На 26
февруари /сряда/ от 19 ч., старозагорската оперна сцена представят на гала спектакъла
КОЛЕКЦИЯ БАЛЕТНИ ШЕДЬОВРИ. Той е съвместна продукция на Балетите на Пловдивския
и Старозагорския оперни театри.
В
програмата са включени фрагменти от „Спящата красавица",
„Лешникотрошачката", „Пепеляшка", „Дон Кихот", „Шопениана",
„Диана и Актеон" и др., съвременни танцови миниатюри Събитието е посветено
на 70 години от създаването на професионална балетна трупа в Стара Загора.
Балетът
в Стара Загора
Историята на балета на
Старозагорската опера започва още със създаването на най-стария
извънстоличен оперен театър през 1925 година. За рождена година на балета
се счита 1949 година, когато на сцената на театъра е поставена първата балетна
постановка „Куклената фея“. В продължение на 70 години Балетът в Стара Загора
преминава през своите върхове и спадове, за да преживее своето възраждане през
последните години.
Първата публична изява на
балета в Стара Загора е с премиерата на операта „Гергана” от Маестро Георги
Атанасов през 1925 г., с която се създава оперната трупа в града. За целта
учителят в Девическата гимназия Йосиф Стоилов подготвя осем ученички от
девическото педагогическо училище.
Близо две десетилетия
по-късно, през 1943 г., Катя Л. Абаджиева подготвя танците в операта „Биляна”
от Йоско Йосифов. Първият хореограф на трупата със специално образование е Анна
Воробьова. Под нейно ръководство се поставят танците в „Продадена невеста”,
„Риголето”, „Кармен”. Първият самостоятелен балетен спектакъл „Куклената фея”
от Байер (1949) е реализиран под нейно ръководство, а също и „Копелия” (1951).
В периода 1952-1955 г. Асен Манолов поставя „Бахчисарайски фонтан”,
„Съперници”, „Покана за танц” и „Болеро”. Малко по-късно Теодорина Стойчева реализира балета „Кърджалии” от Иван
Димов.
С назначаването на Неделчо Изов за постоянен
балетмайстор и увеличаването на броя на трупата за нуждите на новата модерна
сграда на Операта (1971 г.) стават възможни реализациите на по-мащабни
класически заглавия - „Копелия” (1971) с постановчик Димитър Ценов, „Бахчисарайски фонтан” от Борис
Асафиев (1972) - дипломна работа на една от най-ярките фигури на съвременната
хореографияв България Маргарита Арнаудова, поставила още „Абраксас” (1975),
„Сътворението на света” (1974), „Пепеляшка” и „Жар птица” (1979), триптиха
„Нощта срешу Еньовден”, „Равноденствие” и „Нощ на голия връх” (1983). Сред
гостуващите хореографи се откроява грузинския артист и балетмайстор Вахтанг
Чабукиани, поставил „Лауренсия” (1976) и „Дон Кихот” (1984). Ръководителят на
балета на Берлинската телевизия Герхард Петцолд насочва репертоара и в посока
на танцовата джаз-техника. Под негово ръководство се реализират три балетни
миниатюри: „Рапсодия в синьо”, „Болеро” и „Моряци на брега” (1987). С балетната
трупа работи и Игор Чернишов от Оперния театър в Куйбишев (дн. Самара),
поставил балета „Ангара” (1987) от съвременния руски композитор Андрей Ешлай и
по либрето на Юрий Григорович. След 1991 г., заради опожарената оперна сграда
възможностите за развитие на балетната трупа са силно ограничени. Пенка
Филипова (1996 – 2003) насочва репертоара към съвременните музикални стилове.
Предпочитанията са към свободна пластика. Алида Бонева[1] (2003
– 2016) попълва балетната трупа с млади изпълнители от балетните школи в града
и от сформирания балетен клас в Националното училище за музикални и сценични
изкуства „Хр. Морфова”. През този период се открояват постановките „Чудният
свят на Шехеразада” (2004), „Болеро” (2006), „Пепеляшка” (2016) и адаптация по
„Лешникотрошачката” (2009) с гост-постановчик Боряна Сечанова.
С привличането на Силвия
Томова за художествен ръководител на старозагорския балет (2016) се оформя
талантлива и силно мотивирана многонационална трупа с балетни артисти от
България, Италия, Полша, Албания, Гърция, Португалия, Канада, Испания,
Великобритания, Япония, Тайван, Никарагуа, Мексико. Всяка следваща постановка е
свидетелство за израстването на артистите и празник, феерия от багри, тържество
на красота и хармония за изпълнители и публика. Репертоарът е обогатен със
заглавия от различни танцови и музикални стилове „Делвата” (2016), „Ромео и
Жулиета” и „Полет към светлината”, „Лебедово езеро”, „Снежанка и седемте
джуджета” (2017); „Зимна балетна приказка”, „Фантастичното дюкянче”,
„Нестинарка” и „Дон Кихот” (2018/2019), „Лешникотрошачката“, „Гето“,
съвременните танцови спектакли "Танц при изгрев слънце",
"Лотос", "Следващият", "Антигона" (2019). На 5
декември ще се състои премиерата на балета „Шопениана“ по хореографията на
Михаил Фокин. Не по-малко впечатляващи са изявите на Балета в оперните и
оперетни спектакли и мюзикли със специално подготвени хореографски номера и
балетни платна, каквито не всеки оперен театър може да си позволи. Важно е да
се отбележи ярката танцова хореография на Силвия Томова с участието на цялата
балетна трупа в спектакъла на операта „Кармен“ от Жорж Бизе, както и в
неоромантичната опера „Сиси-душата на императрицата“ по хореография на Йоана
Влагули. Звезди от световния балетен афиш гостуват в спектакли на
старозагорската балетна трупа - солистите на Мариинския театър Татяна Ткаченко
и Иван Оскорбин в „Лебедово езеро“ /ФОБИ 2017/, на 15 октомври балетният сезон
2019/2020 бе открит със спектакъла на балета „Лебедово езеро“ с участието на
звездата на балета на Виенската Щатсопер Денис Черевичко. На 17 декември
звездните солисти Яна Саленко и Мариан Валтер /Щатсбалет-Берлин/ ще се
представят в главните роли в спектакъла на балета „Дон Кихот“ на сцената на
зала 1 на НДК.
Няма коментари:
Публикуване на коментар