На 29 януари от 19 часа в Старозагорската опера е премиерата
на „Лелята на Чарли“, мюзикъл от Оскар Фелцман с любимия на българската публика
актьор Мариан Бачев в главната роля и с участието на ученици от НУМСИ “Христина
Морфова“ и артисти от Операта. Режисьор на спектакъла е Николай Априлов,
диригент Красимир Къшев. Реализира се с подкрепата на Община Стара Загора и със
съдействието на Държавна опера-Стара Загора и НУМСИ“Христина Морфова“. Този
спектакъл е част от програмата на Музикалното училище, с която тази година се
отбелязват 45 лета от създаването му.
„Мюзикълът „Лелята на Чарли“ е известно изкушение за
създателите му, но може би най-вече за младата публика. Съюзил музиката с
театъра, той се отличава с голямото разнообразие на изразните средства.Затова
именно е най-желан от мен, като режисьор, доказан любител на свръхподвижното
емоционално въздействие. В моята творческа биография, мюзикълът, оперетата,
заемат достойно място“. - казва режисьорът Николай Априлов.
„Поредната ми спирка в света на оперетата е легендарният
мюзикъл на Оскар Фелцман „Лелята на Чарли”, написан през 1973 год. с либрето по
мотиви от едноименната шеметна английска комедия на Томас Брандън (Charley's
Aunt 1892). Бляскавата и остроумна комедия на ситуациите, този класически
„evergreen” фарс, е изграден виртуозно с познат от времето на Шекспир
драматургичен похват – комедийния травестизъм. Преобличането на мъже в дамски
костюми, изпълнявайки женски роли, превръща трудните и заплетени ситуации
просто в една шега! С всяка една промяна главният герой усеща все по-дълбоко
женската природа, самият той започва да флиртува и да се държи като жена, което
още повече усилва комедийния ефект.
През цялото действие на пиесата се усеща едно щастливо чувство
за безпорядък и веселие.
Фарсът на Томас Брандън счупва всички исторически рекорди за
пиеси от този жанр с 1466 представления и последващи продукции по целия свят,
след премиерата на оригинала в Лондон през 1892 год.
Популярният руски композитор Оскар Фелцман го превръща в
мюзикъл през 1973 год.
Мариан Бачев направи първите си стъпки при мен, на сцената в някогашния Дворец на
пионерите. Беше едва в четвърти клас. Непоколебимо и упорито, с трудолюбие и
природна дарба, с изумителна за годините си дисциплина той следваше мечтата си.
За него винаги съм казвал, че е един от най-преданите ми и верни ученици.
Никога не забрави корените си и за това може би съдбата го дарява с прекрасно
творческо битие.
В „Здравейте, аз съм вашта леля” с естетическа мярка изгражда
един запомнящ се трагикомичен образ. Обстоятелствата в мюзикъла принуждават
героя му, гонен по недоразумение от полицията, да се преоблече в женски дрехи.
Прибягвайки до всички разновидности и степени на гротеската, той се опиянява от възможността да
се забавлява, докато е в ролята на Донна Лусия и истински да обича и страда,
когато е Бебс.
Останалите персонажи и изпълнители са заразени от
темпераментната игра на главния герой и се отдават изцяло на този екшън.
В персонажите на
младите герои влизат възпитаниците на Музикалното училище „Христина Морфова” –
Стоян Буюклиев и Иван Петров като Джек и Чарли, Габриела Русева и Маргарита
Лъчезарова, като Кети и Енни, Денислав Михалев – Брасет и още: Любов Желева,
Нелли Таукчи, Стейси Георгиева. Предизвикателството е една от водещите черти на
младите хора. Обикновено то е рязък, но и симпатичен начин да напомнят за себе
си. Понякога то е продиктувано от жаждата да се утвърдят изведнъж.Утвърждаване,
но подплатено с разумна амбиция, труд, отговорност, вдъхновение.
Изобретателни и развлекателно внушаващи са „ветераните”
Симеон Симеонов, Нина Димитрова, балетът и оркестърът на Старозагорската опера
с диригент Красимир Къшев, главният „виновник” за възраждането на спектакъла.
Всички дишат с
радостта от съприкосновението с отличната драматургия и безметежната щастлива
музика.“
Николай Априлов, режисьор
Популярната в началото на ХХ век английска ексцентрична
комедия на актьора и драматурга Томас Брендън е послужила за основа на няколко
мюзикъла и музикални комедии в САЩ и Великобритания. Съществуват и поредица
екранизации. През 1972 година руският композитор – автор на песни и няколко
(около десетина) оперети Оскар Фелцман (роден през 1921 година) създава своя
мюзикъл „Здравейте, аз съм вашата леля!“, познат у нас под заглавието „Лелята
на Чарли“.
Действието се развива през 1910 година в Лондон.
Де факто се случва следното: безработният и преследван от полицията Френкърт
Беберлей, известен като Бебз, попада случайно в дома на полковника в оставка
сър Франсис Чесни. Тук с нетърпение очакват пристигането на богатата им
родственица – доня Лусия де Алвадорес от Бразилия. Сър Франсис се надява да се
ожени за нея, за да оправи критичното си финансово положение. Двамата студенти
– Джек, син на полковника Чесни, и Чарли Уейкъм, се надяват празникът да не се
провали, защото са поканили своите любими Енни и Кети, за които искат да се
оженят. Но заветната леля все още не пристига – бави се някъде по пътя. Затова
двамата младежи молят Бебз да се предреши като нея и да се представи за доня
Лусия.
От това, разбира се, следват ред смешни и забавни ситуации, в центъра на които
е мнимата „леля“, упорито ухажвана не само от сър Франсис, ами и от неговия
приятел, адвоката Стивънс Спетли, също кандидат за ръката на заможната госпожа
от Бразилия. Истинската доня Лусия обаче все пак пристига, придружавана от
компаньонката си Елла Дели, и объркването става още по-невъобразимо, докато
накрая всичко завършва щастливо – младите получават заветната благословия от
своите настойници…
Няма коментари:
Публикуване на коментар