13.10.2022 г.
Интеграцията на градския транспорт в Стара Загора
Градският транспорт в много градове се промени значително в последните години, чрез тъй наречените проекти за интегриран градски транспорт. Стара Загора не направи изключение и също реализира такъв проект, който си има много етапи. Той е скъп, иновативен, трябва да осигури комфорт на пасажерите, и ако е възможно да бъде рентабилен, но...
Проблемите са в детайлите!
Първоначално бяха закупени нови автобуси и тролейбуси. Изборът за марка бе предрешен, тъй като те се купуват ан блок с други големи градове, т.е. проектът се движи „отгоре”, а общините нямат много право на избор. Добри или лоши, машините ги докараха, вапцаха ги в зелено, тук всички са почитатели на цвета на Св. Патрик, и воала – ето една добра придобивка за заралии. Спирките също ги обновиха, според интегрираните планове за транспорта. Сложиха им козирки, красиви, но нефункционални. Украсиха ги с постери на „хилядолетната” Стара Загора, демек – туристи, чака ме ви, добре сте ни дошли. Вярно, козирките на сппирките не пазят нито от слънцето, нито от дъжда, но да не вързваме кусури! Електронни табла показват графика, а в самите автобуси се обявява всяка спирка, съвсем по европейски. Дотук всичко е добре, ако не бе системата за самотаксуване, която пак е модерна, иновативна и т.н., разбира се, в интерес на гражданите. Никой обаче не иска да отговори на въпроса – като от толкова години имаме система на самотаксуване, какво правят кондуктурите в повечето превозни средства на градския транспорт. Вярно, не искаме хора да остават без работа, но не е ли абсурдно – хем да се хвалим със система за самотаксуване, хем тя да не работи? Ами и за нея са дадени много пари! На два пъти от транспортната фирма правят опит по две линии да няма кондуктури и в момента експериментът продължава. Обаче, приходите по споменатите линии, със сигурност са паднали. По няколко причини.
Колко е цената на билета?
Въпреки иновативността, машините за белети искат точно пари, ресто не връщат...Ако платиш с дебитна или кредитна карта, ще ти вземат и пари за транзакцията, защото повечето банки имат такава практика. Така билетчето няма да е 1,5 лева, а към него ще се добавят и още 15-20 стотинки. Но най-важната причина за неефективността на системата за самотаксуване е, че връзката с машинките в автобусите се губи, твърде често. Превозвачът не е виновен, общината също има малка вина, защото изпълнителите на транспортната интеграция са били определени от много по, да речем, отговорно място...
Последните цени на тарифите са от началото на октомври. Освен билета от 1,5 лева има и други опции. Някои от тях са логични, а други не.
Например 1,6 лева струва неограничено пътуване с възможност от прикачвания, но в рамките на 30 минути. В час пик, за толкова време, трудно може да смениш две градски линии. При същоте условия може да се пътува за час или 120 минути, съответно за 2 и 2,5 лева. В това помвече има смисъл, но защо липсва неограничен билет за цял ден? В столицата такъв струва 4 лева и е много удобен.
Електронни карти намаляват цената на градския транспорт до 1,4 и 1,3 лева при покупката от, 10 до 100 електронни билета, които трябва да се използват до 6 месеца от тяхното закупуване.
А истината е, че каквото и да се прави, пасажерите в градския транспорт няма да се увеличат. Той се ползва само от крайните квартали, и то предимно от младежите, които още не са си купили коли. В старата градска част, най-добре е, човек да се предвижва пеша, заради трафика и проблема с паркирането. Голямата новина е, че скоро, Стара Загора ще има и електробуси. Такива в Казанлък има отдавна, но там общинския проект бе вързан с други общини, от друг калибър. Електробусите също няма да рентабилни, но поне ще са екологични. Това не е малко...
Димитър Славов
Няма коментари:
Публикуване на коментар