издирва, по настояване на попа, а разгневените мъже искат да се саморазправят с нея. Защитава я само една репортерка, която смята че с това ще направи най-силната си новина и ще се прочуе. По-късно в нейна защита застават родителите й, други хора и дори един от полицейските служители.
Тя е привикана в полицията, където се чудят как да вземат кръста, защото тя не е направила престъпление. След много перипетии тя го връща на попа, защото вече не и трябва.
Посланието на филма е, че мъжкаркото, балканско общество не иска да приеме равноправието на половете, но и то бавно и полека се променя. Най-интересни за мен бяха интервютата на репортерката с обикновените жители на Щип, градът в който се развива действието. Журналистката търси коментар за случката с Петруния. Първата жена, на която задава въпроса, отговаря нецензурно, а вторият интюрвиран казва: „Окрадоха държавата, а вие какво питате? Какъв кръст, каква жена?” Звучи много познато.
Филмът е заснет майсторски и сюжетът е интересен. Не беше казано обаче, че той е заснет по действителен случай. Ако е така, то вероятно е просто поредната политкоректност, макар и добре направена, където мъжете, традицията и църквата са представени в крайно негативна светлина. И ако такава е ситуацията в Македония (наричана вече Северна), възниква въпросът – Имат ли място тези хора в Европейския съюз или си остават в Средновековието, както споделя една от героините във филма?

Димитър СЛАВОВ

Няма коментари:

Публикуване на коментар